سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۱

اخبار

مقوله ترس در مواجهه با پاندمی کرونا افراد را دچار آشفتگی و انفعال می کند

روانشناس واحد سلامت کار و HSE بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان بر این باور است که مقوله ترس، به تنهایی ما را دچار آشفتگی و انفعال می کند و داشتن آگاهی به تنهایی، هیچ کمکی به ایجاد انگیزه و انرژی در جهت انجام اقدامات مقابله ای نمی کند و اجازه ندهیم ترس که عملکرد ما را مختل کند به گونه ای مدیریت کنیم که ترس متناسب با آنچه هست در ما وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، با افزایش شمار تلفات کرونا در کشور، نگرانی از ابتلا به این ویروس نیز تشدید شده و استرس و هراس حاصل از این موضوع در جامعه عیان‌تر شده است.

با توجه به اینکه اکثریت مردم حضور کرونا را در سطح جامعه پذیرفته و سبک زندگی خود را با این ویروس تغییر داده اند، ‌هستند افرادی که همچنان در مواجهه با آن دچار اختلالات روانی شده و از این رو برای کاهش ترس و وحشت و پیشگیری از ابتلا به کرونا و همچنین مدیریت استرس نیاز است که در شرایط کرونایی هر یک از افراد جامعه به اشکال متفاوتی به استرس و حوادث‌ ناگوار واکنش نشان ‌دهند.

زهرا صحرائیان روانشناس واحد سلامت کار و HSE در این خصوص،گفت: همانگونه که افراد باید خودشان را از نظر جسمی در برابر مواجهه با ویروس کرونا ایمن کنند، این امر در زمینه مسائل روانی نیز صادق است و می بایست در برابر مشکلات روانی ناشی از این ویروس آمادگی لازم را کسب کنیم، هنگام مواجهه با بحران ها عموما داشتن سطح متناسبی از استرس ضروری است. استرس به دو شکل خوب و بد در ما نمود پیدا میکند .

شرایط پر استرس و بحرانی نظیرِ شیوع ویروس کرونا را می توان مدیریت کرد 1

 

وی افزود: استرس خوب محرک است  و انگیزه لازم را در راستای انجام اقدامات ضروری برای ما فراهم میکند.

روانشناس واحد سلامت کار و HSE  بهداشت ودرمان صنعت نفت فارس و هرمزگان اضافه کرد: حد متناسبی از ترس کمک می کند سطح هشیاری خود را حفظ کنیم، دقت و تمرکز ما را بر موضوع افزایش میدهد، برانگیزان ماست که به توصیه های بهداشتی جدی تر از قبل عمل کنیم.

به گفته این کارشناس، زمانی که ما ترسی فراتر از انتظار را تجربه می کنیم ذهن به سختی می پذیرد که این ترس زاید است و در پی توجیه علت این ترس عوامل وحشت زا و منفی (درست یا نادرست ) محیط را جستجو میکند. به نظر می رسد سیستم ذهنی ما به شکل معیوبی می خواهد دلیل بیاورد که چرا من ترسیده ام پس در پی کسب اخبار منفی میرود واین ترس  به شکل سیکل معیوب افزایش میابد و آن را به اطرافیان خود نیز منتقل می کنیم و منجر به تخریب عملکرد جنبه ی سازگارانه ترس میشود.

صحرائیان ادامه داد: در روی دیگر سکه اگر ذهن بگوید هیچ مشکلی نیست و نیاز به رعایت نیست بیانگر این است که شخص نمی خواهد واقعیت دردناک موجود را بپذیرد، پس دو حالتِ  ترس افراطی و بیش از حد و جدی نگرفتن موضوع، وجود دارد ، حد میانه این است که به ترس خود رسمیت دهیم، با ترس خود نجنگیم، اجازه ندهیم با اخبار نامطمئن و با منابع مجهول ترس افزایش یابد و عملکرد ما را مختل کند.

وی در این باره افزود: در مواجهه با این بیماری ما با دو موضوع فکریِ شیوع و تلفات جانی مواجهه می شویم، اگر تمام تمرکز ما بر تلفات جانی باشد استرس بد و منفی بر ما حاکم خواهد شد و اگر تمرکز بر شیوع باشد در ما مقداری از استرس را ایجاد میکند که برای ما مفید خواهد بود .

این کارشناس در واحد سلامت کار و HSE بهداشت ودرمان نفت فارس و هرمزگان عنوان کرد: ما به ترکیبی از دوعنصرِ ترس و آگاهی نیاز داریم که بتوانیم با آسیب ها و شرایط بحرانی مقابله کنیم.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

استرس و کرونا 1


صحرائیان افزود: حد متناسبی از ترس را نیاز داریم که جامعه، واکنش ها و اقدامات  لازم را انجام دهد.

وی اضافه کرد: ترس به تنهایی ما را دچار آشفتگی و انفعال می کند و داشتن آگاهی به تنهایی، هیچ کمکی به ایجاد انگیزه و انرژی در جهت انجام اقدامات مقابله ای نمیکند .

صحرائیان تاکید کرد: اجازه ندهیم ترس که عملکرد ما را مختل کند به گونه ای مدیریت کنیم که ترس متناسب با آنچه هست در ما وجود داشته باشد و اخبار را از منابع رسمی دنبال کنیم و اجازه دهید اطلاعات صحیح در ذهن شما پردازش و تحلیل شوند و ترس متناسبی را در درون شما ایجاد کنند.

۲۴ آذر ۱۳۹۹ ۱۳:۱۸
تعداد بازدید : ۷۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید