سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۲۰

اخبار

خانم ها بخوانند: یائسگی یک تراژدی نیست

کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس معتقد است که یائسگی یک تراژدی نیست و روند طبیعی بدن می باشد و تنها باید امتیازهای این دوره از زندگی خود را مانند ثبات و احترام ،خردمندی ،عقل ،منطق ،تجربه بشناسید.

به گزارش واحد روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان ، فاطمه حجت در گفتگو با خبرنگار این واحد در خصوص اختلالات دوران یائسگی گفت: همه زنان در یک دوره از زندگی به طور طبیعی دچار کاهش هورمون های جنسی زنانه می شوند و دوره باروری آن ها خاتمه می یابد که به این دوره یائسگی یا منوپوز می گویند.

وی افزود: سن متوسط شروع یائسگی 51سالگی (از 47 تا 53سالگی) است و سابقه خانوادگی و وراثت در سن شروع آن نقش دارند و در این دوره تخمدان ها تولید استروژن را متوقف می کنند.

این کارشناس مامایی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از نشانه های یائسگی گفت و عنوان کرد: قاعدگی های نامنظم ، گرگرفتگی ، کاهش ترشحات ، حساسیت ، خشکی ، سوزش واژن ، تغییرات روحی و اضطراب ، زودرنجی ، افسردگی ، پوکی استخوان ، افزایش وزن ، افتادگی اندام های لگنی مثل رحم و مثانه و افزایش بیماریهای قلبی و عروقی می باشند.

حجت اضافه کرد: قاعدگی های نامنظم که از زودرس ترین علایم هستند و به دلیل کم شدن هورمون ها و بهم ریختن تعادل هورمونی بوجود می آیند ، زندگی بی تحرک و افزایش استرس های شغلی و خانوادگی علایم و شدت نامنظمی ها را بیشتر می کنند  و برای تشخیص علت این بی نظمی ها باید حتما به پزشک مراجعه شود.

وی در خصوص گرگرفتگی در این دوران نیز گفت :شایعترین علامت یائسگی است ؛ این حالت یک تا دوسال قبل از آخرین سیکل ماهانه آغاز و شش ماه تاحتی 10سال هم طول می کشد.

این کارشناس مامایی علت گر گرفتگی در دوران یائسگی را کاهش هورمون ها عنوان کرد و افزود: ممکن است از30ثانیه تا30 دقیقه طول بکشد ودرطول شبانه روز چند باردچار این حالت شوید.

حجت محیط های گرم مثل اتاق های گرم ،حمام وسونا،بخاری ،سشوار، استرس واضطراب،غذاها ونوشیدنی های داغ وتند ومصرف زیاد کافئین وشکر را عللی در جهت تشدید این حالت معرفی کرد و گفت: برای کاهش این حالت ، همیشه در کنار خود بادبزن ونوشیدنی های خنک داشته باشید و قبل ازخواب دوش آب سرد بگیرید و ازلباس های نخی استفاده کنید.افزایش مصرف ویتامین هایEوBومصرف سویا و ورزش وانجام حرکات یوگا به کاهش گر گرفتگی کمک می کنند.

وی ابراز کرد: کاهش ترشحات واژن که به علت کاهش استروژن است،باعث نازک شدن مخاط تناسلی می شود و ممکن است باعث بروز لکه بینی شود که در این زمان باید حتما از نظرسرطان های دهانه رحم مورد بررسی واقع شود.

کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس تاکید کرد: تست پاپ اسمیر باید سالانه تا سن 67 سالگی انجام شود .

وی با بیان اینکه فعالیت جنسی باعث بهبود جریان خون واژن وتشدید اثرات درمانی استروژن می گردد ؛ گفت: خشکی واژن باعث سوزش و ناراحتی درحین نزدیکی می شود یا باعث عفونت های مکرر در مثانه و مجرای ادرار می گردد و این مشکلات تا حدی با استفاده از استروژن های موضعی که به صورت کرم واژینال توسط پزشک تجویز می شود برطرف  می گردد.

حجت همچنین به دیگر اختلالات دوران یائسگی اشاره کرد و اظهار کرد: اختلالات خلق وخو ، افسردگی ، اضطراب وزود رنجی در این دوران شایع می باشد که ممکن است علل آن شامل استرس ،بی خوابی،بیماری ها،ترک جمع خانوادگی توسط فرزندان یا بازنشستگی باشد.

وی از پوکی استخوان در این دوران هم گفت و عنوان کرد: ازمهم ترین مشکلات دوران یائسگی کاهش توده استخوانی است که از علل آن کاهش استروژن ،سابقه فامیلی،افزایش سن،مصرف سیگار،یائسگی زود هنگام ولاغری زیاد می باشد.

حجت اضافه کرد: اندازه گیری تراکم استخوان درخانم های یائسه هر3سال یک بار توصیه می شود و برای درمان پوکی استخوان ورزش منظم ومصرف غذاهای کلسیم دار ومکمل های کلسیم و ویتامین دی روزانه توصیه می شود.

این کارشناس مامایی در ادامه با ااشاره به مبحث اضافه وزن در این دوران ، گفت: بعد از یائسگی ، چربی بیشتر در نواحی میانی بدن مانند شکم تجمع پیدا می کنند ومتابولیسم کمتر می شود.

وی افزود: اضافه وزن در این دوران اهمیت دارد زیرا زنانی که بیش از 9کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنند،حدود 20درصد بیشتر مستعد سرطان سینه می شوند.

به گفته حجت ، بهترین راه برای مقابله با افزایش وزن انجام حرکات ورزشی منظم وصرف غذاهای سالم وکم کردن کالری  دریافتی بدن می باشد.

این کارشناس مامایی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس گفت: افتادگی اندام های لگن به دلیل ضعیف شدن بافت همبند وعضلات لگن به وجود می آید که باعث مشکلات بی اختیاری ادراری می شود وفرد حتی باعطسه وسرفه دچار این حالت می گردد.

وی هشدار داد: دیابت واضافه وزن این مسئله رابدتر می کند .در این مورد باید با پزشک مشورت کنید.برخی از تمرینات ورزشی که باعث تقویت عضلات کف لگن می شوند برای بهبود این حالت موثر می باشد.

حجت در ادامه افزود: استروژن با کاهش کلسترول تام و کلسترول بدLDL و افزایش کلسترول خوب HDL در سلامت قلب نقش دارد .

وی گفت: زمانی که سطح استروژن در یائسگی پایین بیاید سطح کلسترول تام بالا رفته و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بالا می برد اگر شخصی سیگار بکشد یا فشارخون بالا و دیابت داشته باشد و ورزش هم نکند در معرض خطر بیشتری می باشد .

این کارشناس مامایی توصیه کرد: ورزش منظم و پیاده روی به مدت نیم ساعت در روز و رژیم غذایی مناسب برای بر طرف شدن این مشکل توصیه می گردد .

به گفته حجت ، خطر سرطان با افزایش سن در بیشتر سرطان ها افزایش میابد و این مسئله باید مورد توجه بیشتری واقع شود .

وی اضافه کرد: در خانم ها باید حتما از لحاظ سرطان های رحم و دهانه رحم و پستان با انجام سونوگرافی و ماموگرافی و انجام تست پاپ اسمیر و معاینه سینه به طور مرتب بررسی شوند ، همچنین از لحاظ بررسی سرطان روده بزرگ یا کولون ، آزمایش مدفوع از نظر خون مخفی و کولونوسکپی انجام گیرد .

به گفته وی ، با پیروی از سبک زندگی سالم و انجام آزمایشات و غربالگری های به موقع از بسیاری از بیماری ها ی این دوران می توان پیشگیری کرد و زندگی خوبی همراه با سلامتی  را برای خود فراهم آورد .

۲۳ فروردین ۱۳۹۶ ۱۰:۰۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۴۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید