سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۲:۰۶
 

اخبار

دکتر کاظمی فر:

مبتلایان به فشار خون بالا به هیچ وجه مصرف داروهای کنترل فشار خون خود را قطع نکنند

متخصص داخلی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، گفت: افراد مبتلا به فشار خون بالا، در دوران شیوع ویروس کرونا، به هیچ وجه نباید به صورت خودسرانه و بدون صلاحدید پزشک، مصرف داروهای کنترل فشار خون خود را قطع کرده یا بدون تجویز پزشک آن‌ها را جایگزین کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، این روزها، تغییر سبک زندگی و عوامل دیگری مانند چاقی، افزایش سن، مصرف زیاد نمک و …؛ سبب افزایش تعداد مبتلایان به بیماری فشار خون بالا شده است. 


کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حدود ۲۰ درصد از جمعیت بزرگسال ایران به آن مبتلا هستند؛ این نشان دهنده عدم اطلاع‌رسانی کافی درباره این بیماری است.


بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در راستای رسالت اصلی خود که همانا ارتقای سطح سلامت جامعه بزرگ صنعت نفت است، در این روزهای همچنان کرونایی و به ‌مناسبت روز جهانی فشار خون بالا (۱۷ می، ۲۷ اردیبهشت) از مبحث فشار خون بالا می گوید.


فشار خون بالا یک عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در سراسر جهان محسوب می‌شود.


بر اساس نظر کارشناسان و پزشکان وقت، اکثر افرادی که مشکل پرفشاری خون دارند، از آن آگاه نیستند؛ زیرا ممکن است فشار خون بالا علامت هشداردهنده نداشته باشد؛ به همین دلیل، فشار خون بالا را « قاتل خاموش» نامیده اند.


از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، نگرانی‌های زیادی وجود داشت که برخی از دسته‌های دارویی کاهنده فشارخون، علائم عفونت کرونا را تشدید می‌کنند.


اما پس از چندی، تمام انجمن‌های علمی جهان از جمله انجمن قلب امریکا و اروپا تاکید کردند که هیچ ارتباطی بین مصرف این داروهای فشار خون و افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد؛ حتی درصد مرگ و میر، در افرادی که به صورت مرتب داروهای تجویزشده را مصرف کرده بودند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.


بر اساس توصیه مرکز کنترل بیماری آمریکا و سازمان جهانی بهداشت، بیماران مبتلا به پرفشاری خون در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز، باید داروهای خود را دقیقا مطابق تجویز پزشک مصرف نمایند.


***********

 

متخصص داخلی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان همزمان با روز جهانی فشار خون بالا (پر فشاری خون _ هیپرتانسیون)، گفت: فشار خون یکی از عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی و کلیوی است، فشار خون بالا خصوصاً در افراد مسن بسیار شایع است، تقریباً در حدود یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می برند، در بیماران جوان تر در مردان شایع تر است ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می شود، به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می یابد.

 

مبتلایان به فشار خون بالا به هیچ وجه مصرف داروهای کنترل فشار خون خود را قطع نکنند

 

وی در پاسخ به این پرسش که علت ایجاد فشار خون بالا چیست، افزود: علل بروز این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است. در بیشتر موارد افزایش مقاومت محیطی عروق مسئول افزایش فشار خون است که خود علل متفاوتی دارد.


دکتر احمد رضا کاظمی فر در پاسخ به این سوال که " عوامل مستعد کننده چیستند؟" نیز گفت: بیشتر مردم (نزدیک به ۹۵ درصد آن ها) از نوعی افزایش فشار خون رنج می برند که علت مشخصی برای آن یافت نشده است که به این فرم، افزایش فشار خون اولیه گفته می شود.


وی از عواملی که در بروز این نوع افزایش فشار خون موثر هستند گفت و اشاره کرد: سن، ژنتیک، نژاد و عوامل محیطی عوامل موثر در بروز این نوع افزایش فشار خون هستند.


متخصص داخلی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان اضافه کرد: ۵ درصد باقی مانده مبتلایان به فشار خون افزایش یافته علت مشخصی برای بیماری خود دارند، به این نوع، افزایش فشار خون ثانویه گفته می شود و عواملی نظیر بیماری کلیوی، بیماری های غدد درون ریز و داروها و سموم در بروز این نوع افزایش فشار خون موثر هستند.


دکتر کاظمی فر در پاسخ به این پرسش که چرا باید فشار خون بالا را کنترل کرد، گفت: فشار خون بالا یک عامل خطر مهم در ایجاد نارسایی قلبی است، همچنین می تواند موجب نارسایی کلیه، مشکلات عروق محیطی، تخریب عروق شبکیه چشم، سکته مغزی و حمله قلبی شود به همین دلیل پیشگیری و درمان آن بسیار مهم است و اگر میزان فشار خون به سرعت بالا رفته و به حدود 200/130 برسد به آن فشار خون بدخیم گفته می شود که آسیب زیادی ایجاد می کند و موجب مرگ و میر می شود.


وی راه های تشخیص فشار خون بالا را از طریق اندازه گیری میزان فشار خون، گرفتن عکس قفسه سینه، نوار قلب، آزمایش خون و آزمایش ادرار دانست و گفت: هدف از درمان، رساندن فشار خون به کمتر از140/90 در افراد معمولی و کمتر از130/85 در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی یا دیابت است. با این هدف که در دراز مدت خطر عوارض وخیمی که گفته شد کاهش پیدا کند.


دکتر کاظمی فر اضافه کرد: همچنین توصیه کرد: برای کمک به کاهش عوارض بهتر است که سیگار ترک شود تا آسیب عروقی کمتر گردد، وزن با رژیم غذایی و یا ورزش کاهش یابد، مصرف نمک و اجتناب از مصرف غذاهایی که شور تهیه می شوند کاهش و فعالیت بدنی و ورزش منظم وکاستن از استرس افزیش یابد.


وی گفت: برای کنترل فشار خون، پزشک ممکن است داروهای مختلفی تجویز کند که مکانیسم های متفاوتی دارند، معمولاً یک نوع دارو همراه تغییر شیوه زندگی به صورتی که گفته شد به کار می رود، اگر به اندازه کافی موثر نباشد داروهای دیگری اضافه می شوند، انتخاب دارو به عوامل متعددی از جمله شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.


متخصص داخلی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در ادامه از عوارض قطع خودسرانه داروی فشار خون گفت و تاکید کرد: قطع خودسرانه و عدم مصرف دارو، منجر به عدم کنترل فشارخون بیمار شده و باعث آسیب به اعضای بدن می‌شود.


وی افزود: توجه داشته باشیم که فشارخون بالا می تواند بدون علامت باشد؛ به عبارت دیگر، فرد بدون وجود علائم هشدار دهنده، در معرض این عوارض قرار خواهد گرفت.


دکتر کاظمی فر اضافه کرد: مبتلایان به فشار خون بالا در صورت ابتلا به عفونت ویروس کرونا با خطر بیشتری روبه‌رو هستند، احتمال بستری شدن، شدت علائم و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در صورت کنترل نکردن فشار خون بالا بیشتر خواهد بود.


وی ابراز کرد: مهم‌ترین نکته در شرایط شیوع ویروس کرونا برای فردی که مبتلا به پرفشاری خون است، مراجعه منظم به پزشک معالج و رعایت دقیق دستورات او است.


به گفته این متخصص، در واقع مصرف منظم داروهای کنترل‌کننده فشارخون و تغییر در شیوه زندگی به سادگی می‌تواند به بیماران کمک کند تا فشار خون خود را کنترل کرده و خطرات تهدید‌کننده را کاهش دهند.
 

 مبتلایان به فشار خون بالا به هیچ وجه مصرف داروهای کنترل فشار خون خود را قطع نکنند 1

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۰۷
تعداد بازدید : ۷۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید