سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۱۵

اخبار

در ایام کرونایی صورت پذیرفته است:

ارائه بیش از 6 هزار خدمت دندانپزشکی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان

به گفته روسای بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس و منطقه هرمزگان، در مواجهه با ایام کرونایی، مجموعا تعداد 6 هزار و 332 خدمت دندانپزشکی در مراکز این دو منطقه به مراجعان ارائه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، شیوع ویروس کرونا در کشور از اسفندماه پارسال سبب شد تمامی فعالیت‌ها، جز آن دسته از کسب و کارهایی که با ضروریات مردم سروکار داشت، تعطیل شود اما با پایان یافتن تعطیلات سال ۹۹ ستاد ملی مقابله با کرونا با تقسیم‌بندی کسب و کارها، اجازه شروع به کار فعالیت‌های کم‌ریسک را صادر کرد.

در میان کسب و کارهای پرریسک برخی از فعالیت‌های درمانی از جمله دندانپزشکی، در زمره امور پرخطر از نظر شیوع کرونا جای گرفت و فعالیت مطب‌های خصوصی تا این اواخر، ممنوع بود اما به مرور و با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موارد اورژانسی و بعضا، خدمات دیگر دهان و دندان، قابل انجام و دندانپزشکی ها با شرایط خاص فعال شدند.

دکتر ایرج رحیمی که به تازگی سکان بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس واقع در درمانگاه امام علی(ع) شیراز را به دست گرفته؛ در این روزهای کرونایی از عملکرد دوران سابق کاری و شرایط کنونی این واحد گفت و توضیح داد: واحد دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، دارای دوازده یونیت دندانپزشکی است که تا پیش از شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19، در دو شیفت صبح و بعد از ظهر خدمات عمومی و تخصصی دندانپزشکی شامل: ترمیم دندان، درمان ریشه (عصب کشی)، جراحی و کشیدن دندان، جراحی لثه، جرم گیری و بروساژ، کورتاژ لثه، فلورایدتراپی دندان های شیری، فیشورسیلنت و پالپوتومی دندان های شیری و همچنین آموزش بهداشت و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان را ارائه می نمود.

رییس بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس افزود: طرح غربالگری شاغلین و بازنشستگان و خانواده های آن ها نیز در کنار ارائه خدمات فوق، بطور مرتب و روزانه انجام می گیرد و متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، به دلیل بالا بودن درصد احتمال انتقال این ویروس در دندانپزشکی، طبق دستورالعمل ها و پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان، از روزهای ابتدایی اسفند ماه 98 ارائه خدمات روتین و انتخابی دندانپزشکی و غربالگری و تایید هزینه ممنوع شد و خدمات فقط به موارد اورژانسی محدود گردید.

وی اضافه کرد: در این مدت، در شیفت صبح با حضور دو دندانپزشک و شیفت بعدازظهر یک دندانپزشک ضمن رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و پیشگیری، به تشخیص و درمان موارد اورژانسی اقدام نمودند.

رییس بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس گفت: علیرغم شرایط کرونایی تا نیمه مرداد ماه، مجموع کامل خدمات ارائه شده 3 هزار و 260 مورد می باشد و ضمناً با توجه به ضرورت و نیاز مراجعه کنندگان از نیمه خرداد ماه امسال نیز تایید هزینه دندانپزشکی مجدداً آغاز گردید و مجموعاً فاکتورهای یک هزار و 141 بیمار تایید هزینه شد.

 

ارائه 6 هزار و 332 خدمت دندانپزشکی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان  1

 

************

دکتر رحیمی در ادامه، از فعالیت های نیمه دوم مرداد تا به امروز گفت و عنوان کرد: به یاری پروردگار متعال و پس از آماده سازی زیر ساخت ها و الزامات ضروری طبق پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان، از 25 مرداد ماه جاری، بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس در دو شیفت صبح و بعد از ظهر بازگشایی گردید.

وی در این خصوص، افزود: در فاز اول بازگشایی بر اساس وضعیت و شرایط فعلی ویروس کرونا، خدمات عمومی دندانپزشکی به بیماران ارائه می گردد، این خدمات شامل ترمیم دندان ،کشیدن و جراحیهای محدود دندان و پالپوتومی و ترمیم دندانهای شیری می باشد.

این مسئول در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس گفت: در تلاش هستیم که بزودی با تحقق شرایط لازم و مساعدت همکاران متخصص، خدمات تخصصی دندانپزشکی را هم به پرسنل شریف صنعت نفت و خانواده های آنها ارائه نمائیم.

به گفته دکتر رحیمی، از 25 مرداد ماه لغایت 16 شهریور جاری، مجموعا یک هزار و 214 مورد خدمات دندانپزشکی انجام گردیده و در زمینه تائید هزینه فاکتورهای دندانپزشکی نیز مجموعا فاکتورهای 399 بیمار تائید گردیده اند.

وی در خصوص روال گردش کار در بخش دندانپزشکی توضیح داد: روند کار بدین صورت است که بیماران در بدو ورود به بخش با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، توسط پرسنل تریاژ، تحت غربالگری قرار گرفته و پس از تکمیل فرم مخصوص غربالگری بیماری کووید 19، ژل و مایع ضدعفونی کننده دست ها در اختیار بیماران قرار گرفته و دهان شویه جهت شستشو و ضد عفونی نمودن دهان  نیز به بیماران داده میشود.

رییس بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس اضافه کرد: سپس بیمار به پذیرش مراجعه نموده و جهت معاینه دندانپزشکی پذیرش می گردد، پس از معاینه کلینیکی و تهیه رادیوگرافی لازم، برای بیمار تشخیص و طرح درمان متناسب با مشکل بیمار تعیین شده و بیمار برای اخذ نوبت درمان مجددا به پذیرش ارجاع داده میشوند.

دکتر رحیمی افزود: در ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران، تمام سعی و تلاش بر این است که پروتکل های بهداشتی و حفاظتی بطور کامل و دقیق رعایت شود و بیماران عزیز میتوانند با اطمینان خاطر به بخش دندانپزشکی مراجعه نموده و از خدمات فعلی برخوردار شوند.

رییس بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از تریبون این گزارش خبری جهت سپاسگزاری از تیم تلاشگر این بخش، بهره برد و ابراز کرد: جا دارد از همکاران دندانپزشک، دستیاران دندانپزشکی، پرسنل پذیرش و CSR نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم که با توجه به شرایط وخیم کرونایی، نهایت تلاش و همکاری را در راه رفع مشکل بیماران از خود نشان دادند و همچنین از پیگیری های مستمر سوپروایزر بخش دندانپزشکی سپاسگزارم، چرا که مرتباً درحال پیگیری روند آماده سازی بخش و تهیه الزامات اجباری مورد لزوم می باشد.

وی، ضمن درخواست از مراجعه کنندگان نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و حفاظتی،گفت: امیدوارم تا با همکاری و تلاش تمام آحاد جامعه، هر چه زودتر شاهد ریشه کن  شدن ویروس منحوس کرونا باشیم.

************

مسئول دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان نیز در این باره گفت: سال ۹۹ خدمات واحد دندانپزشکی این منطقه، طبق پروتکل های دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهداشت و درمان محدود به خدمات اورژانس بوده است.

دکتر امیر رضا رونقی در خصوص آمار مراجعه کنندگان سال 99 عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ، تعداد یک هزار و 858 نفر مراجعه کننده داشتیم و مجموعاً فاکتورهای ۲۵۲ بیمار تایید هزینه شده است.

به گفته وی، کل مراجعین در مدت مشابه سال ۹۸ ، پنج هزار و 681 نفر بوده و ۴۸۷ مورد فاکتور نیز در این مدت تایید هزینه شده است.

مسئول دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان در خصوص پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در دندانپزشکی، عنوان کرد: با توجه به گسترش بیماری های واگیردار ویروسی به خصوص کرونا ویروس در چند ماه گذشته رعایت دستورالعمل بهداشت فردی در دندانپزشکی امری ضروری به نظر می رسد، رعایت بهداشت تنفسی و دست ها یکی از مهمترین موارد در جلوگیری از بروز و انتقال بیماری های ویروسی مثل کرونا و آنفلوآنزا است.

وی ابراز داشت: ژل و مایع ضد عفونی‌کننده دست در سطح راهروها و روی میزهای ورودی و خروجی کلینیک برای استفاده عموم در دسترس قرار دارد و همچنین تعداد همراهان بیماران را کم کرده‌ایم و تنها یک نفر بایستی با بیمار باشد.

دکتر رونقی، ابراز امیدواری کرد تا تمام هموطنان به خصوص بیماران مراجعه کننده به بخش دندانپزشکی، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اصول بهداشتی و پیشگیری را بطور دقیق مراعات نمایند تا با توکل بر خدا، هرچه زودتر با قطع زنجیره انتقال ویروس، به ریشه کن شدن این بیماری کمک کنیم.

 

ارائه 6 هزار و 332 خدمت دندانپزشکی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان  2

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ ۱۲:۲۲
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۸۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید