سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۱۴

اخبار

به مناسبت روز داروساز:

کلینیک مشاوره دارویی توسط داروساز بالینی در این مرکز فعال است

رییس خدمات دارویی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان معتقد است که، داروساز در تمام طول چرخه درمان که متشکل از بیمار، پزشک و داروساز می باشد، نقش کلیدی دارد اما نقشش در این چرخه زیاد دیده نمی شود که بخشی از این جریان مربوط است به این مهم که داروساز نقشی تعریف نشده در سیستم درمانی دارد و خوشبختانه در چند سال اخیر با ورود داروسازان بالینی، این نقش پررنگ تر خواهد شد و در همین راستا، کلینیک مشاوره دارویی توسط داروساز بالینی در این مرکز فعال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، پنجم مرداد ماه هر سال به داروسازانی که نقشی بسیار مهمی در مراقبت های پزشکی ایفا می‌کنند، اختصاص می یابد و داروساز شخصی است که دانش فرمول و ترکیب شیمیایی تمام داروها را داراست.

داروسازان کسانی هستند که می‌توانند توضیحی در مورد تمام جنبه‌های داروهای تجویز شده و اثرات جانبی آنها برای شما داشته باشند، افراد بیماری وجود دارند که مجبورند مقدار زیادی دارو را با هم مصرف ‌کنند، داروسازان تنها کسانی هستند که می‌توانند به شما در مورد اثرات مصرف داروها با هم هشدار دهند، روز داروسازی در مورد شناختن نقش مهم داروسازان است.

به همین مناسبت، رییس خدمات دارویی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان مختصری از رشته داروسازی گفت و عنوان کرد: داروسازی علمی است واسطه بین علوم پایه مثل شیمی و طب و یک داروساز باید آشنایی با شیمی و مکانیزم و ساختمان و اثر یک دارو داشته باشد، از طرفی باید با اصول پزشکی مثل شناسایی انواع بیماری ها ، فتوژنیک بیماری ها نیز آشنا باشد که بتواند این دو علم را با هم تلفیق کرده و در رشته ی خود که داروسازی است بکار ببرد.

دکتر مسعود مظفری در پاسخ به این سوال که " یک داروساز چه وظایفی دارد؟ " گفت: داروساز اگر در داروخانه مشغول به کار باشد وظیفه اش اینست که نسخه ای را که می پذیرد کامل و درست خوانده و اگر دارویی تجویز شده است که تداخلات دارویی دارد حتما با پزشک مربوطه مشورت کرده و با صلاح دید پزشک نسخه اصلاح گردد و همچنین وظیفه دارد که توضیحات کافی را به بیمار در مورد نحوه و چگونگی مصرف دارو بدهد تا بیمار بتواند حداکثر استفاده و اثر را از دارو ببیند.

وی افزود: برخی داروها طریقه استفاده خاصی دارند مثل اسپری ها که حتما باید طریقه ی مصرف آن را به بیمار آموزش بدهیم تا به علت عدم آشنایی، آن داروی خاص را هدر ندهد و اگر هر دارو توصیه های خاصی دارد یا غذای خاصی را بخاطر مصرف آن دارو نباید استفاده کرد این موارد را به بیمار تذکر بدهیم؛ به این طریق کمک کنیم که روند بهبودی در حداقل زمان ممکن صورت بگیرد.

این داروساز اضافه کرد: داروساز علاوه بر داروخانه میتواند در جاهای مختلفی مشغول بکار شود، در شرکت های داروسازی وظیفه ای که دارد فرموله کردن داروهاست به نحوی که حداکثر اثر بخشی از دارو بدست آید، همچنین یک داروسازممکن است علاوه بر داروخانه و صنعت، کارهای اجرایی خاص دیگری برعهده داشته باشند یا در سازمان های مختلف مشغول به کار شود.

دکتر مظفری در خصوص دغدغه های شغل داروسازی اظهار داشت: داروساز در تمام طول چرخه درمان که متشکل از بیمار، پزشک و داروساز می باشد، نقش دارد زیرا پزشک باید یکسری اطلاعات، تداخلات و عوارض دارویی را از داروساز بگیرد و بیمار هم نیاز به داروساز دارد که بتواند اطلاعات تکمیلی مربوط به داروهایش را کسب کند اما به نظر من نقش داروساز در این چرخه زیاد دیده نمی شود که بخشی از این جریان مربوط می شود به اینکه داروساز یک نقش تعریف نشده در سیستم درمانی دارد و خوشبختانه در چند سال اخیر با آمدن داروسازان بالینی ، که قرار است در آینده در هر بیمارستان ، یک داروساز بالینی هم داشته باشیم ، امیدوارم این نقش پررنگ تر شود.

وی افزود: دغدغه دیگرمان در صنعت داروسازی است که گاهی اوقات با کمبود یک داروی خاص مواجه می شویم که این بیشتر مربوط است به کمبود ماده اولیه ای که وابسته به واردات آن هستیم، بنابراین برخی بیماران که نیاز روزانه به مصرف یک داروی خاص دارند با کمیاب شدن آن دارو دچار مشکلات زیادی می شوند.

رییس خدمات دارویی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در رابطه با فعالیت های جدیدی که در زمینه ی دارو و خدمات، در این مرکز انجام شده؛ بیان کرد: کلینیک مشاوره دارویی توسط داروساز بالینی در این مرکز فعال است که تداخلات و عوارض داروهای مصرفی بیماران بررسی و همچنین نحوه صحیح مصرف داروها به بیماران آموزش داده می شود.

دکتر مظفری در پاسخ به این پرسش که " رفع تحریم ها تاثیری روی صنعت داروسازی ایران می تواند داشته باشد یا خیر؟ " توضیح داد: از نظر من، مطمئنا رفع تحریم ها باعث بهبود صنعت داروسازی ایران خواهد شد بخصوص برای تهیه مواد اولیه ی داروهای خاصی که به یک منبع خارجی وابسته بودیم، به عنوان نمونه بیماران پیوند کلیه که یک داروی خاص آنها در کارخانه ای در ایران تولید می شد، در چند ماه اخیر بدلیل نبود مواد اولیه، خط تولید این کارخانه تعطیل شد و مجبور شدند که این دارو را از خارج وارد کنند اما واردات آن هم منظم نبود و بیماران با مشکلات فراوانی مواجه شده اند.

وی در خصوص چگونگی کیفیت داروهای ایرانی و خارجی گفت: در سال های اخیر، داروهای جدیدی که تولید شده از نظر کیفیت فرق چندانی با داروهای خارجی ندارد، حتی برخی داروهای خاص وجود دارند که پزشک تاکید می کند که بیمار نوع ایرانی آنرا مصرف کند، ضمن اینکه برای بیمار مقرون به صرفه تر نیز می باشد، فکر نمی کنم در آینده ی نزدیک، تفاوت چشمگیری بین یک فرآورده ایرانی و خارجی ببینیم.

دکتر مظفری گفت: اگر مواد اولیه داروهای خاصی که در ایران تولید می شوند از کشورهای اروپایی وارد شده نه از کشورهایی مانند هند و پاکستان، در این صورت کیفیت داروها نیز با درصد بسیار زیاد با نمونه های مشابه اروپایی خود برابری می کند، بنابراین کیفیت مواد اولیه ساخت دارو بسیار اهمیت دارد.

این مسئول در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در تکمیل این مطلب افزود: داروهای ایرانی با داروهای خارجی تقریبا تفاوتی ندارند اما برای بعضی داروها لازم است که واردات داشته باشیم زیرا برای تولید آنها تکنولوژی های خیلی خاصی لازم است که در ایران در دسترس نیست و برای برخی داروها نیز، نیازمند وارد کردن مواد اولیه دارو هستیم که البته رقمش زیر 5% بازار دارویی کشور می باشد، ضمن اینکه در طول مدت تحریم ها ، واردات دارویی کشور، از کشورهای نامناسبی مثلا هند یا آرژانتین بوده و مردم نسبت به داروهای خارجی نیز تا حدودی بی اعتماد شده اند.

دکتر مظفری در پایان برای تمامی همکاران داروساز آرزوی موفقیت و پیشرفت روز افزون را خواهان شد و ابراز امیدواری کرد تا با همت و همدلی و حمایت مسئولان در آینده ای نزدیک، خودکفایی در صنعت داروسازی را شاهد باشیم.

 

داروساز در تمام طول چرخه درمان نقش کلیدی دارد 1

۵ شهریور ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۸۵۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید