سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۱۸

اخبار

مصرف خود سرانه دارو ممنوع

مسئول داروخانه پلی کلینیک ارم در بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس، معتقد است؛ مصرف بی رویه و خودسرانه دارو یکی از مسائلی است که بیشتر مردم با آن مواجه هستند و بدون تجویز پزشک شروع به مصرف نوع خاصی از داروها در منزل می نمایند و این موضوع یکی از مسایل مهمی است که مردم کمترین توجه را نسبت به آن دارند و یکی از نگرانی‌های بهداشت و سلامت در جامعه است.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، دکتر مسعود مظفری در سال 1353 در شهر بوشهر به دنیا آمده و تحصیلات دبستان و دبیرستان را در آنجا گذرانده است.


وی تحصیلات دانشگاهی در مقطع دکترای داروسازی را در دانشکده داروسازی کرمان گذرانده و پس از اتمام  خدمت سربازی تحصیلات خود را در مقطع دکترای تخصصی فارماکولوژی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اتمام رسانیده و پس از آن در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس مشغول به فعالیت می باشد.


این داروساز، تا کنون ده مقاله  علمی در زمینه ی اثرات داروها، در ژورنالهای معتبر دنیا به چاپ رسانیده است و حدود سه سال مدرس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود ، در زمینه اداری نیز چند سال مسئول امور دارویی یکی از بیمارستان های استان بوشهر بود. 


به همین خاطر، در خصوص موضوع مهمِ مصرف خودسرانه دارو ؛ نظر دکتر مسعود مظفری را جویا شدیم.


1- لطفا نظر خود را در رابطه با افزایش مصرف خودسرانه دارو و فرهنگ خود درمانی که اخیرا رواج یافته اظهار نمایید.


- متاسفانه امروزه بسیاری از افراد به طور خودسرانه دارو و مکملهای دارویی مصرف می کنند، مصرف خود سرانه دارو بدون شناخت از عوارض آن مشکلاتی نظیر افزایش مقاومت میکروبی و همچنین افزایش عوارض جسمی روحی و روانی برای فرد را به همراه خواهد داشت، لذا در این خصوص نیاز مبرم به فرهنگ سازی است.


2- نظرتان راجع به داروهایی که از طریق ماهواره و اینترنت تبلیغ می شود چیست؟


- امروزه شرکتهای سودجو از طریق اینترنت و ماهواره و همچنین فضای مجازی برای بازاریابی و فروش بیشتر داروهای خود مخاطبین را تشویق به مصرف دارو و مکمل های دارویی می کنند این در حالی است که بسیاری از این داروها و مکمل های دارویی می کنند و علاوه بر آن از ترکیباتی غیر مجازدراینگونه  فراورده ها استفاده می شود که باعث افزایش عوارض و یا آسیب جدی به بدن می شوند.


3- توصیه ها و هشدارهایی که راجع به مصرف مکمل های غذایی و رژیمی وجود دارد چیست؟


- مصرف مکمل های رژیمی حتماً باید تحت نظر متخصصین تغذیه و با مشورت پزشک و داروساز صورت گیرد انتخاب خودسرانه مکملهای رژیمی ممکن است باعث آسیب های جدی کبدی و کلیوی و یا مشکلات بسیاری شود، لذا توصیه می شود در صورت تصمیم به مصرف مکمل ها حتماً به متخصص تغذیه و پزشک خانواده خود مراجعه نمایند و دوره مصرف با هماهنگی پزشک یا مشاور داروساز صورت گیرد.


4- چه نکاتی را هنگام خرید مکمل های دارویی و غذایی باید مد نظر قرار داد؟


در مورد مکمل های غذایی بایستی نیازهای بدنی فرد و کمبودهای آن را مد نظر قرار داد وبررسی کرد، همچنین خرید مکمل های غذایی باید از مکانهایی که وزارت بهداشت تاًئید نموده خریداری شود، به میزان ترکیبات عناصر مکمل ها و تاریخ تولید و انقضای آن نیز حتماً توجه نمود.


5-به جز حضور در داروخانه چه فرصت  شغلی دیگری برای یک داروساز وجود دارد؟


داروسازها می توانند فرصتهای شغلی نظیر :تاًسیس شرکتهای داروسازی ،فرآورده های آرایشی یا محصولات بهداشتی را داشته باشند همچنین در زمینه صادرات و واردات دارو یا تجهیزات پزشکی می توانند فعالیت داشته باشند.


6- برای جوانانی که رشته دکترای دارو سازی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند، چه توصیه هایی دارید؟


به دانشجویان و افرادی که می خواهند رشته داروسازی را انتخاب کنند توصیه می کنم با عشق و علاقه این رشته را انتخاب نمایند چرا که هر میزان اطلاعات علمی فرد در این رشته بیشتر باشد، می تواند در خدمت رسانی مفیدتر عمل کند . یک داروساز میتواند در چرخه درمان بیماران نقش موثری داشته باشد و میتوان گفت که داروساز یک ضلع از مثلث درمانی (پزشک،بیمار و داروساز) می باشد.


7- تکنیسینهای داروخانه که با نام نسخه پیچ نیز شناخته می‌شوند، یکی از ارائه دهندگان خدمات درمانی هستند، از نظر شما چه ویژگیهایی باید داشته باشند؟


فردی که به عنوان نسخه پیچ در داروخانه فعالیت می کند باید دارای مدرک مرتبط باشد و دوره های نسخه خوانی را گذرانده باشد،همچنین بایستی به زبان انگلیسی مسلط باشد چرا که نسخه های پزشکان به زبان انگلیسی است و نیز باید سطح مطالعات خود را بالا ببرد تا کاربردهای داروها و همچنین تداخلات و عوارض داروها را بشناسد، و در آخر یک دستیار داروخانه باید دارای خلقی خوش و رویی گشاده باشد. 


تهیه کننده : فاطمه رضایی

 

مصرف خود سرانه دارو ممنوع 1

۵ شهریور ۱۳۹۷ ۰۹:۰۴
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۹۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید