سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۲۳

اخبار

کرونا می تواند باعث ایجاد کم شنوایی و وزوز گوش شود

ادیولوژیست بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان گفت: برخی از مطالعات در ماه های گذشته نشان می دهد که با توجه به شواهد اندک بدست آمده، کرونا می تواند باعث ایجاد کم شنوایی و وزوز گوش شود و در همین راستا و جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، اهمیت سلامت مراجعان اقدامات لازم در این مرکز صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، سام طهماسبی همزمان با روز جهانی مراقبت های شنوایی در پاسخ به این سوال که " آیا کرونا باعث کم شنوایی می شود؟ " عنوان کرد: برخی از مطالعات در ماه های گذشته نشان می دهد که با توجه به شواهد اندک بدست آمده کرونا می تواند باعث ایجاد کم شنوایی و وزوز گوش شود.

ادیولوژیست بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، افزود: بسیاری از بیمارانی که دچار کم شنوایی شده اند، بیماری های زمینه ای مانند دیابت داشته اند که می تواند زمینه ساز علائم جدی تر و عوارض ناشی از کرونا باشد.

وی اضافه کرد: درحال حاضر توصیه این است اگر کسی در طول یا بعد از ابتلا به کرونا دچار کم شنوایی ناگهانی شود باید همان مراحل درمانی معمول برای چنین کم شنوایی ها را دنبال کند.

طهماسبی در توضیح اینکه در این مرکز چه اقدامی در دوران مواجهه با کرونا انجام شده، گفت: در طول یک سال مواجهه با بیماری کرونا، در کلینیک شنوایی سنجی این بهداشت و درمان، جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا اهمیت سلامت مراجعان اقداماتی نظیرِ ضدعفونی هدفون، دکمه پاسخگویی و سایر وسایل معاینه برای هر بیمار،  ایجاد تهویه مناسب در اتاق شنوایی سنجی، کاهش معاینات طب صنعتی و انجام تست شنوایی برای افرای که کم شنوایی پیش رونده داشتند و رعایت فاصله مناسب با بیمار در هنگام معاینه؛ صورت پذیرفته و همچنان در حال انجام است.


این کارشناس شنوایی سنج، پیام های کلیدی برای عموم مردم را بیان کرد و گفت: سلامت شنوایی و ارتباط، نقش بسزایی را در تمام مراحل زندگی افراد ایفاد می کنند،کم شنوایی ( و بیماری های مربوط به گوش) وقتی قابل کنترل است که به موقع شناسایی شده و مراقبت های مناسب در مورد آنها پیگیری و اجرا گردد و افرادی که در معرض خطر کم شنوایی هستند باید شنوایی خود را بطور منظم و دوره ای بررسی کنند.

وی در این فرصت، برخی واقعیت های موجود در خصوص معضلات مربوط به ناحیه گوش را مطرح کرد و گفت: کم شنوایی یک ناتوانی ارتباطی محسوب می شود که شیوع آن در جامعه بطور کلی و در سالمندان بطور خاص درحال افزایش نگران کننده است.

 طهماسبی افزود: قریب به چهارصد و 66 میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده هستند و 34 میلیون نفر از این تعداد را کودکان تشکیل می دهند و تا سال 2050 بیش از 900 میلیون نفر از مردم جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده خواهند بود و 60 درصد از کم شنوایی کودکان از طریق مداخله بموقع قابل پیشگیری هستند.

ادیولوژیست بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان با بیان اینکه " شیوع کم شنوایی ناتوان کننده دوره نوزادی 1 تا 3 در هر هزار تولد زنده گزارش شده است" ؛ اضافه کرد: ایمن سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماریهای عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان بموقع کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتیک و روان گردان که دارای خطر کم شنوایی در افراد هستند، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی ازجمله روشهای کاهش اختلالات شنوایی محسوب می شود.

وی برخی توصیه های بهداشتی برای سالمندان را عنوان کرد و گفت: پیرگوشی امری اجتناب ناپذیر است که با توجه اطرافیان و استفاده بموقع از وسایل تقویت شنوایی و سمعک قابل درمان است کم شنوایی سالمندان به دلیل اختلال در برقراری ارتباط با اطرفیان موجب افسردگی و گوشه گیری آنها می شود.

طهماسبی افزود: با تجویز درست و منطقی وسایل کمک شنوایی مانند سمعک می توان شرایط سالمندان را بهبود بخشید.

به گفته این کارشناس، پیام روز جهانی شنوایی" مراقبت از شنوایی برای همه (غربالگری، توانبخشی، ارتباط مؤثر) " از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است.


کرونا می تواند باعث ایجاد کم شنوایی و وزوز گوش شود 1

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۳۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۳۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید