سال جهش تولید
امروز چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۱۴
 

اخبار

توصیه های غذایی در ماه مبارک‌رمضان/ دکتر حاج حسینی: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند روزه نگیرند

مشاور تغذیه بهداشت ودرمان صنعت نفت فارس و هرمزگان توصیه دارد؛ کسانی که به ویروس کرونا مبتلا هستند، روزه نگیرند و افرادی هم که پیش از این، مبتلا شده و در حال حاًضر بهبود یافته‌اند، به این دلیل که تا ۶ هفته پس از بهبودی احتمال بازگشت بیماری وجود دارد، بر اساس نظر متخصصان عفونی بهتر است این افراد نیز روزه نگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، دکتر مهردخت حاجی حسینی با بیان این توصیه، افزود: در خصوص این مهم که " «افطار» و «سحر» چه غذایی بخوریم؟ " باید تاکید کنم که نخوردن سحری می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند و از دفع سموم بدن جلوگیری کند.

وی گفت: وعده سحری باید یک غذای کامل باشد مانند چلو خورش‌ها همراه با مصرف ماست؛ ضمن اینکه مصرف میوه‌های آبداری همچون هندوانه، گرمک و طالبی نیز بسیار مناسب است و همچنین، مصرف آش‌های پر ادویه ممکن است اثرات سویی بر دستگاه گوارش بگذارد و این غذاها توصیه نمی‌شود.

مشاور تغذیه بهداشت ودرمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در خصوص غذاهای توصیه شده در وعده سحر ، اضافه کرد: به جهت سلامت بدن و به خصوص کلیه ها، گرفتن روزه بدون سحری توصیه نمی شود و سحر باید زودتر از خواب برخاست؛ بخصوص جهت نوجوانان روزه دار تا با آرامش بیشتر و جویدن کامل غذای سحر صرف شود.

به گفته ی دکتر حاج حسینی، در سحر بهتر است از غذای کاملی مثل انواع خوراک ها و پلو خورش ها صرف شود تا بدن در طول روز دچار مشکل نشود و حتما از 5 گروه مواد غذایی شامل نان و غلات، میوه، سبزی، شیر و فرآورده های آن وگوشت به طور متعادل و متنوع استفاده شود.

وی ابراز کرد: از لبنیات توصیه به مصرف ماست و از میوه ها و سبزی ها می توان سیب، سبزی خوردن، سالاد، گوجه فرنگی و هندوانه استفاده کرد تادر طول روز احساس تشنگی کمتری در شخص ایجاد شود و استفاده بیش از اندازه از برخی مواد مثل غذاهای چرب،کشک، ته دیگ، آش در هنگام سحر ممکن است در طول روز شخص را دچار تشنگی کند.

دکتر حاج حسینی با بیان این مطلب که " رژیم غذایی برای سحر باید متنوع باشد و همه نیازهای شخص را بر آورده کند" افزود: اگر امکان داشته باشد در وعده سحر یک کاسه کوچک سوپ جو میل شود، زیرا به دلیل نوع کربوهیدراتی که دارد احساس گرسنگی را در طول روز به تعویق می اندازد، علاوه بر سوپ جو در سحر، از نان، سیب زمینی و برنج نیز می توان استفاده کرد.

این مشاور تغذیه در بهداشت ودرمان صنعت نفت فارس و هرمزگان از غذاهای مناسب برای افطار نیز گفت و عنوان کرد: بهتر است افطار را با یک لیوان شیر گرم و خرما آغاز کنید تا قند خون که کاهش یافته است، افزایش یابد.

وی اضافه کرد: این امر به علت آن است که قبل از افطار بدن حدود ۱۶ ساعت گرسنه بوده است و مقدار ذخائر قند خون بدن که تنها غذای اختصاصی سیستم مغز و اعصاب است کاهش یافته، بنابراین باید در وهله اول قند خون افزایش یابد و بهتر است افطار با یک استکان شیر گرم و خرما شروع شود.

دکتر حاج حسینی گفت: در مقایسه خرما و عسل با شیرینی های مرسوم در افطار مثل زولبیا و بامیه می توان گفت که ارزش غذائی خرما و عسل بسیار بالاتر از آنهاست، زیرا علاوه بر مواد قندی طبیعی که دارند. حاوی انواع ویتامین های مختلف و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند.

وی اظهار داشت: باید توجه داشت که مصرف بیش از حد شیرینی ها حتی خرما وعسل هم در افطار توصیه نمی شود. زیرا مانع صرف شام کامل شده و از طرف دیگر شیرینی اضافی در بدن تبدیل به چربی می شود و ممکن است خطر چاقی و افزایش وزن را داشته باشد .

به گفته این کارشناس تغذیه، درمورد مصرف زولبیا و بامیه در این ایام لازم است به شرایط بهداشتی این شیرینی توجه کافی مبذول داشت‌.

دکتر حاج حسینی در خصوص مصرف حلیم در افطار گفت: مصرف حلیم به شرط نداشتن نمک و یا چربی زیاد و در حد اعتدال اشکالی ندارد، مصرف آش و سوپ های تند و پرادویه در افطارممکن است اثرات سوء بر دستگاه گوارش داشته باشد و توصیه نمی شود.

مشاور تغذیه در بهداشت ودرمان صنعت نفت فارس و هرمزگان از سایر غذاهای مورد توصیه برای افطار گفت و ابراز کرد: از آنجا که کم آبی بدن موجب تاثیر منفی در کلیه ها و احتمال  ایجاد عفونت و یا سنگ سازی درکلیه می شود، بنابراین مصرف مایعات بین افطار و سحر در حد 8 لیوان و یا بیشتر توصیه می شود و مایعات فقط شامل آب آشامیدنی نیست.

وی افزود: بهتر است از آشامیدن آب و نوشابه های سرد در شروع افطار خودداری گردد. بهتر است که از مصرف قهوه و چای پر رنگ به علت مدر بودن که باعث دفع آب بدن می شود،نیز پرهیز شود.

دکتر حاج حسینی عنوان کرد: در صورت علاقه به مصرف دوغ، ترجیحا در منزل تهیه شود، زیرا دوغ های صنعتی دارای نمک و گاز بالایی هستند. مصرف نوشابه های گازداربه منظور رفع عطش در سحروافطار توصیه نمیشود.

وی تاکید کرد: مصرف سبزیجات در این ایام در وعده افطار و سحری حتما توصیه می شود.

این کارشناس تغذیه افزود: انواع سبزی ها و میوه ها مثل هندوانه، خربزه، گوجه، خیار و یا چای کمرنگ، شیر و سوپ، حاوی مقادیرزیاد  آب هستند و می تواند تامین کننده بخشی از مایعات مورد نیاز روزانه باشد.

وی در رابطه با غذاهای پروتئین دار توصیه شده در زمان افطار گفت: به منظور داشتن نیروی کافی جسمی و فکری در طول روزهای ماه مبارک رمضان مصرف شیر، نان، پنیر، تخم مرغ آب پز، شیر برنج و سوپ های سبزیجات، ماهی، گوشت های قرمز وسفید و مصرف گردو در حد اعتدال در زمان افطار توصیه می شود.

دکتر حاج حسینی از محدودیت مصرف برخی از غذاها در ماه مبارک رمضان برای اشخاص روزه دار نیز گفت و افزود: استفاده از مواد قندی ساده مثل قند وشکر، آب نبات ،غذاهای پر چرب، پر ادویه ، سوسیس و کالباس، سس مایونز، غذاهای پر نمک،غذاهای نفاخ(مثل انواع آش ها)، افراط در مصرف حلوا، شله زرد، زولبیا و بامیه مصرف زیاد آب سرد و نوشابه های سرد از عادات غذایی نادرست است که باید در ماه مبارک رمضان از آنها پرهیز کرد و یا مصرف آن ها را محدود نمود و خانواده ها سعی کنند به جای استفاده از غذاهای سرخ کردنی روش طبخ غذای خود را بصورت آب پز، کباب کردن و یا با بخار پختن تغییر دهند.

به گفته مشاور تغذیه در بهداشت ودرمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، بهتر است که افطار مختصر صرف شده و بعد از آن شام مصرف شود و فاصله کمی بین این دو باشد، زیرا به شخص روزه دار کمک می کند تا اشتهای بیشتری برای خوردن سحری داشته باشد.

توصیه های غذایی در ماه مبارک‌رمضان/ دکتر حاج حسینی: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند روزه نگیرند 1

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۰۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۷۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید