سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۳۴
 

اخبار

همه چیز درباره سوغات چین / کوچکی: رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا است

کارشناس کنترل عفونت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان معتقد است؛ شست و شوی مکرر دست ها مهمترین و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این مهم، شبیه به راه‌های پیش گیری از ابتلا به سرماخوردگی است و افراد مشکوک به این بیماری، باید نظیر افرادی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، حساس باشند و به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، حتماً این روز‌ها از "کرونا ویروس" زیاد شنیده‌اید، ویروس ناشناخته و عجیبی که در دنیا کم کم در حال انتشار است و خوشبختانه ردپای شومش هنوز در ایران مشاهده نشده ولی در آینده امکان دارد توسط مسافران وارد کشور ‌شود، این روز‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی مطالب جور واجور و متناقضی در مورد این بیماری منتشر می‌شود که واقعیت ندارد و این شایعات مردم را به نوعی سردرگم کرده است.

بر اساس آخرین گزارش‌های بین المللی، منابع بهداشتی چین اعلام کردند: مرگ پانصد و شصت و چهار نفر در اثر ابتلای به بیماری ناشی از ویروس کرونا تایید شده است.

تعداد مبتلایان به بیماری در سراسر چین از مرز بیست و هشت هزار نفر گذشته است و مقامات چینی به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری تدابیر شدیدی را به اجرا گذاشته‌اند.

در ژاپن، نزدیک به چهار هزار مسافر یک کشتی تفریحی به دلیل مشاهده موارد ابتلای به ویروس کرونا در قرنطینه قرار گرفته‌اند. کشتی تفریحی دیاموند پرنسس در حال حاضر در بندر یوکوهاما لنگر انداخته و به گزارش رسانه‌های ژاپنی، آزمایش این مسافران نشان داده است که شمار کسانی که به این ویروس آلوده شده‌اند دو برابر شده و به بیست تن رسیده است.

در ایران نیز گزارش‌هایی از قرنطینه بعضی از مسافران بازگشتی از چین منتشر شده حاکی از اینکه آنان در یک هتل زیر نظر قرار دارند اما جزئیات بیشتری در این زمینه در دست نیست.

*****************

بر همین اساس؛کارشناس کنترل عفونت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در نشست آموزشی با مدیران و کارکنان این مرکز عنوان کرد:کرونا، ویروسی است که در منطقه‌‌ای از چین شیوع پیدا کرده و مقامات چین از مردم این کشور خواسته‌اند به شهر ووهان، محل انتشار این ویروس، سفر نکنند و به ساکنان شهر هم توصیه کرده‌اند در شهر بمانند. در پی شیوع بسیار سریع ویروس کرونای جدید چینی، سازمان جهانی بهداشت نیز «وضعیت اضطراری جهانی» اعلام کرد. ‏

همه چیز درباره سوغات چین / کوچکی: رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا است 1

مریم کوچکی افزود: کرونا ویروسی است مانند بقیه ویروس‌ها که همیشه وجود داشته و جدید نیست و برای موجودات زنده مشکل ساز می‌شود، این ویروس برای اینکه بقای بیشتری داشته باشند درون خودشان تغییرات ایجاد می‌کنند و جهش ژنتیکی پیدا می‌کنند ازاین رو خاصیت بیمار زایی آنها بیشتر می‌شود و دوام بیشتری هم پیدا می‌کنند.

وی گفت: حیات ویروس‌ها بستگی به این دارد که در بدن انسان یا حیوان جایگزین شوند وگرنه در محیط عادی محکوم به نابودی هستند و آنچه که در ظرف چند دهه گذشته در مورد ویروس‌ها می‌توان گفت این است که ویروس کرونا هم یکی از این خانواده است.

کوچکی در خصوص پیشینه این ویروس خبرساز اظهار کرد: در حدود سال 2003 ویروسی بیماری سارس را بوجود آورد که منظور از سارس سندرم تنفسی حاد شدید که خیلی گرفتاری داشت و علایم بیماری خیلی شدید بود، بیماری در آن سال که بروز پیدا کرد از طریق مسافرت‌های بین‌المللی به جا‌های دیگر دنیا پخش شد، بیماری‌های ویروسی در مسافرت‌های هوایی بیشتر شایع می‌شود زیرا که در هواپیما محیط بسته است افراد در کنار همدیگر می‌نشینند صندلی‌ها نزدیک بهم است از این رو اگر یکی از بیماران مبتلا به این بیماری باشد بخصوص بیماری تنفسی مثل آنفلوآنزا که با علایم سرفه و تب همراه است این بیماری به بقیه مسافران هم سرایت می‌کند و چون اغلب مسافران مبتلا به ذات الریه می‌شوند دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

این کارشناس کنترل عفونت در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان اضافه کرد: بیماری کرونا علایم تب و سرفه دارد اما اگر عارضه دار شود تنفس را هم مشکل دار می‌کند، این بیماری نخستین باری که بروز پیدا کرد "سارس" نامیده شد و دارای علایم تنفسی بود، خوشبختانه با اقدامات و اطلاع رسانی صحیح که در سطح دنیا انجام شد جلوی انتشار این ویروس گرفته شد و مردم به جا‌هایی که بیماری سارس شیوع پیدا کرده بود کمتر می‌رفتند و اصول بهداشت فردی را رعایت می‌کردند یعنی موقع سرفه و عطسه جلوی دهانشان را می‌گرفتند و بعد دستمال آلوده را درون سطل آشغال می‌انداختند و دستهایشان را با آب و صابون می‌شستند. زیرا که رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از بیماری سارس وکرونا خیلی مهم است.

کوچکی ابراز کرد: البته مهمترین راه پیشگیری این است که مردم عادت کنند دستشان را به چشم‌ها، بینی و دهانشان نمالند و مساله دیگر این است کسی که علایم تنفسی پیدا می‌کند چه سرما خوردگی چه آنفلوآنزا و چه بیماری جدید ناشی از ویروس کرونا تا یک هفته باید در منزل استراحت کند و سوار وسائل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مترو، قطار و هواپیما نشود تا اینکه بیماریش برطرف شود اگر این اصول انجام شود از انتشار ویروس در سطح جامعه جلوگیری می‌شود.

همه چیز درباره سوغات چین / کوچکی: رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا است 4

وی افزود: بعد از گذشت 9 سال تقریباً در سال 2012 باز همان خانواده ویروس‌ها بیماری جدیدی به نام مرس را بوجود آورند که به سندرم تنفسی خاورمیانه معروف شد و محل شیوع آن در عربستان بود و در بعضی از کشور‌ها هم شایع شد که خوشبختانه هیچ کدام از این ویروس‌ها به کشور ما نرسید، بنابراین سومین همه گیری بیماری ناشی از ویروس کرونا است که طغیان ناشی از این بیماری در سال 2019 شروع شد، بیماری از اواخر 2019 در چین شروع شده است و در شهر ووهان چین انتشار پیدا کرد و تا 10 استان چین هم بروز پیدا کرد، مسئولان خیلی سریع اقدام کردند و شهر را قرنطینه کردند ولی به هر حال ویروس شیوع پیدا کرد.

وی درباره دوره نهفتگی این بیماری گفت: در همه بیماری‌های عفونی دوره ای است به نام دوره نهفتگی یعنی از زمانی که ویروس کرونا وارد بدن می‌شود تا زمانی که علایم بیماری بروز پیدا کند دوره نهفتگی بین 2 تا 14 روز است معمولاً راه انتقال هم 2 راه است یکی از طریق راه بازار‌هایی که غذاهای دریایی دارند و دیگری تماس با جاهایی که حیوانات در آنجا‌ها وجود دارند، مثلا کسانی که در کشتارگاه‌ها یا در دامداری‌ها کار می‌کنند در معرض خطر هستند، زیرا که مخزن ویروس کرونا در شتر،گربه و خفاش است و بیماری از حیوان به انسان منتقل می‌شود انتقال این بیماری از حیوان به انسان به سختی صورت می‌گیرد ولی وقتی منتقل شد از شخص به شخص دیگر به صورت کند سرایت می‌کند.‏

به گفته کوچکی، در مورد آنفلوآنزای فصلی واکسن وجود دارد که در اوایل فصل سرد و سالی یکبار هم تزریق آن کافی است ولی در مورد کرونا اینطور نیست و تنها راه رعایت بهداشت فردی است. ‏

تشابه ویروس کرونا به سارس

کارشناس کنترل عفونت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در ادامه از تشابه ویروس کرونا به سارس گفت و اظهار داشت: این بیماری تشابه  ۷۰ درصدی با ویروس سارس دارد و اولین مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن در ژانویه ۲۰۲۰ در چین اتفاق افتاد، به دنبال آن تعدادی از پرسنل پزشکی و خدمت دهندگان سرویس های درمانی با این بیماری درگیر شدند.

وی گفت: با توجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی به افراد توصیه می شود از انجام سفرهای غیر ضروری به کشور چین جدا خودداری کنند.

کوچکی عنوان کرد: انتقال این بیماری ازحیوانات زنده مثل گرگ، خفاش، خرگوش، افرادی که با این حیوانات سرو کار دارند باید مسایل بهداشت فردی و اجتماعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

همه چیز درباره سوغات چین / کوچکی: رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا است 2

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا

این کارشناس کنترل عفونت در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، رعایت بهداشت فردی در مقابل بیماران علامت دار مثل سرفه، تنگی نفس، آب ریزش بینی و علایم تنفسی، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا دانست و افرادی که سرفه و عطسه می کنند باید از دستمال کاغذی یکبار مصرف و یا درصورت نبودن دستمال حداقل در آستین لباس خود سرفه یا عطسه کنند.

به گفته وی، با چند نکته بهداشتی ساده می‌توان خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد، کافی است دستان خود را مرتب با صابون بشویید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید، گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید، از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا نشان می‌دهند، خودداری کنید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید، افراد با علائم سرماخورده به طور حتم از ماسک استفاده کنند، دستمال‌های استفاده شده را در کیسه پلاستیکی قرار دهند و در آن را ببندند، فاصله یک متری تا افراد سالم را حفظ کنند.

همه چیز درباره سوغات چین / کوچکی: رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا است 3

۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۳۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۰۸۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید