سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۳۶

اخبار

کوچکی مطرح کرد:

واکسیناسیون یک روش ساده و ایمن و موثر برای محافظت از افراد

سوپروایزر کنترل عفونت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان معتقد است، در طی بیماری همه گیر کووید19 ، واکسیناسیون همچنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این راستا، همه گیری کووید -19 باعث کاهش تمایل خانواده ها به انجام واکسیناسیون معمول کودکان شده که می تواند منجر به افزایش بیماری معلولیت و مرگ ناشی از بیماری های قابل پیشگیری شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، کارشناسان وقت بر این باورند که واکسن‌ها و ایمن سازی نقش بسیار مهمی در سلامت جوامع در یک قرن اخیر داشته‌اند؛ سه دهه از ریشه کنی آبله می‌گذرد، تعداد موارد فلج اطفال به شدت کاهش یافته ، مرگ و میرجهانی سرخک نیز افت واضحی داشته ، تعداد بیشتری از افراد واکسینه می‌شوند و به مرور فواید ایمن سازی از طریق حفاظت علیه آنفولانزا، مننژیت و سرطان شامل بالغین و نوجوانان می‌شود.
 
هفته جهانی ایمن سازی ( از 4 تا 10 اردیبهشت ماه1400 ) ثبت شده و هدف آن گسترش ایمن سازی، واکسینه کردن تمام کودکان زیر پنج سال بر ضد بیماری های قابل پیشگیری نظیر سرخک، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و فلج اطفال و گروهی دیگر از بیماری های مهلک می باشد، لذا بیست و چهارم تا سی ام آوریل مصادف با چهارم تا دهم اردیبهشت ماه هر سال، با هدف ترویج استفاده از واکسن و در راستای محافظت مردم برابر بیماری های واگیردار، هفته جهانی ایمن‌سازی نامگذاری شده است.
 
**************
 
سوپروایزر کنترل عفونت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در روز جهانی واکسیناسیون و در همین راستا ظهار داشت: ایمن سازی یک راهبرد پایه برای دستیابی به سایر اهداف سلامتی مانند کنترل هپاتیت ویروسی، مقابله با مقاومت ضد میکروبی، ایجاد بستر مناسب برای سلامت نوجوانان و ارتقای مراقبت های نوزادی و پس از تولد است و علیرغم پیشرفت فراوان دربرنامه های ایمن سازی، هنوز بسیاری از اهداف دور از دسترس قرار دارند.
 
مریم کوچکی گفت: واکسیناسیون و جلوگیری از ابتلاء به بیماری ها و نجات جان انسانهاست.
 
وی افزود: امروزه واکسن هایی برای محافظت در برابر حداقل 20 بیماری مانند فلج اطفال، سل،کزاز، سیاه سرفه ، سرخک  و آنفلوآنزا و....در دسترس است این واکسن ها بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه جان سه میلیون نفر  را نجات می دهند.
 
کوچکی اضافه کرد: وقتی واکسینه می شویم نه تنها از خود بلکه از اطرافیان خود نیز محافظت می کنیم.
 
سوپروایزر کنترل عفونت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان از نقش کلیدی واکسیناسیون در مواجهه با بحران کرونا نیز گفت و عنوان کرد: در طی بیماری همه گیر کووید19 واکسیناسیون همچنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است همه گیری کووید -19 باعث کاهش تمایل خانواده ها به انجام واکسیناسیون معمول کودکان شده که می تواند منجر به افزایش بیماری معلولیت و مرگ ناشی از بیماری های قابل پیشگیری شود.
 
وی گفت: سازمان بهداشت جهانی از کشورها خواسته که علیرغم چالش های ناشی از کووید-19 از ارائه خدمات به کودکان اطمینان حاصل کند؛ واکسیناسیون کووید-19  ابزار مهمی برای کمک به توقف همه گیری خواهد بود.
 
*************
 
سوپروایزر کنترل عفونت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان همچنین از آمار واکسینه شده و در حال انجام تیم درمان و کارکنان این دو مرکز خبر داد و گفت: واکسیناسیون کادر درمان در حال انجام و پی گیری است و متاسفانه برخی از انجام واکسیناسیون دچار ترس و تردید شده اند که البته بی مورد هم نیست؛  چرا که در پی انتشار موارد نادر از بروز برخی از عوارض واکسیناسیون این عکس العمل ها واکنشی طبیعی محسوب می شود و همراهی اخبار و عقاید برخی افراد محافظه کار و نظریه پردازان مخالف این امر، امتناع برخی از افراد را از عدم تزریق را به دنبال دارد. 
 
کوچکی افزود: افرادی که واکسینه می شوند ممکن است دچار عوارض حقیقی شوند که کاملاً طبیعی است و یا در برخی از موارد دچار عوارض نادری شوند که در مورد تمام واکسن های تولید شده صدق می کند اما در صورت  عدم واکسینه شدن احتمال ابتلاء به بیماری، عدم مصونیت و مرگ و میر بسیار بیشتر و شدیدتر از این عوارض خواهد بود و به نظر می رسد افراد باید به منافع واکسیناسیون نسبت به عوارض آن دقت کافی داشته باشند.
 
وی اعلام داشت: تا این لحظه پوشش واکسیناسیون کرونا در پرسنل بهداشت و درمان فارس و هرمزگان در منطقه فارس 27 درصد است و لازم به ذکر است روند واکسیناسیون کارکنان همچنان ادامه دارد که با مساعدت های انجام شده توسط معاونت درمان انتظار می رود تا پایان اردیبهشت ماه عمده کارکنان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته باشند.
 
سوپروایزر کنترل عفونت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان از آمار منطقه هرمزگان هم گفت و ابراز کرد: بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان نیز جهت واکسیناسیون کرونا مکاتبات با دانشگاه علوم پزشکی را انجام دادند و اسامی پرسنل این منطقه رد شده است و تاکنون، از مجموع یکصد و 34 نفر تعداد ٥ نفر شامل دو نفر پزشک و سه نفر پرستار واکسن را دریافت نموده اند. 
  

 

واکسیناسیون یک روش ساده و ایمن و موثر برای محافظت از افراد 2

 
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۳۳
تعداد بازدید : ۵۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید