سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۵

اخبار

راهکاری برای افزایش بهره‌وری/ ارگونومی در منطقه فارس آموزش داده شد

برای افزایش بهره‌وری باید وظایف و رویه‌ی انجام کارها به طور شهودی قابل فهم و در نتیجه انجام آنها آسان باشد و در همین راستا، آموزش ارگونومی توسط احمد موذن زاده؛ در بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس انجام شد.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، احتمالا واژه‌ی اِرگونومی را بارها به ویژه در محیط کار شنیده‌اید و در اغلب مواقع صحبت از این بوده که اِرگونومیِ درستی در محیط وجود ندارد. شاید دقیقا ندانید ارگونومی چیست، اما برداشت عمومی این است که ارگونومی باعث بهبود شرایط کار می‌شود.

واقعیت این است که تعریف ارگونومی که در برخی واژه‌نامه‌ها «علم تلفیق کار و شرایط کار با ویژگی‌ها و نیازهای انسانی» معنی شده است، ساده نیست. اما شاید مهم‌تر از تعریف اِرگونومی، دانستن این باشد که ارگونومی ضمن کاهشِ آسیب‌های شغلی و هزینه‌های خدمات درمانی، کاربردی فراتر از محیط کار دارد، بهره‌وری و کیفیت محصول یا خدمات را افزایش می‌دهد و حتی بر زندگی شخصی‌ و سلامتی هم تاثیر می گذارد.

ارگونومی علم راحت کردن کارهاست

ارگونومی علم راحت کردن کارهاست و در عین حال همه چیز را کارآمد می‌کند.

همچنین، ارگونومی باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، کیفیت، مشارکت کارکنان و فرهنگ ایمنی در کار می‌شود، همچنین در میزان دقت، سلامتی و زندگی شما مؤثر است.

در اینجا منظور از ارگونومی، تنها کاربرد کلمات نیست؛ منظور آگاهی از چگونگی استفاده از یک محصول، سازه یا ابزار با توجه به ماهیت فیزیکی و شکل و فرم آن است.

مسئول بخش فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس معتقد است؛ ارگونومی علم تطبیق شغل یا کار با انسان، بررسی توانایی های انسانی در ارتباط با نیازهای کاری و آسان سازی شغلی و پیشگیری از بروز آسیب است.

احمد موذن زاده در این گردهمایی از قوانین و اصول ارگونومی گفت و عنوان کرد که فعالیت های کاری و شغلی می بایست در وضعیت های ظاهری مناسبی باشند و فعالیت های عضلانی هم باید توسط مناسب ترین و قوی ترین گروه های عضلانی صورت گیرند.

به گفته وی، در هنگام انجام فعالیت مفاصل باید در حد متوسطی از دامنه حرکتی خود باشند.

موذن زاده تغییر نگرش نسبت به اعمالِ ارگونومی را ضروری دانست و انجام ایمن شغل یا کار مربوطه، آسایش و راحتی بیشتر، جلوگیری از بروز آسیب، بهبود راندمان کاری و ارتقای سطح آمادگی جسمانی را فواید ارگونومی معرفی کرد.

وی کاهش ریسک، جلوگیری از درد، پیشگیری از نیاز به درمان های پزشکی، آسایش کارکنان، راندمان بیشتر و بهره وری بالاتر ناشی از مرخصی های استعلاجی کمتر را نکاتی در جهت مداخله سریع حیاتی برای بهبود شرایط مطرح کرد و بر این مهم اصرار کرد.

مسئول بخش فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس بیماری های مرتبط با شغل را تعریف کرد و گفت : بیماری های مرتبط با شغل شامل بیماری هایی هستند که سیستم های اسکلتی-عضلانی را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

وی افزود: در این گونه بیماری ها بافت هایی مانند عضلات, تاندون ها, رباط ها, اعصاب محیطی, مفاصل و دیسک های بین مهره ای آسیب می بینند.

موذن زاده همچنین از پیشگیری از بیماری های اسکلتی- عضلانی گفت و اظهار کرد: گرم کردن و کشش قبل از انجام فعالیت هایی که بصورت تکراری یا ثابت و طولانی مدت می باشند، تغییر در وضعیت های ثابت هر 30-20 دقیقه وضعیت خود ، توجه به وضعیت ظاهری و گرفتگی های عضلانی یا درد مفاصل خود و توجه به اولین علایم بیماری مانند درد، گرفتگی عضلانی، محدودیت های حرکتی و تورم در این خصوص؛ بسیار مهم است.

توصیه‌های ارگونومیک برای یک زندگی سالم

ارگونومی تأثیرات مثبت شگرفی در زندگی شخصی دارد. اگر شغل‌تان دشوار است، از آسیب‌های تکرارشونده رنج می‌برید و یا اینکه تنها به دنبال زندگی بهتر و سالم‌تری هستید، به گفته این کارشناس ارشد فیزیوتراپی در بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس، توصیه‌های زیر به شما کمک خواهند کرد.

*ارگونومی کار با کامپیوتر

مجموعه کامپیوتری نامناسب میتواند منجر به بروز بیماریهای اسکلتی-عضلانی شود.

میبایست به علایم هشداردهنده ارگونومیک توجه کنیم.

با استانداردهای یک مجموعه کامپیوتری استاندارد میبایست آشنا باشیم.

احساس فشار در نواحی پشت, کمر, گردن, مچ و انگشتان دست, سردرد و خستگی چشم میبایست مورد توجه قرار گیرد.

وضعیتهای نامناسب, اعمال فشار در وضعیتهای ثابت و طولانی مدت وعدم استراحتهای کوتاه مدت بین کار میتواند عوامل ایجاد کننده مشکل باشد.

میبایست اجزایی مانند مونیتور, موس,کیبورد ,میز , صندلی و ... را به دقت تنظیم کرد.

*صندلی

صندلی باید به نحوی تنظیم شود که کیبورد دقیقا زیر سطح آرنج بوده و کف پا یا روی سطح زمین قرار گرفته و یا روی چهارپایه استانداردی حمایت شود به نحوی که سطح قرارگرفتن زانوها از لگن بالاتر باشد.

به پشتی صندلی تکیه دهید و ساپورت صندلی در ناحیه کمر میبایست قوس کمر را حفاظت نماید.

گردن, شانه ها و دستها میبایست در وضعیت راحتی باشند و از دسته صندلی در حالت استراحت استفاده شود نه در حالتی که در حال تایپ یا استفاده از موس هستیم.

*کیبورد و مانیتور

دقیقا زیر سطح آرنج ها بوده و صاف روی میز قرار بگیرد و مچ ها در وضعیت صاف و ریلکسی باشد و فقط کف دست بر روی سطح مناسبی قرار گرفته و ناحیه مچ دست به میز تکیه داده نشود.

در حد طول یک دست با مانیتورفاصله داشته باشیم و بالاترین خط نوشتاری می

بایست در سطح افق دید ما بوده و با چرخش یا جابه جایی صفحه مونیتور از تابش نور زیاد از صفحه نمایش جلوگیری شود .

*زمان استراحت های کوتاه

استراحت های کوتاه مدت میتوانند باعث ریکاوری از خستگیهای جسمانی شده و در این زمانهای کوتاه استراحت میتوان با ایجاد کشش بر روی مفاصل یا عضلات از گرفتگی جلوگیری کرد و با ورزشهای ایزومتریک یا ایستگاهی قدرت عضلات را افزایش داد.

در زمان استراحت میتوانیم نگاه خود را از مانیتور یا سطح میز به نواحی دورتر منتقل کرده و از خستگی چشمها جلوگیری کنیم.

*وضعیت های نشستن

صاف و قائم بنشینید، کمر راست و شانه ها به عقب بـاسـن شـما بـاید با پشت صندلی در تماس باشد، سـه قـوس طبـیـعی بـدن بـایـد حـین نـشسـتن حـفـظ گـردنـد، وزن بدن را به طـور مسـاوی روی دو سوی باسن خود تـوزیع کنـیـد.

زانوها باید هم سطح باسن و یا بـالاتـر از آن قرار گیرد برای این کار می تـوانید از یک چهار پایه استفاده کنید، پاها نباید روی یکدیگر قرار گیرند ، سعی کنید در یک وضعیت بیش از ۳۰ دقیقه ننشینید.برخیزید و پس از انجام دادن چند حرکت کششی مـجـددا" بنشینید.

هـنـگام برخاستن از حالت نشسته به سمت جلو صندلی حرکت کرده و با صاف کـردن پاها برخیزید، از خـم شدن به جلو از ناحیه کمر بپرهیزید، سپس حرکت کششی انـجام دهید مثلا ۱۰ مرتبه کمر خود را خم و راست کنید، از خم کردن گردن به اطراف تا حد امکان خودداری کنید و جای این کار تمام بـدن خود را به سمت دلخواه بچرخانید.

*چگونه وزنه را از روی زمین بلند کنیم

پا های خود را به اندازه باز کنید، خم شوید، پوزیشن خود را حفظ کنید، شروع به بلند کردن کنید، از پاها و عضلات برای تغییر مسیر کمک بگیرید، جسم را مجدد بر زمین بگذارید و دقت کنید که به هیچ عنوان نباید به جلئ خم شوید و تنها خم شدن در ناحیه زانو ها اتفاق می افتد.

*به گفته رئیس شعبه انجمن فیزیوتراپی ایران در استان فارس، روشن است که ارگونومی در صورتی برای ما منفعت دارد که درست و مناسب باشد. بنابراین وقتی از مزیت‌های ارگونومی صحبت می‌کنیم، منظورمان ارگونومی خوب است.


۳ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۲۰
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۰۴۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید