سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۳۴

اخبار

به مناسبت دوم مرداد ماه:

فیزیوتراپیشت ها تلاشگران خط مقدم بازتوانی بیماران کرونایی / موذن زاده: با رعایت پروتکل های بهداشتی در دو ماه اخیر روزانه حدود یکصد بیمار پذیرفته شده اند

مسئول بخش فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان گفت: در بحران اخیر کرونا فیزیوتراپیست ها با ارایه ورزش های تنفسی، توانبخشی ریوی و تمرین درمانی در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار داشته و در بخش بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی، در طول دو ماه اخیر روزانه حدود یکصد بیمار پذیرفته شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، احمد موذن زاده در آستانه گرامی داشت روز فیزیوتراپی با بیان اینکه "فیزیوتراپی در بهبود بیماران مبتلا به کرونا موثر است" گفت: توانبخشی ریه به همراه فیزیوتراپی تنفسی، به بیماران کرونایی خصوصاً در شرایط حاد و مزمن کمک شایانی کرده است.

مسئول بخش فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، گفت: دستورالعمل ارائه خدمات فیزیوتراپی به بیماران کووید ۱۹ را انجمن فیزیوتراپی با کمک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهیه و تدوین کرد و توسط معاونت درمان وزارت بهداشت در هفته گذشته جهت اجرا در سطح کشور ابلاغ شد و چنین گایدلاینی برای اولین بار در خاورمیانه انجام شده و در این زمینه پیشرو هستیم.

 

***************

 رییس انجمن فیزیوتراپی ایران و عضو هیات مدیره نظام پزشکی شیراز در بخش دیگر سخنانش، از عملکرد بخش فیزیوتراپی این مرکز گفت و بیان کرد: پس از تعطیلات ناشی از عود کووید ۱۹ از نیمه اردیبهشت ماه فعالیت بخش های فیزیوتراپی پلی کلینیک ارم و درمان امام علی (ع) با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی آغاز گردید.

موذن زاده، ادامه داد: در این دو بخش در طول دو ماه اخیر روزانه حدود یکصد بیمار پذیرفته شده اند، با رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک، نوبت دهی دقیق و فاصله گذاری فیزیکی همراه با ضدعفونی کردن مکرر و مرتب تمامی تجهیزات و انجام تریاژ روزانه جهت غربالگری و شناسایی بیماران کرونایی احتمالی خوشبختانه خدمات درمانی ایمن و استانداردی به بیماران بهداشت و درمان صنعت نفت ارایه می گردد.

موذن زاده که ریاست انجمن علمی فیزیوتراپی ایران را نیز بر عهده دارد، افزود: در جهت حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز عوارض ناخواسته بخش فیزیوتراپی از پذیرش بیمارانی که مبتلا به بیماری های ناتوان کننده و مزمنی مانند آسم، بیماری های قلبی و سرطان می باشند، در شرایط فعلی معذور است و آموزش های لازم برای انجام ورزش درمانی و رعایت سایر موارد ضروری به این دسته از بیماران داده می شود.

این فیزیوتراپیست افزود: تا زمان کشف واکسن و داروهای موثر برای پیشگیری قطعی و درمان بیماری کووید ۱۹ چاره ای جز رعایت پروتکلهای بهداشتی و خصوصا استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست ها نداریم افزود: پیش بینی میشود که این بیماری حداقل تا یک سال آینده بعنوان یک تهدید جدی برای سلامتی آحاد مردم باقی مانده و گروه های پرخطر و سالمند بیش از دیگران می بایست مراقب سلامت خود باشند.

****************

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در خصوص پیشینه این رشته درمانی، اظهار داشت: در دوم مردادماه سال ۱۳۷۸ آیین نامه تاسیس مراکز فیزیوتراپی به امضای وزیر وقت وزارت بهداشت رسید و حق مسئولیت فنی مراکز فیزیوتراپی برای فیزیوتراپیست ها در ایران به رسمیت شناخته شد.

وی اضافه کرد: فیزیوتراپی یکی از رشته های گروه توانبخشی بوده و در ایران قدمتی در حدود شصت سال دارد.

موذن زاده گفت: فیزیوتراپی دانش پیشگیری، درمان و بازتوانی مشکلات حرکتی و بیماری های اسکلتی عضلانی است.

مسئول بخش فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان افزود: تحرک و حفظ و ارتقای حرکت به عنوان یک مولفه اصلی سلامت پرچم رشته فیزیوتراپی بوده و به علت پدیده شهرنشینی، زندگی صنعتی، بی تحرکی، چاقی و سالمندی نیاز به خدمات فیزیوتراپی روز به روز بیشتر احساس میشود.

وی گفت: در کشور ما حدود هشت هزار فیزیوتراپیست درمقاطع کارشناسی، ارشد، دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی مشغول به فعالیت می باشند.

موذن زاده عنوان داشت: در بحران اخیر کرونا فیزیوتراپیست ها با ارایه ورزش های تنفسی، توانبخشی ریوی و تمرین درمانی در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار داشته و تا کنون حدود پنجاه نفر از فیزیوتراپیست های کشور به این بیماری مبتلا شده و متاسفانه یک نفر از همکاران ما نیز به درجه رفیع شهادت رسیده است.

مسئول بخش فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان اضافه کرد: در شرایط ویژه امروز پروتکل های بهداشتی و حفاظتی ویژه ای در مراکز فیزیوتراپی سطح کشور در جهت قطع زنجیره انسانی و رعایت فاصله گذاری فیزیکی لحاظ شده و استفاده از ماسک برای بیماران و همراهان آنها در این مراکز ضروری است.

وی گفت: عدم پذیرش بیماران با ریسک بالا و دارای بیماری های زمینه ای مانند آسم، بیماری های قلبی و دیابت و ارایه آموزش های توانبخشی از راه دور یکی دیگر از دستورالعمل های پیشگیرانه فعلی است.

به گفته موذن زاده، انجمن فیزیوتراپی ایران فرارسیدن روز ملی فیزیوتراپی را به همکاران فیزیوتراپیستی که عاشقانه و با تمام توان علمی و حرفه ای در سخت ترین شرایط کماکان خدمتگزار بیماران و معلولین عزیز می باشند، تبریک گفته و برای این عزیزان همگام با سایر اعضای جامعه بزرگ پزشکی کشور آرزوی سربلندی، تندرستی و بهروزی دارد.

فیزیوتراپیست ها تلاشگران خط مقدم بحران کرونا  1
۱ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳
تعداد بازدید : ۱,۳۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید