سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۴۹

اخبار

شیر دهی در مادران مبتلا به کرونا منعی ندارد

کارشناس واحد مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان گفت: شیر دهی در مادران مبتلا به کرونا منعی ندارد اما حین شیردهی، مادر باید اقدامات لازم را انجام دهد تا تماس تنفسی با نوزاد به حداقل برسد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر امسال " حمایت از تغذیه با شیر مادر؛ مسئولیت مشترک " است و طبق آیه 233 سوره بقره بهترین تغذیه برای نوزادان شیر مادر می باشد.

 

شیر دهی در مادران مبتلا به کرونا منعی ندارد 2

معصومه رجایی منش همزمان با روز جهانی شیر مادر،گفت: شیر مادر برای هر نوزاد بهترین سرآغاز زندگی است و علاوه بر سالم بودن، مزایای تغذیه ای و عاطفی بسیاری برای مادر و نوزاد به همراه دارد . 


کارشناس واحد مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در این باره؛ افزود: با وجود اینکه شیردهی مادران یک روند طبیعی است اما سهل نیست و مادران به حمایت زیادی جهت شروع و تداوم شیردهی دارند. 


وی در خصوص اهمیت شیر مادر در تغذیه نوزاد عنوان کرد: شیر مادر در شش ماه اول تولد تنها تغذیه مورد نیاز نوزاد بوده و علاوه بر نقش تغذیه ای  نوزاد را از انواع بیماری ها محافظت می کند.


رجایی منش اضافه کرد: در این راستا، سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند تمام نوزادان پس از تولد از شیر مادر تغذیه کنند.


وی از فواید شیر مادر گفت و افزود: جلوگیری از اختلالات روانی در آینده، تامین بسیاری از مواد مغذی، حفاظت از نوزاد دربرابر بیماری ها وکمک به افزایش هوش نوزاد از فواید شیر مادر است و کمک شایانی به رشد متناسب نوزاد دارد.


این کارشناس مامایی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، برقراری تماس پوست با پوست نوزاد و مادر در حین شیردهی را پر اهمیت برشمرد و اظهار کرد: این تماس،کاهش استرس مادر و نوزاد، وزن گیری بهتر نوزاد، تنظیم ضربان قلب و تنفس نوزاد و سلامت و رشد روحی نوزاد را به دنبال دارد و علاقمندی بیشتر بین مادر و فرزند را فراهم می کند.

 

شیر دهی در مادران مبتلا به کرونا منعی ندارد 1

رجایی منش با توجه به پاندمی کرونا، نگرانی بسیاری از مادران را شیردهی به نوزادانشان ابراز کرد و گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر اعلام نشده؛ اما مطالعات بر روی شیر مادر به عنوان راهی برای انتقال ویروس کرونا ادامه دارد.


کارشناس واحد مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان افزود: قطعا شیر مادر پادتن هایی دارد و یک تقویت کننده سالم برای کودکان بوده و از آن ها در برابر عفونت ها محافظت میکند و پادتن ها و عوامل زیست فعال در شیر مادر در صورت مواجهه کودک با ویروس کرونا میتواند با این بیماری مقابله کند . 


وی بیان کرد: شیر دهی در مادران مبتلا به کرونا منعی ندارد اما حین شیردهی مادر باید اقدامات لازم نظیرِ استفاده از ماسک حین شیر دهی و شستن دست ها قبل و بعد از شیردهی را انجام دهد تا تماس تنفسی با نوزاد به حداقل برسد. 


رجایی اضافه کرد: در مواد شدید ابتلا به کرونا می توان شیر را دوشید و توسط یک فرد سالم به کودک داد.


* اول آگوست سال 2021 بنام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده و در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود؛ هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.
 

هفته جهانی شیر مادر 1

۱۱ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۰۱
واحد بهداشت خانواده |
تعداد بازدید : ۷۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید