سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۶

اخبار

در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان انجام شد:

ارتقاء آگاهی سلامت بارداری متناسب با شرایط اپیدمی کووید 19

به همت واحد سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، اجرای اقدامات لازم به منظور ارتقاء آگاهی درباره سلامت بارداری متناسب با شرایط اپیدمی کووید 19 و از ابتدای شیوع این ویروس، جهت جمعیت تحت پوشش این مرکز، صورت پذیرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، بهداشت باروری به باور برخی پزشکان، سلامت کامل جسمی، روانی و اجتماعی و حق برخورداری از خدمات مراقبتی بهداشتی مناسب است که زنان را قادر به داشتن حاملگی و زایمان ایمن می سازد؛ زایمان ایمن، برنامه تنظیم خانواده، روش های پیشگیری از بارداری، تغذیه با شیر مادر، نازایی و تنظیم خانواده یک رکن اساسی جهت دستیابی به سلامت باروری، حفظ و ارتقاء سلامت مادر و کودک است.

 

ارتقاء آگاهی سلامت بارداری متناسب با شرایط اپیدمی کووید 19 1

 

در همین راستا و با توجه به شرایط مواجهه با پاندمی کرونا، ارائه آموزش های آنلاین با موضوع ارتقائ آگاهی درباره بارداری موجب استقبال مادران باردار از این کلاس ها در میان جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان شد.

بر اساس گزارش ارسالی از کارشناسان واحد بهداشت خانواده در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، از ابتدای شیوع پاندمی کووید 19، واحد مامایی این مرکز تصمیم به تشکیل گروهی در فضای مجازی، متشکل از تمامی پرسنل مامایی شاغل در واحد بهداشت خانواده و بانوان باردار و افرادی که بسته خدمت پیش از بارداری را دریافت کرده بودند، جهت ادامه روند آموزش و راهنمایی بیماران و همچنین به عنوان پل ارتباطی بین متخصصان زنان و زایمان و بیماران باردار نمود.

بر این اساس، تمامی آموزش‌ها بصورت فایل text، PDF و فیلم های آموزشی برای افراد گروه ارسال می شود و روزانه یکی از پرسنل مامایی پاسخگو مشکلات بیماران و پیگیری روند آموزش می باشد.
به گفته کارشناسان واحد مامایی این مرکز، این روند از بدو تشکیل گروه تاکنون ادامه داشته و تمامی بانوان تا یک هفته بعد از تزریق واکسن دوماهگی شیر خوار در گروه خواهند بود و بعد از آن بنابر قوانینی که برای گروه گذاشته شده، گروه را ترک می نمایند.

بر اساس این گزارش، تمامی مطالب به صورت کاربردی و بسیار ساده و در حد آموزش است و مطلع شدنِ بانوان از روند بارداری در هر دوره سه ماهه، آگاهی از مشکلات و عوارض و ریسک های آن، تغذیه بارداری، کم کاری تیروئید و بارداری، مسمومیت بارداری، دیابت و بارداری و رژیم غذایی مناسب، شیردهی،.... از جمله موارد ارائه شده به جمعیت تحت پوشش است.

همچنین، نحوه صحیح آغوش گرفتن نوزاد، آموزش لباس پوشیدن و تعویض پوشک نوزاد، حمام دادن نوزاد، مراقبت از نوزاد با بیلی روبین بالا، آموزش آروماتراپی برای کنترل استرس این دوران که متاسفانه در شرایط کنونی بیشتر شده است نیز آموزش داده شده و این روند تاکنون ادامه دارد.

به گفته این کارشناسان در بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس، تمام پرونده هایی که نیاز به پیگیری و مراجعه بیمار به درمانگاه داشته؛ اعم از، کودکان 0_7سال، نوجوانان دختر، سلامت باروری بانوان باردار و یائسه را بررسی نموده و در صورت مناسب بودن شرایط از نظر درجه بندی وضعیت کرونا در شیراز، با تماس تلفنی و آموزش پروتکل های خود ایمنی و دادن نوبت به صورت ساعت های جداگانه توصیه شد، در صورت تمایل برای انجام غربالگری مورد نیاز و انجام آزمایشات مربوطه، مراجعه نمایند.

همچنین در این مرکز، از ابتدای آذر ماه بنابر دستورالعمل ستاد تمامی تماس ها و غربالگری های به صورت تلفنی ادامه داشته و فرم مربوطه تکمیل و به پرونده اضافه شده است.

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹
تعداد بازدید : ۶۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید