سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۵

اخبار

" آینده ای بهتر با مشارکت سالمندان"

اول اکتبر مصادف با نهم مهر ماه سال جاری " روز جهانی سالمند" است، به همین منظور از تاریخ 10 تا 16 مهرماه برای گرامیداشت این مناسبت، هفته سالمند نامگذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، آدمی در آغاز آفرینش ناتوان است و کم کم به رشد و تکامل می رسد.

آدمی در دوران جنینی و پس از تولد، راه رشد جسمی و روانی را می پیماید. استعدادهای خدادادی که در درونش نهفته است، یکی پس از دیگری شکوفا می شود.

پس از آن، دوران جوانی و پختگی فرا می رسد و انسان به اوج قلّه ی تکامل جسمی و روحی راه می یابد. در این هنگام، روح و جسم، راه خود را از هم جدا می کنند.

روح هم چنان به تکامل خویش ادامه می دهد، ولی عقب گرد جسم آغاز می شود.

سرانجام عقل نیز سیر نزولی خود را آغاز می کند و کم کم یا با شتاب به دوران کودکی باز می گردد.

در این هنگام، رفتار و اندیشه ی پیران، خوی کودکی می گیرد و ناتوانی جسمانی نیز با آن همراه می شود.

تفاوت پیری با کودکی آن است که رفتار کودکان ، شیرین و دل نشین و نویدبخش شکوفایی در آینده است و به همین دلیل، همگان آن را تحمل می کنند.

در مقابل، سرزدن همین رفتار از پیران، نازیبا است و ترحم دیگران را برمی انگیزد. «افلا یعقلون» نیز به انسان ها می گوید: اگر این قدرت و توانایی شما عاریتی نبود، به این آسانی از دست تان نمی گرفتند. بدانید دست قدرت دیگری فراتر از شماست که برهر چیز تواناست. بنابراین، تا به آن مرحله نرسیده اید، خود را دریابید و پیش از آن که نشاط و زیبایی تان به پژمردگی بَدَل گردد، توشه ی راه طولانی آخرت را از این جهان برگیرید؛ زیرا در فصل پیری و درماندگی، هیچ کاری از شما ساخته نیست.

هفته ای برای تکریم بزرگان

هفته سالمند بهانه ای است تا برخی مشکلات این قشر محترم و گاه مظلوم جامعه را به خاطر داشته باشیم.

سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر مصادف با 9 مهرماه را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.

سالمندی دوره ای از زندگی است که از سن ۶۰ یا ۶۵سالگی شروع می شود. سالمندان سرمایه های گرانبهای زندگی هستند. در تعریف سالمندی نمی توان زمان خاصی را مشخص کرد، بلکه سالمندی را می توانیم با ویژگی های خاصی که فرد در زمانی از زندگی خود پیدا می کند بشناسیم.

بر همین اساس شعار روز جهانی " آینده ای بهتر با مشارکت سالمندان " نام گذاری شده و برنامه های متنوعی نیز در این خصوص صورت پذیرفته است.

کلینیک سالمندان در مرکز فارس فعال است

در همین راستا ، با توجه به جمعیت قابل توجه سالمند در صنعت نفت و در راستای تکریم و رسیدگی این قشر آسیب پذیر ، بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان اقدام به راه اندازی واحدی با عنوان " کلینیک سالمندان " نموده و خدمات تخصصی و کاربردی را توسط کارشناسان و پزشکان متخصص این مهم ، به این جمعیت ارائه می دهد.

از نیمه دوم سال 95 اولین کلینیک تخصصی سالمندی در پلی کلینیک بهداشت و درمان صنعت نفت فارس راه اندازی شده است که هدف آن ارایه خدمات به سالمندان  و افراد بزرگسالی که در مرحله قبل از سالمندی هستند( میانسال) می باشد .

ایجاد اولین کلینیک تخصصی سالمندان در مرکز فارس ، تدبیری برای ارتقای سلامت سالمندی در جامعه بوده است.

در این کلینیک تخصصی افراد مورد ارزیابی کامل سالمندی قرار می گیرند ضمن این که به یکسری از سندرم ها و مشکلات شایع سالمندی مثل اختلال خواب ، افسردگی ، حافظه ، مشکلات عضلانی اسکلتی مثل پوکی استخوان و ... توجه ویژه می شود و ضمن بیان توصیه های ضروری ، درمان های مختلف در بیماری ها نیز به مراجعان ارایه می شود.

در این کلینیک ضمن غربالگری مشکلات بیماران ، درمان و پیگیری نیز صورت می پذیرد و درصورت نیاز از مشاوره و همکاری سایر متخصصان نیز استفاده می کنیم .

 لازم به ذکر است که این کلینیک در روزهای یک شنبه ، دوشنبه و چهارشنبه در پلی کیلینیک مرکزی منطقه فارس پذیرای کلیه مراجعین می باشد.

بررسی تاریخچه و سوابق بیماری ها، پرسش تخصصی در خصوص سایر مشکلات شامل : سردرد-سرگیجه-فراموشی پارکینسون-اختلال گوش و تعادل-اختلال بینایی و آب مروراید و آب سیاه-بیماریهای دهان و دندان تیروئید-ریه- آسم-تنگی نفس-بیماریهای قلبی تصلب شرایین-آنژین صدری- گوارش-پیوست- نفخ-اسهال- کلیه و مجاری ادراری و تناسلی- پروستات- یائسگی- بیماریهای عضلانی و مفاصل- اختلال تعادل و زمین خوردن ، بررسی داروهای مصرفی شامل داروهای تجویز شده و تجویز نشده و گیاهی و بررسی تداخلات دارویی و داروهای خطرناک سالمند از اهداف کلینیک سالمندان مرکز فارس است.

همچنین ، بررسی تراکم استخوان( پوکی استخوان)-فراموشی- آلزایمر افسردگی و اضطراب-تناسب تغذیه و وزن ، مشاوره های تخصصی و فوق تخصصی با توجه به مشکلات سالمند ، مشاوره ورزش-فیزیوتراپی جهت پیشگیری از افتادن و شکستگی لگن و بررسی فاکتورهای خطر زمین خوردن( داروها، افت فشار خون و قند خون ، اختلال بینایی- کفش نامناسب .....) نیز از دیگر برنامه ها و اهداف این کلینیک تخصصی در پلی کلینیک شیراز است.

 

 

۱۲ مهر ۱۳۹۶ ۱۴:۵۱
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۶۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید