سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۲

اخبار

به بهانه گرامیداشت روز ملی بهداشت محیط

روز ملی بهداشت محیط یک فرصت است که اهداف رشته بهداشت محیط و همچنین فعالیت‌هایی که فعالان رشته مهندسی بهداشت محیط انجام داده‌اند به اطلاع مسئولان و مردم رسانده شود؛ می‌توان از این روز جهت تغییر نگاه مسئولان و جلب توجه بیشتر آنان به اهداف زیست‌محیطی و بهداشتی بهره برد، می‌توان با بیان راهکارهای کنترل آلودگی هوا، دفع پسماند، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب نظر مردم و مسئولین را جلب کرد و می‌توان حساسیت‌های لازم جهت اجرای طرح‌های پیشنهادی را برانگیخت.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، عصر نوین را باید عهد استیلای تکنولوژی و اقتصاد دانست که در آن اهداف و مقاصد مادی انسان به عنوان تنها هدف، مطرح شده است تا آنجایی که برخی از صاحب نظران بر این باورند که تکنولوژی جدید جنبه فراگیرنده ، یک بعدی و جهانی پیدا کرده و بطور وحشتناکی به یک امر عادی تبدیل شده است .


امروزه جامعه انسانی در یک لحظه تعیین کننده از تاریخ قرار دارد ، به خاطر رشد صعودی جمعیت، نقش بشر در خلال چند دهه از یک نقش ناچیز به یک نقش عمده و تعیین کننده صحنه اکولوژیکی جهان تبدیل شده است .


توسعه پایدار یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و رسیدن به یک تفکر جدید اقتصادی نیاز دارد که در آن آینده و خطراتی که متوجه مردم است درک شود و بر پایه آن با استفاده از الگوی مناسب کاهش مصرف واستفاده بهینه از منابع انجام گیرد.


توسعه پایدار با مفهوم گسترده و جامع ، همه امور زندگی اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی کشور را در بر می گیرد که در بخش اجتماعی مسایل مربوطه به جمعیت ، اشتغال ، بهداشت عمومی ، تامین اجتماعی ، فقرزدایی ، نقش گروه های اجتماعی نظیر زنان ، جوانان ، کودکان و نوجوانان در امور اجتماعی و مسائل حاضر اجتماعی مطرح می شوند.


هر پدیده با ظهور خود آغازگر یک سری تحول وتغییرات در جهان چه مثبت و چه منفی می باشد ، این پدیده خواه حاصل طبیعت باشد یا سرمایه گذاری عقلانی انسان ، دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد.


دیدگاه هایی که انسان را ملاک توسعه قرار می دهد ، برای سلامت ارزش قائل است و اعتقاد دارد که اگر سلامت فراهم نباشد افراد ، خانواده ها ، جوامع و ملت ها نمی توانند امیدی برای دست یافتن به هدف های اجتماعی واقتصادی داشته باشند . چنین دیدگاه هایی ، دستاوردهایی را که به قیمت فساد اجتماعی یا لطمه دیدن سلامت بدست می آید ، نمی پذیرد بلکه با قاطعیت ، سلامت را در مرکز همه برنامه های توسعه قرار می دهد ، تا پیشرفت های اقتصادی و تکنولوژیک با حفاظت و اعتلای کیفیت زندگی همگان همگام باشد.


“  می خواهیم فقط زنده باشیم بلکه می خواهیم زندگی کنیم”


 پیامدهای منفی برخی از سیاست های توسعه همراه با انتقال دموگرافیک و اپیدمیولوژیک ، حجم گرفتاری هایی را که نظام های سلامتی باید با آن مقابله کنند ازدیاد می بخشد . بخش سلامت به دلیل در میان نبودن عزم سیاسی برای سرمایه گذاری بهای سنگینی را می پردازد ، به عنوان مثال ناتوانی در تامین غذا برای همگان ، آب آشامیدنی و سالم سازی محیط ، همچنان موجب بروز بیماری هایی بسیار خواهد بود . هدف توسعه این است که به مردم امکان دهیم تا زندگی خود را از نظر اقتصادی مولد واز نظر اجتماعی رضایت بخش کنند .


سلامت ، بنیادی است که تمام کوشش های انسان بر آن قرار گیرد . در حقیقت سلامت ، بازتاب شرایط زندگی است ، نابرابری ها را نشان می دهد و قطعاً باید محور برنامه های توسعه باشد.


بطور کلی سلامت انسان در رابطه با توسعه به دو شکل مورد تهدید قرار می گیرد :


الف ) تهدیدهای سنتی : که ناشی از عدم توسعه یافتگی است ، شامل فقدان دسترسی به آب آشامیدنی سالم ، بهسازی ناکافی محیط ، آلودگی غذا، آلودگی هوای ناشی از سوخت نامناسب در منازل ، وضع نامناسب زباله و فاضلاب ، ناقلین بیماری ها و بروز اپیدمی بیماری های واگیر ، این نوع تهدیدها ساده بوده و با اعمال و اجرای برنامه های توسعه قابل کنترل و رفع هستند.


ب ) تهدیدهای مدرن : که ناشی از توسعه یافتگی است مانند آلودگی آب ناشی از افزایش جمعیت ، صنعت ، کشاورزی ، آلودگی هوای شهرها ، تجمع مواد زائد خطرناک ، بیماری های عفونی جدید ، بیماری های مزمن مانند قلب و عروق ، سرطان ها و بیماران روانی و سوانح و حوادث ، مخاطرات شیمیایی وتماس با پرتوها و... که اینگونه تهدیدها پیچیده بوده و به راحتی قابل کنترل نیستند.


حفظ تندرستی و رهایی از رنج و بیماری یکی از مهمترین مسائلی است که همواره در طول تاریخ ، فکر بشر را بخود مشغول نموده است با پیشرفت علم و دانش و شناختن عوامل بیماریزا و تاثیر آن بر تندرستی ، انسان آموخت که باید در محیط پاکیزه و سالم زندگی کند و از آنچه سلامتی او را بخطر می اندازد اجتناب نماید .


در این میان آنچه بیش از همه در برقراری و حفظ این امنیت و آسایش خاطر رخ می نمایاند، فعالیت مجدانه کارشناسان بهداشت محیط می باشد که با تلاشی شبانه روزی در ارتقاء امر بهداشت و حفظ سلامت آحاد جامعه می کوشند.


در این راستا وزارت بهداشت 11 اسفند را روز ملی بهداشت محیط نامگذاری نموده است تا بتواند از زحمات و تلاشهای کارکنان بهداشت محیط ( پاسداران سلامت ) که در امر سلامت جامعه نقش اساسی و پایه را بعهده دارند قدر دانی نماید.


وظایف واحد بهداشت محیط


1. نظارت بر بهداشت مراکز تهیه و توزیع موادغذایی (رستوران ها-آشپزخانه ها- فروشگاه ها)
2. نظارت بر بهداشت اماکن عمومی ( مساجد- حمام – آرایشگاه ها)
3. نظارت بر بهداشت موادغذایی و آرایشی- بهداشتی
4. نظارت بر بهداشت آب آشامیدنی ازنقطه آبگیرتا نقطه مصرف
5. نظارت بر اجرای برنامه مبارزه با دخانیات
6. نظارت بر وضعیت مراکز پرتو پزشکی ( رادیولوژی ، سونوگرافی و...)
7. نظارت بر بهداشت محیط بیمارستان ها و مراکزبهداشتی درمانی
8. نظارت بر بهداشت محیط مدارس و مهدکودک ها
9. نظارت وکنترل حشرات و جوندگان
10. نظارت وکنترل آلودگی هوا در محیط های کوچک
11. اجرای عملیات بهسازی محیط روستاها
12. اجرای برنامه های آموزشی جهت صنوف مختلف
13. نظارت بر دفع بهداشتی فاضلاب
14. نظارت بر دفع صحیح زباله و فضولات دامی
15. نظارت بر بهداشت مسکن
16. برگزاری جلسات هماهنگی درون و برون بخشی ( کارگروه بهداشت و درمان و....)

۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ۱۲:۲۰
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۶۲۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید