سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۲۸
 

اخبار

بسیج نیرو و امکانات در مبارزه با ویروس کووید 19 و ارائه خدمت به خانواده صنعت نفت

کمتر از 6 ماه قبل «کرونا» واژه ای نا آشنا برای عموم مردم بود. با شیوع این بیماری در چین و مطرح شدن نام این بیماری در محافل عمومی شاید هیچ کس تصور نمی کرد که کرونا به این سرعت همه گیرشود و بهداشت و سلامت تمام ساکنین جهان را به مخاطر بیاندازد و علاوه بر این تمام مناسبت های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی را تحت الشعاع قرار دهد.
در چند ماه گذشته مراکز بهداشتی و درمانی بیش از سایر بخش ها تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اند و تمام توان خود را صرف مبارزه و پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا ویروس یا به عبارتی کووید 19 کرده اند. بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق نیز در این چند ماه اخیر فعالیت های گسترده ای در این زمینه داشته و کارکنان بخش های مختلف در همکاری تنگاتنگ علیه این بیماری بسیح شده اند. در گفت و گو با مسئولان واحدهای مختلف بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق با گوشه ای از فعالیت های این مرکز در چند ماه گذشته برای مبارزه با کرونا آشنا می شویم.دکتر پرهام صالحی رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق درباره فعالیت های کارکنان این مرکز در راستای مبارزه با این ویروس می گوید: در اولین روزهای اعلام ورود بیماری کوید 19 به کشور و بلافاصله پس از اعلام شرایط اضطراری از سوی مدیران ارشد سازمان کمیته مقابله با ویروس کرونا در منطقه شمال شرق برای هماهنگی و ارزیابی های لازم تشکیل شد.
وی می افزاید: در این مدت کادر درمانی و غیر درمانی مراکز مختلف شمال شرق در گستره 6 استان، با احساس مسئولیت از قرار گرقتن در شرایط بحرانی مخلصانه و مشفقانه برای مقابله با این ویروس بسیج شدند و هریک از همکاران به فراخور جایگاه سازمانی در موقعیت مناسب قرار گرفته و با هما هنگی، همدلی و همسو با سیاست های کشوری و سازمانی، خود را در اختیار اهداف سلامت محور سازمان قرار دادند.
 دکتر صالحی با اشاره به رضایت مندی شرکت های نفتی منطقه از عملکرد کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق در این مدت اظهار می دارد: کارکنان این مرکز با رعایت اصول حفاظت فردی ضمن ارائه بهترین خدمات به جمعیت طبی و ایجاد رضایتمندی در گروه هدف آن چنان عمل کرده اند که تا لحظه ارائه این گزارش هیچ مورد ابتلایی در بین کادر درمان رخ نداده است.
این مقام مسوول خاطر نشان می کند: از ابتدای شیوع این بیماری جلسات هماهنگی با مدیران شرکت های نفتی منطقه داشته ایم و در جلسات اخیر نیز برای آمادگی در پاییز و احتمال موج جدید این بیماری توصیه های لازم شده است.
پزشکی خانواده
دکتر غلامرضا پیرونذیری مسئول پزشکی خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق درباره فعالیت این واحد در چند ماه گذشته شیوع کرونا می گوید: در ابتدای امر برای کاهش مراجعات تمامی فراخوان ها و معاینات دوره ای و غربالگری این واحد طبق دستور ستاد سازمان قطع و به بعد از این بحران موکول شد.
وی می افزاید: لیست بیماران با ریسک بالا از نرم افزار اکسل برای پیگیری و مشاوره های تلفنی تهیه شد. در همین راستا پزشکان خانواده در تماس تلفنی با بیماران، افرادی که نیاز به ویزیت های تخصصی داشتند را شناسایی و نام بیماران را به پذیرش برای تعیین نوبت تخصصی و جلوگیری ازمعطلی بیماران اعلام کردند.
دکتر پیرونذیری با اشاره به راه اندازی کلینیک بیماران حاد تنفسی و شرکت فعال پزشکان خانواده در ویزیت های روزانه کلینیک بیماران حاد تنفسی اظهار می دارد: ویزیت پزشک متخصص داخلی انجام و دستورات صادره توسط پرستاران پیگیری می شود.
وی می گوید: بیماران مشکوک و محتمل به کرونا به بیمارستان های معین معرفی می شوند. و همچنین روزانه فرم های A0، A1 و A2 با همکاری واحد پذیرش به منظور اقدام و بررسی های آماری تهیه و تکمیل می شود.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در این مدت هماهنگ های لازم با ستاد سازمان و مناطق شمال شرق داشته ایم می افزاید: سامانه پایش NOCORONA در واحد پزشک خانواده استقرار یافته  و پس از تعیین مراقبان سلامت و آموزش های لازم تکمیل سامانه پایش و پیگیری بیماران توسط این مراقبان انجام می شود.
دکتر پیرونذیری خاطرنشان می کند: علاوه بر جلسات داخلی همچون شرکت در جلسات کمیته  بحران، برگزاری جلسات هفتگی پزشک خانواده، در جلسات و کمیته های برگزار شده در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز حضور داشته و آمار بیماران مشکوک و محتمل را به مرکز آمار استان خراسان اعلام و با نماینده استانداری خراسان برای اطلاعات درخواستی همکاری لازم را داشته ایم.
این مقام مسوول، همکاری با واحد تریاژ بیماران مراجعه کننده به درمانگاه شبانه روزی صنعت نفت، پیگیری جواب آزمایشات اورژانسی، همکاری با واحد رادیوگرافی توسط پزشکان خانواده با هدف کاهش تردد بیماران در واحدهای مختلف، تکثیر پمفلت های آموزشی در رابطه با پیشگیری کرونا و ایزولاسیون و قرنطینه در منزل و همکاری واحد پزشکی خانواده در ارجاع بیماران به واحدهای تخصصی پس از بازگشایی کلینیک ها از دیگر فعالیت های این واحد در این مدت بوده است.
واحد مامایی
دکتر پیرونذیری درباره اقدامات انجام شده در واحد مامایی نیز می گوید: اجرای دستورالعمل مراقبت از مادر باردار و شیرده از ویروس کووید19، راهنمایی درمورد تغذیه با شیر مادر در مادران شیرده مبتلا به این ویروس (بر اساس دستور العمل)، ارائه مشاوره تلفنی و حضوری در زمینه مادران باردار، شیرده، نوجوان و کودکان  مبنی بر حفاظت شخصی و توصیه های تغذیه ای به منظور پیشگیری در برابر این ویروس از جمله اقدامات واحد مامایی در این مدت بوده است.
وی می افزاید: در این مدت  به فاصله گذاری مناسب و داشتن ماسک و رعایت بهداشت فردی در مراجعات حضوری و پیگیری واکسیناسیون کودکان، مادران باردار، نوجوان، نوبت دهی با رعایت فاصله زمانی و... توصیه شده است.
دکترپیرونذیری اظهار می دارد: به منظور حفظ سلامت مادران و کودکان روزانه نظارت جدی و دقیقی بر ضدعفونی کردن واحدمامایی و واکسیناسیون (قبل و بعد از حضور مراجعان ) انجام می شود.
سلامت کار
دکتر هرمز حسن زاده رئیس سلامت کار می گوید: از ابتدای همه گیری بیماری کرونا تا کنون بیش از 25 جلسه پیشگیری از کرونا برگزار و مصوبات به مناطق و بهداری های تابعه ارسال شده است. همچنین جلساتی نیز در همین راستا با حضور مدیران و مسئولانHSE  شرکتهای نفتی تحت پوشش برگزار شده است.
وی تاکید می کند: یکی از اقدامات مهمی که در این مدت انجام شده بازخوانی پرونده های صنعتی کارکنان شرکت ها اعم از رسمی، قراردادی و پیمانکاری و اعلام اسامی افراد آسیب پذیر به صورت سطح 1و 2 به مدیریت شرکت ها و صدور گواهی سلامت برای کارکنان اقماری شرکت های نفتی بوده است. 
  دکتر حسن زاده با بیان اینکه پزشکان طب صنعتی این مرکز در تهیه دستورالعمل های مرتبط با کووید 19 همکاری داشته اند، می گوید: در همین راستا گروهی آموزشی در شبکه مجازی برای تبادل  اطلاعات و دستورالعمل های مرتبط با این بیماری برای شرکت های تحت پوشش و سلامت کار منطقه شمال شرق تشکیل شد.
وی خاطر نشان می کند: پزشکان طب صنعتی در برنامه CALL CENTER و سامانه NO CORONA و ثبت اطلاعات کارکنان اقماری همکاری زیادی با سازمان داشته اند. و روزانه آمار افراد مشکوک و محتمل به ابتلا به کرونا در مناطق تحت پوشش را جمع آوری و سازمان اطلاع می دهند
این مقام مسوول با اشاره به  تنظیم طرح فاصله گذاری اجتماعی و نصب تابلوهای ایست و خط کشی مکان هایی که ارباب رجوع مراجعه می کنند، می گوید: از زمان شیوع این ویروس بیش از 1300 لیتر محلول های ضد عفونی دست تهیه و بین بهداری های  تابعه توزیع شده است. همچنین بیش از 5 هزار لیتر محلول های گندزدایی سطوح بر پایه کلر و الکل تهیه و به کارکنان خدمات برای گندزدایی سطوح و مناطق حساس آموزش داده شد و با نظارت مستمر روزانه ضدعفونی های لازم انجام می شود.
دندانپزشکی
دکتر بهاره هاشمی مسئول واحد دندانپزشکی نیز درباره اقدامات انجام شده در این واحد در شرایط همه گیری کرونا ویروس می گوید: تخصیص دو اتاق، نصب دو دستگاه تهویه قوی به منظور پاکسازی هوای محیط درمان از ریز قطرات حاوی ویروس احتمالی، خروج تجهیزات و وسایل اضافی از اتاق درمان مانند میز تحریر و ... به منظور کاهش سطوحی که امکان آلودگی از طریق انتشار ویروس را دارند، تغییر چیدمان سالن انتظار و پذیرش دندان پزشکان با توجه  به اصول فاصله گذاری اجتماعی، نصب استند محلول ضد عفونی دست برای استفاده مراجعان قبل از ورود به اتاق درمان، تدوین و نصب  چک لیست گند زدائی روزانه سطوح در شرایط همه گیری بیماری کرونا ویروس از اقدامات اولیه ای بود که در این زمینه انجام شد.
وی درباره اطلاع رسانی به مراجعان اظهار می دارد: از جمله اقدامات در این زمینه می توان به نصب بنر اطلاع رسانی در مورد شرایط ارائه خدمات دندان پزشکی با توجه  به پروتکل وزارت بهداشت مبنی بر ارائه فقط درمان های اورژانس شامل کنترل درد شدید و خونریزی دهانی در تمامی مراکز دندان پزشکی  کشور، اطلاع رسانی تغییر برنامه ی واحد دندان پزشکی در سایت سازمان و نصب بنرهای آموزش برای مراجعان با عناوینی پیرامون رعایت اصول بهداشتی در اماکن عمومی، رعایت آداب شست و شوی دست ها، استفاده از ماسک و ...اشاره کرد.
دکترهاشمی می افزاید: برای آموزش کارکنان واحد دندان پزشکی نیز کلاس های توجیهی برای رعایت دقیق موازین و کنترل عفونت در شرایط همه گیری بیماری کرونا ویروس برگزار شده است و همچنین کارکنان به  أقلام ایمنی بر أساس پروتکل وزارت بهداشت مجهز شده اند.  
 آزمایشگاه
اصغر اسدیان مسوول آزمایشگاه این مرکز نیز می گوید: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون سعی شده انجام آزمایشات بیماران کرونایی معرفی شده از پزشک مربوطه در حداقل زمان انجام شود.
وی با بیان  اینکه کارکنان مجهز به وسایل و تجهیزات ایمنی مربوطه در ارتباط با خونگیری از بیماران هستند، می افزاید: به منظور ایمنی و امنیت خاطر مراجعان خونگیری مستقل این بیماران در واحد نمونه برداری تعیین شده توسط مدیریت واحد کرونا انجام می شود.
وی خاطر نشان می کند: کیت های مصرفی به مقدار لازم تهیه و تدارک دیده شده که در اوج بیماری بتوانیم پاسخگوی بیماران باشیم.
اورژانس
محمدرضا وفادار مسئول واحد اورژانس  با بیان اینکه از اول بهمن که شیوع کرونا بود بیشترین تغییرات در واحد اورژانس اتفاق افتاده است درباره اقدامات انجام شده این واحد می گوید: نصب تابلو و بنر به منظور جداسازی بیماران عادی از بیماران تنفسی، جداسازی ورودی و خروجی مراجعان و بیماران به درمانگاه، استقرار 24 ساعته واحد پذیرش در بخش اورژانس برای پذیرش بیماران تنفسی، استقرار واحد تریاژ در بدو ورودی به اورژانس و درمانگاه
وی می افزاید: برای انجام خدمات بهتر و ایمن تر کارکنان و بخش اورژانس به وسایل محافظتی در برابر بیماران کرونایی مجهز شدند، همچنین  واحد تریاژ به اقلامی همچون از ترمومتر دیژینال، پالس اکسیمتری، ماسک، دستکش، لباس محافظ و اسپری ضد عفونی مجهزشد.
به گفته وی، به منظور رعایت ایمنی اتاق CPR از اول بخش اورژانس به محوطه داخل بخش اورژانس انتقال یافته و اولین اتاق اورژانس به پزشک واحد بیمارهای تنفسی و دومین اتاق به اتاق انتظار بیماران تنفسی اختصاص یافته است.
واحد نظارت بر درمان
مهدی خوش نیت مسئول نظارت بر درمان بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق، نیز عنوان می کند: از زمان همه گیری کرونا تا کنون با دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای به روز رسانی و اطلاع رسانی بخشنامه ها و دستورالعمل های وزارت بهداشت هماهنگی لازم را داشته ایم. و این دستورالعمل ها را به تمامی مراکز درمانی منطقه شمال شرق ابلاغ کرده ایم.
وی می گوید: گزارش ارجاع بیماران کرونا به مراکز سطح سه و صدور معرفی نامه برای مراکز طرف قرار داد و بازدید مستمر، تهیه و تامین لوازم و وسایل حفاظت فردی تیم های بهداشتی درمانی مناطق تحت پوشش و نظارت مستمر بر برنامه های پرستاری و مامایی منطقه و انجام تریاژ در منطقه از دیگر اقدامات این واحد است.
خوش نیت می افزاید: در این مدت به صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی کارکنان و بازنشستگان در خصوص پرسش های مرتبط با بیماری و مدت قرئظینه و ... بوده ایم.
واحد بیمه گری
سید ابراهیم ناصری مسئول واحد بیمه گری نیز می گوید: در اسفندماه 98 هماهنگی با تمامی شرکت های نفتی منطقه در خصوص عدم حضور کارکنان در بهداری و انتقال اسناد توسط رابط بعد از نیمه فروردین 1399صورت گرفت و زمان بررسی اسناد ارسالی از مراکز درمانی حداقل به مدت 10 روز از تاریخ تحویل به بهداری کاهش یافت.
وی می افزاید: برای کاهش تردد در بهداری و با هماهنگی واحد امور اداری همکاران بیمه گری با رعایت نکات بهداشتی بعضی از کارها را به صورت دورکاری انجام دادند و همچنین در شورای هزینه مصوب شد که تمامی خدمات انجام شده خارج از بهداری در دوره کرونا بدون کسر فرانشیز مورد تایید واحد بیمه گری قرار گیرد.
به گفته وی، باکسی برای نسخ درمانی که توسط کارکنان به صورت دستی به بیمه گری تحویل می شود تهیه شد که به منظور ایمنی نسخ با چند روز تاخیر بررسی می شود.
حراست
ناصری همچنین درباره اهم فعالیت های واحد حراست در این مدت می گوید: انجام تب سنجی از تمامی کارکنان، که برای دقت بیشتر علاوه بر تب سنجی در بدو ورود همکاران حراست با مراجعه به واحدها اقدام به تب سنجی می کنند.
مسئول حراست بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق اظهار می دارد: جدا کردن درب ورودی کارکنان برای جلوگیری از انتشار ویروس و سلامت کارکنان، همکاری با واحد تریاژ در خصوص عدم تجمع بیماران در قسمت تریاژ،  همکاری با بیماران برای رعایت فاصله اجتماعی و استقرار یک نیروی حراست در کلینیک تخصصی برای کنترل افراد برای ورود به کلینیک تخصصی از دیگر اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.
مرکز مشاوره
حسین وحدتی مسئول مرکز مشاوره بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق می گوید: به منظور آموزش و کاهش اثرات روانی دوران قرنطینه بروشورهای آموزشی را با موضوعات راههای حفظ و ارتقای سلامت روانی در نوجوانان، مدیریت استرس ناشی از کرونا و چرا خانه نشینی سخت است، راهبردهای روانشناختی در دوران قرنطینه برای کارکنان صنعت نفت و خانواده های آنان تهیه و از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی شد.
وی می افزاید: در این مدت مشاوران این مرکز به صورت تلفنی خدمات مشاوره ای را به کارکنان و خانواده های آنان ارایه دادند.
داروخانه
علی آرمان کارشناسی داروخانه درمانگاه شبانه روزی صنعت نفت مشهد نیز اظهار می دارد: از زمان شیوع این ویروس به منظور کاهش تردد بیماران، با همکارای پزشکان خانواده داروی بیماران برای مدت دو ماه تجویز و ارایه شد که قبلا فقط داروی برای مصرف یکماه ارایه می شد.
وی می گوید: برای ارائه خدمات بهتر در شرایط اوج ویروس کرونا به مراجعان داروخانه در تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل با حضور مسئول فنی درتمام ساعات فعال بود که ساعت کاری این واحد از ابتدای خرداد ماه به حالت قبلی بازگشته و دیگر روزهای تعطیل فعال نخواهد بود.
به گفته این کارشناس، ساخت بیش از 200 لیتر محلول ضدعفونی دست، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در جلوی داروخانه و ضدعفونی داروخانه به صورت روزانه از دیگر اقدامات انجام شده است.
روابط عمومی
حشمت رحیمیان مدیر روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق نیز اظهار می دارد: با توجه به ماموریت روابط عمومی از ابتدای بحران تاکنون با حضور فعال در بیش از 30 جلسه و مستند سازی اقدامات انجام شده تلاش شده تا پلی ارتباطی با مسئولان، کارکنان و جمعیت هدف بوده و اطلاع رسانی های لازم انجام شود.
وی می افزاید: در راستای اطلاع رسانی در این مدت نزدیک به ۳۰ هزار پیامک حاوی نکات و توصیه های بهداشتی و پیشگیرانه در رابطه با ویروس کرونا به کارکنان و جمعیت تحت پوشش ارسال شده و سی دی های آموزشی حاوی تصاویر و متن پیامکی در اختیار شرکتهای تحت پوشش قرار گرفته است.
رحیمیان به ارتباط دوسویه با روابط عمومی شرکت های نفتی منطقه اشاره کرده و اظهار می دارد: در کار مشترکی با روابط عمومی منطقه 4 عملیات انتقال گاز طی سه روز پزشکان بهداری در برنامه زنده اینستاگرام این شرکت حضور یافتند.
وی خاطر نشان می کند: نصب بنرهای متعدد حاوی پیام مراقبتی و هشداری در ورودی و قسمت های مختلف سالن ها و آسانسور، پخش کلیپ های متعدد مراقبتی و بهداشتی و پیامهای صوتی تصویری از سیستم های تلویزیون نصب شده در قسمتهای مختلف بهداری، ارسال تصاویر بنر،  پمفلت و پیامک های بهداشتی از طریق دیتا به مناطق شمال شرق و ثبت فعالیتها و گردآوری خبرها از مناطق و مشهد و درج در سایت و شبکه های پیام رسان از جمله فعالیت واحد روابط عمومی در این مدت بوده است.
واحد تغذیه
ناهید هاشمی مشاور تغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق نیز درباره فعالیت های این واحد از زمان همه گیری کرونا می گوید: گاید لاین راهنمای مدیریت تغذیه در کرونا ویروس  که خلاصه ای از پروتکل های  ارائه شده توسط وزارت بهداشت و دفتر بهبود تغذیه جامعه با عناوین متنوع اعم از کرونا ویروس و اهمیت تغذیه، ایمنی غذایی، شایعات تغذیه ای، مکمل ها، تداخلات غذا دارو، گروه های حساس، توصیه های تغذیه ای در پیشگیری از بیماری های تنفسی و توصیه های تغذیه ای در بیماری های تنفسی مبتلا به کرونا ویروس تهیه وبه مناطق تحت پوشش ارسال شد.
وی می افزاید: راه اندازی مرکز مشاوره تلفنی و برقراری بیش از 100 تماس تلفنی با اولویت بیماران مزمن و با ریسک بالا، تهیه فایل مشاوره تلفنی تغذیه  با هدف ارائه مطالب تغذیه ای کاربردی با رعایت مدیریت زمان و تهیه فایل اکسل از گزارش مشاوره تلفنی از دیگر اقدامات این واحد است.
۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۱۲
تعداد بازدید : ۳۶,۲۵۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید