سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۳۳

اخبار

به بهانه گرامیداشت روز روانشناس و مشاور:

۹ اردیبهشت روز روان‌شناس و مشاوره در ایران

۹ اردیبهشت روز روان‌شناس و مشاوره در ایران است نه روز جهانی روان‌شناس!
۹ اردیبهشت مصادف با ۲۸ آوریل، هرساله به عنوان روز روان‌شناس و مشاور در سرتاسر جهان، مراسم‌هایی در رستای معرفی هرچه بهتر این شاخه از علم برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، سال‌هاست که سازمان نظام روان‌شناسی در تلاش بود روزی را با نام روز روان‌شناسی و مشاوره به تصویب برساند.

در سال ۱۳۹۵، شورای فرهنگی عمومی در بیانیه‌ای درج روز ۹ اردیبهشت در تقویم را رد کرد و بیان داشت: «برگزاری هر گونه مراسم و فعالیت تحت این عنوان وجهه قانونی ندارد». هنوز هم دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی به طور رسمی روز ۹ اردیبهشت را به نام روز روان‌شناس و مشاور به رسمیت نشناخته است.

با این حال روز ۹ اردیبهشت از سوی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به عنوان روز روان‌شناس و مشاور شناخته می‌شود و هر سال نیز برنامه‌ای در این روز برگزار می‌گردد.

دلیل انتخاب روز ۹ اردیبهشت به عنوان روز روان‌شناس و مشاوره، تصویب قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در روز ۹ اردیبهشت است.

پس اگر بخواهید روز ملی روان‌شناس و مشاور را گرامی بدارید؛ بهتر است بدانید که این روز در ۹ اردیبهشت برگزار می‌شودتاریخ روانشناسی به عنوان دانش مطالعه رفتار و ذهن انسان به یونان باستان باز می گردد.

شواهدی نیز بر مطالعه این دانش توسط مصری های باستان وجود دارد. دانش روانشناسی تا سال 1879 بخشی از فلسفه انگاشته می شد تا زمانی که به عنوان دانشی مستقل در آلمان و آمریکا مورد مطالعه قرار گرفت.

روانشناسی با دانش های فلسفه، جامعه شناسی، عصب شناسی، فیزیولوژی و به طور کلی دانش هایی که مربوط به علوم انسانی هستند هم مرز است. در سال 1879. وونت اولین آزمایشگاه را برای انجام گرفتن تحقیقات روان شناسی درلایپزیک (آلمان) تاسیس کرد. در سال 1881. وونت اولین مجله را برای معرفی نتیجه پژوهش های روان شناختی منتشر کرد. در سال 1890. ویلیام جیمز کتاب اصول روان شناسی را به چاپ رساند.

در سال 1892. استانلی هال انجمن روان شناسی آمریکا را تاسیس کرد. در سال 1904. ایوان پاولف نشان داد که چگونه می توان پاسخ های شرطی شده را ایجاد کرد وبا معرفی شرطی شدن کلاسیک. مسیر یا راه را برای پیدایش روان شناسی محرک-پاسخ هموار کرد. در سال 1905آلفرد بینه اولین آزمون هوش را در فرانسه تدوین کرد.

در سال 1909 استانلی هال از فرویدبرای سخنرانی در دانشگاه کلارک در امریکا دعوت به عمل آورد ودر نتیجه باعث شد شهرت رو به گسترش فروید به طور رسمی وبه ویژه در آمریکا نیز پذیرفته شود.

در سال 1913جان بی. واتسون بیانیه رفتار گرایی کلاسیک را نوشت وطی آن اعلام کرد که روانشناسی تنها باید به مطالعه (رفتار قابل مشاهده موجود زنده) بپردازد. بین سالهای 1914و1918و در طی سالهای جنگ جهانی اول به کار گیری آزمون هوش به طور گسترده آغاز شد. در دهه 1920روانشناسی گشتالت به حداکثر نفوذ خود در بین روانشناسان و نیز علم روانشناسی نزدیک شد.

در مراکز مشاوره نیز تلاش بر این است که با بهره گیری از مشاوران و روانشناسان مجرب، در حوزه های مختلف روانشناسی، به صورت حضوری به مراجعه کنندگان مشاوره های لازم ارائه شود.

**********

امروزه با گسترش علم روانشناسی برگزاری  کارگاه روانشناسی  بسیار رایج و موثر است؛ یک کارگاه روانشناسی خوب می تواند عملکرد های مختلفی را در زمینه روانشناسی به اشخاص معرفی کند.

کارگاه روانشناسی مباحث متنوع و گسترده ای را همانند : رشد جسمانی و عاطفی کودکان،احترام و مهارت‌های ارتباطی،شیوه‌های مثبت مقابله با استرس، و مشاوره های ازدواج و  پرسش و یاسخ حاضرین را در بر می گیرد.

 کارگاه روانشناسی می تواند شیوه ی مناسب و موثری در جهت رفع مشکلات و پاسخ گویی بجا به این مشکلات  باشد.

معمولا یک کارگاه روانشناسی خوب نوعی تعاملی و آموزش بین افراد است که شرکت کنندگان در کارگاه روانشناسی ، برای یادگیری بهتر و موثرتر، مجموعه ای از فعالیت‏های آموزشی را انجام می‏دهند. و تنها یک شنونده‏ نیستید بلکه هر فردی عضو فعال این کارگاه روانشناسی خواهد بود.

با شرکت در کارگاه های مختلف روانشناسی  می توانید از بروز مسائل و مشکلات عمیق همواره جلوگیری کنید و همچنین درباره مسائل زیادی آگاهی پیدا کنید.اگر در ابتدای بروز مشکلات و مسائل روحی از افراد متختصص مانند دکتر روانشناس راهنمایی و کمک بخواهیم از بروز بسیاری از آسیب های روحی و روانی جلوگیری خواهد شد کارگاه روانشناسی اجتماعی مناسب برای پرسش و پاسخ در این زمینه ها در حضور دکتر روانشناس است

دکتر روانشناس در کارگاه روانشناسی فرصتی را برای تعامل  و آموزش های لازم به وجود می آورد  که افراد شرکت کننده صرفا شنونده نباشند و خودشان فعالانه در این کارگاه روانشناسی ایجاد تعامل کنند.

در کارگاه روانشناسی که تحت نظر دکتر روانشناس مجرب و متخصص است می توانید در مسائل مختلف از سایر مشاورین با تجربه و کارامد این مرکز در زمینه هایی مانند ازدواج ، کودکان ،هنجار های رفتاری و... کمک بگیرید.

 

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۵۱
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲,۲۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید