سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۰۵

اخبار

به بهانه گرامی داشت روز ماما:

نخستین نبض حیات نوزاد در دستان توست/ علی حسینی از دغدغه های مامایی در بحران کرونا می گوید

کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان گفت: در مواجهه با بحران کووید 19، با ایجاد کارگروه تامین محتوای آموزشی و مشاوره در فضای مجازی، موفق به کاهش مراجعه بیماران و ارباب رجوعان و کنترل استرس بانوان باردار شدیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، بر اساس گفته نظریه پردازان وقت، نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و ماماها یکی از مهمترین ارکان سلامت زنان و دختران به شمار می آیند؛ ماماها از یک سو با ایفای نقش محوری خود در تامین سلامت بانوان و نوزادان، و از سوی دیگر بازویی پر توان در اجرای طرح تحول نظام سلامت است که بدون همکاری ارزشمند و دلسوزانه آن ها، مسیر اعتلای سلامت مادر و نوزاد این چنین طی نمی شد.

 

دامنه مراقبت های دوران بارداری، آموزش های حین بارداری و شناسایی مادارن پرخطر علاوه بر همراهی در زمان زایمان از وظایف مهم ماماها است.

 

در این میان، هدف از بزرگداشت روز جهانی ماما افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات بین آن‌ها در راستای حفظ سلامتی مادر و نوزاد عنوان شده است.

 

ماماها از آغاز شیوع کرونا، نقش بسزایی در مراقبت از مادران باردار بویژه مبتلا به این بیماری و پیشگیری از انتقال آن به نوزادان و دیگران دارند و تاکنون این کار را با کمترین چالش انجام داده‌اند.

 

با وجود اینکه این بیماری جدید و ناشناخته بود اما ماماها با برنامه‌ریزی و رعایت دستورهای داده شده، آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از آن را به حداقل رساندند.

 

**************

 

لادن علی حسینی؛ کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس است و با ٢٠ سال سابقه کار در واحد بهداشت خانواده درمانگاه شماره ٢ این مرکز، مشغول به کار می باشد.

 

وی همزمان با روز جهانی ماما،گفت: یکی از کارهای مفیدی که واحد مامایی در ایام کرونایی انجام داده، ایجاد کارگروه تامین محتوای آموزشی، مشاوره تلفنی و ارتباط در فضای مجازی بوده و در این راستا، بانوان باردار از نظر روحی و روانی اعلام رضایت کامل داشتند و این مهم موجب خرسندی تیم مامایی این مرکز است؛ چرا که در این بحران، موجب شد تا مراجعه بیماران کاهش یافته و استرس بیماران را کنترل کردیم و توانستیم با انتشار مطالب بارداری و پاسخ به سوالات آن ها، درحل مشکلات بیماران قدم مثبتی برداریم.

 

کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس، افزود: مطالب آموزشی که در فضای مجازی به صورت روزانه گذاشته می شود، حل مشکلات شایع بارداری و آموزش های تغذیه ای در سه ماهه اول دوم سوم بارداری شامل: انواع زایمان، مراقبت از زخم سزارین و محل اپیزیاتومی، اسلایدهای آموزش ورزش در بارداری، مشکلات شیردهی و پستانی، بارداری وکرونا، شیردهی و کرونا است.

 

علی حسینی اضافه کرد: آموزش تغذیه پس از زایمان، تغذیه در دوران شیردهی نیز جزیی از امور روزانه در دست انجام است و حتی از بانوان باردار در گروه واتس آپ نظرسنجی می شود که در خصوص چه موضوعی تمایل به آموزش را دارند.

 

وی ابراز داشت: ماما فردی مستقل و اتونوم است که با حرفه های دیگر همکاری و همیاری می کند و برای خودش استقلال دارد، حق تجویز دارد، حق دسترسی به خدمات آزمایشگاهی، غربالگری، پذیرش و ترخیص دارد و مشاوره بارداری و زایمان می دهد و بیماران پر ریسک را به متخصصین ارجاع می دهد و تا پشتیبانی های لازم را دریافت کنند.

 

این کارشناس مامایی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس عنوان کرد: فعالیت های همکاران ماما در دوران کرونا بسیار قابل توجه بوده و از آن جمله می توان؛ راهنمایی و پیگیری شرح حال مراجعان در معرض مواجهه با بیماران بدون علامت، خدمت رسانی بیماران سنین باروری، خدمات رسانی به بارداران، خدمات رسانی به بانوان منوپوز(یائسه)، خدمات رسانی به نوجوانان و پایش کودکان را قسمتی از فعالیت های واحدهای مامایی در مراکز بهداشت خانواده صنعت نفت برشمرد.

 

وی اعلام کرد: در این ایام، ماماها دوشادوش پزشکان و پرستاران در مبارزه با بحران کرونا بسیار فعال بوده اند و به ویژه در بخش بهداشت خانواده در خط مقدم مبارزه با کرونا فعالیت داشتند، چرا که در این بخش افرادی مراجعه می کنندکه ناقلین بدون علامت هستند و مواجهه با این مراجعه کنندگان بسیار پر ریسک است.

 

به گفته علی حسینی، مشارکت در طرح غربالگری کرونا، مشاوره تلفنی و آنلاین از طریق فضای مجازی با مادران باردار در دوران کرونا، مراقبت از مادران پرخطر مبتلا به کرونا، پیگیری افراد مبتلا به کرونا از وظایف ما می باشد و بنابراین همکاران ما در واحد بهداشت خانواده درخط مقدم خدمت‌رسانی قراردارند.

 

*پنجم ماه می مصادف با ۱۵ اردیبهشت، روز جهانی ماما نامگذاری شده است و در ابتدا در سال ۱۹۸۰ این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد شد، سپس به صورت رسمی از سال ۱۹۹۲ اعلام و هر سال  در سراسر دنیا به منظور تجلیل از زحمات ماماها گرامی داشته می‌شود.

 

نبض حیات نوزاد در دستان توست/ علی حسینی از دغدغه های مامایی در بحران کرونا می گوید 1

 
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۰۱
تعداد بازدید : ۶۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید