سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۲۰

اخبار

بررسی نقش کارفرما در محیط کار / دکتر نجات بخش از علل استرس در محیط کار می گوید

اگر چاردیواری منزل را خانه اول افراد شاغل به حساب بیاوریم، شکی نیست که محیط کار برای خیلی‌ها، همان حکم خانه دوم را دارد، البته بماند که بعضی‌ها به حدی تمام وقت کار می‌کنند و چنان غرق کار هستند که باید محیط کار را همان خانه اول آنها به حساب آورد و به همین خاطر ایجاد شرایط روانی مناسب برای فعالیت کارمندان و کارگران از ضروریات است.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، یکی از مهم ترین وظایف کارفرماها فراهم کردن محیط کار سالم و ایجاد شرایط روانی مناسب برای فعالیت کارمندان و کارگران است و در هیچ روش علمی و شناخته شده ای در جهان، استفاده از اهرم های استرس زا از سوی کارفرما باعث افزایش توان کاری افراد و افزایش تولید نشده است.

کارشناسان امر معتقدند، اگر مقوله سلامت روان در محیط کار را ارتقا دهیم، هم به حفظ سلامت نیروهای کار کمک می کند و هم کالای باکیفیت تری در محیط های کاری عاری از تنش تولید خواهد شد.

به همین منظور با حضور مدیران ارشد و مسئولان واحدها در بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس ، نقش کارفرما در محیط کار مطرح و علل استرس در محیط کار تشریح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

متخصص اعصاب و روان در مجموعه  بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس در این رابطه گفت: کارکنان در ابتدای اشتغال به کار درصددِ رفع نیاز مادی، احساس وابستگی به کار و محیط آن، جلب توجه و موقعیت، خشنودی و رضایت از انجام کار و کسب مهارت‌های جدید هستند و توقعشان از شغل این است که، کار برای مدیران کارآمد، خودشان در کار اندیشه کنند، نتیجه کار خود را ببینند، وظایف خوشایندی به عهده آنها باشد، از جریان کار اطلاع داشته باشند، نظراتشان شنیده شود، مورد احترام باشند، از زحماتشان قدردانی شود، به چالش دعوت شوند و فرصت برای بهبود مهارتهایشان داشته باشند.

دکتر نجات بخش با بیان مطالب فوق، از علل بی‌انگیزگی در محیط کار گفت و افزود: گزینش نامناسب، ابهام در اهداف، اشکال در نظام ارزیابی عملکرد، اشکال در نظام پاداش و قدردانی سازمان، عدم توانمندی سرپرستان در ارائه و اجرای تیم پاداش‌دهی، کارهای تکراری، عدم مشاهده نتیجه کار خود، فضا و ابزار کار نامرغوب، عدم تنوع وظایف و مراحل کاری و عدم تشویق بعد از انجام کار مطلوب از علل بی‌انگیزگی در محیط کار است و استرس در این محیط را رقم میزند.

این روانپزشک راه های غلبه بر استرس درکارکنان را رفع تبعیض در کارکنان، قبول مسئولیت ها متناسب با توانمندی فرد، برنامه ریزی در کارها، ترک محیط استرس زا، سعی در شتاب زدگی و عجله در کارها و... عنوان کرد و عدم قضاوت و پیش داوری، احترام به عقاید وتعصبات دیگران، تقویت حس قدر شناسی، تقویت نقاط مشترک، محبت بدون قید و شرط، عدم مقایسه آدم ها با هم، احترام به مخاطب و تشویق بجا و به موقع را توصیه نمود.

به گفته وی، امروزه بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که از جمله مسائلی که در سازمان‌ها قابل بررسی است، مسئله وجود نیروی انسانی کارآمد و خودانگیخته می‌باشد. در واقع اثر بخشی و کارایی مقصدی است که تمام کوشش‌ها در راستای رسیدن به آن صورت می‌پذیرد و نیروی انسانی مهمترین منبعی به شمار می‌رود که به‌طور مستقیم در اثربخشی و کارایی سازمان تاثیر دارد. که قطعا بدون توجه به ابعاد، انگیزه‌ها و تمایلات درونی افراد در سازمان، نیل به اهداف سازمان مشکل خواهد بود.

۸ آبان ۱۳۹۶ ۱۲:۳۷
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۶۲۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید