سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۰۰

اخبار

رئیس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تاکید کرد:

موضوع فوریت های پزشکی اولویت نخست شرکت های نفتی باشد

رئیس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت،گفت: پراختن به موضوع فوریت های پزشکی اولویت نخست شرکت های نفتی باشد تا منجر به ارتقاء سطح سلامت شاغلان این صنعت شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، همزمان با ایام الله دهه فجر و با هدف ارتقاء کیفی خدمات سلامت کار به کارکنان صنعت نفت و با توجه به اهمیت تعامل با مدیران سلامت کار و HSE و منابع انسانی در سطح صنعت نفت، نشست هم اندیشی ارتقاء سطح سلامت شاغلان، طراحی و اجرای برنامه های عملیاتی مشترک، با حضور روسای ارشد و کارشناسان بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و شرکت های نفتی تحت پوشش، برگزار شد.

 

دکتر پیمان فریدنیا در سفر یک روزه خود به شیراز در این نشست، با بیان اینکه فوریت های پزشکی و معاینات دوره ای کارکنان اولویت اول شرکت های نفتی باشد؛ عنوان کرد: در راستای ارتقاء سطح سلامت شاغلان صنعت نفت انجام معاینات دوره ای شفاف سازی شده و درخواست ها و کمبودهای این حوزه از سوی این شرکت ها به  واحدهای سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت در مناطق تحت پوشش گزارش شود تا بهداشت و درمان با بررسی این درخواست ها اقدامات لازم در زمان مناسب انجام پذیرد و در این راستا، خواستار دریافت نگاه ها، انتقادات و پیشنهادات مدیران شرکت ها به مقوله معاینات دوره ای هستیم.

 

رئیس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، افزود: جهت بهبود وضع موجود، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی سال جدید را به صورت مشارکتی انجام می دهیم تا با انجام محاسبات از سوی واحدهای HSE مناطق، جدول معاینات دوره ای که برای هر فرد شاغل باید انجام شود، تهیه شده و برای اطلاع رسانی در اختیار شرکت ها قرار گیرد.

 

وی اضافه کرد: اندازه گیری عوامل زیان آور باید فردی باشد و نه محیطی و مواجهات شغلی نیز باید به صورت استاندارد صورت پذیرد.

 

دکتر فریدنیا گفت: معاینات دوره ای به هر شکلی هم انجام شود شروع مداخلات است و با توجه به تغییر شاخص ها، بخش هایی نظیر شاخص های کنترلی با همراهی چهار شرکت اصلی، طراحی شده و اموری که باید با مشارکت پیمانکار صورت پذیرد نیز، مشخص شده است.

 

رئیس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به اهداف تشکیل این نشست، اظهار کرد: یکی از اهداف اساسی این جلسه، بررسی اقدامات و برنامه های مداخله ای است که مقرر شده به صورت یکپارچه انجام شود و به عنوان مثال، شاغلینی که امسال شناسایی می شوند و مخاطرات آن ها مشخص می شود، باید در سال آینده جهت رسیدگی به این افراد و مداخله شرکت ها برنامه ریزی شده و برنامه های لازم برای ارتقاء سطح سلامت آن ها اعمال گردد.

 

وی ابراز کرد: برنامه های کنترلی باید متناسب با شاخص ها و به صورت فعال دنبال شود و چنین جلسات هم اندیشی نیز جهت پرداختن به این مهم، هر شش ماه یکبار برگزار شود.

 

دکتر فریدنیا در خصوص نرم افزار حوزه سلامت کار، اعلام کرد: نرم افزاری که در حوزه سلامت کار انتخاب شده، بسیار قابل قبول و در سطح کشور در حال بهره برداری است، ولی با توجه به محدودیت هایی از سوی حوزه پشتیبانی فناوری اطلاعات اعمال می شود محدودیت هایی ایجاد کرده و در این راستا، قراردادی در شرکت ملی نفت در حال پیگیری است.

 

وی با بیان اینکه در این نرم افزار دو سطح دسترسی به دسترسی های قبلی اضافه می شود، افزود: دسترسی اول به واحد منابع انسانی شرکت های تحت پوشش جهت مشاهده فرآیند معاینات دوره ای و ارسال اظهارنظر نهایی به منابع انسانی شرکت ها می باشد و دسترسی دوم نیز، به واحد HSE این شرکت ها برای مشاهده شاخص های جمعیت خودشان است و بسته به شرایط شغلی و عمومی تغییرات ایجاد می شود.

 

رئیس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در ادامه در خصوص موضوعات پدافند غیرعامل گفت و اظهار داشت: پدافند زیستی و سلامت عمومی دو مقوله مورد توجه پدافند غیرعامل است و توجه به این دو مبحث در راستای مقوله معاینات دوره ای شاغلان صنعت نفت ضروری است.

 

وی افزود: بهداشت محیط و مسائل مربوط به آب، غذا و ... موضوع اصلی پدافند زیستی است و این مهم در بحث پرداختن و رسیدگی به معاینات دوره ای و امور مربوط به سلامت کارکنان پر اهمیت و قابل توجه است.

 

دکتر فریدنیا از سلامت بانوان شاغل نیز سخن به میان آورد و گفت: معاینات دوره ای بانوان شاغل در اولویت قرار گیرد و مواجهاتشان اطلاع رسانی شود و پروژه مشارکتی جهت سلامت باروری و معاینه اختصاصی بانوان شاغل بهداشت و درمان و شرکت های نفتی طراحی و صورت پذیرد.

 

افزایش گروه شغلی رانندگان آمبولانس، تدوین سند در حوزه اعتیاد جهت مدیریت شاغلان، اعزام مکرر تیم سلامت روان به مناطق عملیاتی، دسترسی آسان به خدمات بهداشتی و رصد کردن افراد پرخطر با بکارگیری شاخص های ارزیابی از دیگر مباحثی بود که توسط رئیس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت جهت بررسی، پیگیری و اجرا مطرح شد.

 

وی با تشکر از زحمات بی وقفه و عملکرد علمی تیم سلامت کار و HSE و واحدهای مرتبط با این واحد در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، خواستار تدوین سند کاربردی در راستای مباحث مطرح شده در این جلسه شد تا به تمام مناطق ارسال شود و مدیران و کارشناسان توجه ویژه به این مهم داشته باشند. 

 

***********  

 

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس نیز در این نشست ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از ضرورت وجود سازمان بهداشت و درمان در صنعت نفت گفت و اظهار کرد: صنعت نفت از دیرباز و تقریبا از آغاز شکل گیری‌اش درکشور، با هدف حفظ و ارتقاء سلامتی کارکنان خود و خانواده های آنان، تشکیلات بهداشتی و درمانی مخصوص به خود و جدا از سیستم های درمانی رایج کشور را در کنار شاغلین خود بنا نهاده است.

 

دکتر محسن تندر با بیان اینکه مهمترین سرمایه هر صنعت نیروی انسانی است، افزود:کارکنان صنعت نفت که همگی از زحمت کش ترین اقشار جامعه هستند،در محیط هایی سخت و گاهی طاقت فرسا مشغول بکار هستند. وجود تشکیلاتی مستقل ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی ،عامل موثری در ایجاد اطمینان و امنیت خاطر در شاغلین این صنعت خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: بهداشت و درمان صنعت نفت یک ضرورت انکار ناپذیر است و اهمیت صنعت نفت در کشور بر کسی پوشیده نیست،شاید همین اهمیت برای حفظ تشکیلات بهداشتی و درمانی در نفت ،تنها دلیل باشد.

 

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس تاکید کرد: بهداشت و درمان صنعت نفت با ایجاد ساز و کارهای موثر با حفظ و ارتقاء سلامت کارکنان این صنعت در پیشگیری از حوادث و حفظ شاخص های ایمنی نقش بسزایی دارد که امید است مسئولان صنعت نفت با این نگاه، بهداشت و درمان را یک ضرورت بدانند.

 

هم اندیشی ارتقاء سطح سلامت شاغلان 4

 

دکتر تندر با اشاره به پژوهشی که در سال 1397 توسط واحد آموزش و پژوهش بهداشت و درمان صنعت نفت فارس با عنوان" بهای تولید سلامت" و بر اساس محاسبه شاخص دالی صورت پذیرفت؛ تصریح کرد: با محاسبه شاخصی به نام دالی (DALY) بهای سلامت از دست رفته را محاسبه نموده و نتایج این طرح پژوهشی نیز در یکی از مجلات علمی معتبر دنیا منتشر شد.

 

وی گفت: در این پژوهش مشخص شد که در نتیجه فعالیت های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، طول عمر جمعیت تحت پوشش این سازمان به نحو چشمگیری نسبت به جمعیت کشور افزایش یافته است و بیشترین علت فوت در جمعیت تحت پوشش، مشابه با سایر هموطنان در ایران، بیماری های قلبی، عروقی و انواع سرطان ها ست.

 

به گفته رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، معاینات دوره ای شاغلین و غربالگری خانواده های آن ها نشان از نتایج این مهم است و در طول سال های فعالیت بهداشت و درمان در صنعت نفت، بر کسی پوشیده نیست.

 

دکتر تندر اذعان داشت: پذیرای وجود برخی کمبودها و محدودیت ها در گستره عملکرد بهداشت و درمان هستیم که به دلیل اعمال برخی قوانین اعمال شده است و در این راستا همفکری و همدلی هر چه بیشتر شرکت های نفتی در جهت ارتقاء سلامت کارکنان و افزایش سطح خدمات رسانی را خواستاریم.

 

***********  

 

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان فارس هم در این نشست ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و بهاری دیگر از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی، برگزاری چنین نشست هایی را ضروری دانست و گفت: با توجه به نقش محوری نیروی انسانی و نیروی متخصص و کارآمد، تلاش برای ارتقای سطح سلامت کارکنان صنعت نفت بسیار ضروری است.

 

مهندس اسداله طاهری، افزود: برای رسیدن به اهداف عالی شرکت های نفتی، ارتقای حوزه بهداشت و درمان کارکنان نفت باید در اولویت نخست قرار گیرد تا با ارائه بهترین خدمات بهداشتی و درمانی، دستیابی به هدف رضایتمندی کارکنان در این حوزه محقق شود.

 

وی اضافه کرد: در این راستا، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از آغاز حرکت چرخ های عظیم این صنعت در کشور وظیفه تامین حفظ و ارتقای سلامتی کارکنان صنعت نفت و خانواده های آنان را در گستره پهناور کشور به عهده داشته است و تلاش کرده است با جلوگیری ازبروزضایعات جسمی و روحی، درمان آلام و ایجادرضایتمندی، بهره وری کارکنان این صنعت را افزایش دهد.

 

هم اندیشی ارتقاء سطح سلامت شاغلان 2

 

به گفته وی، در حال حاضر مقوله سلامت کارکنان در کنار تولید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بهداشت و درمان صنعت نفت در این زمینه نقش مهمی بر عهده دارد.

 

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان فارس تصریح کرد: طب صنعتی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با بهره مندی از کارکنان با تجربه و ساختار مدیریتی قوی و با توجه به شناختی که در مدت سال های خدمت خود از شرایط خاص صنعت به دست آورده در تلاش است با حمایت های مجموعه صنعت نفت تمام امکانات گسترده خود را در سطح کشور بکار گیرد و با تامین و ارایه خدمات کمی، کیفی و بهداشتی برای کارکنان زحمتکش صنعت نفت و خانواده های آنان، زمینه را برای تامین نیروی انسانی تندرست فراهم آورد.

 

مهندس طاهری تاکید کرد: حمایت شرکت های مناطق نفتی جنوب کشور، بهینه سازی خدمات رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت و افزایش رضایتمندی کارکنان و خانواده های آن ها را به دنبال دارد و برای نیل به این مهم، همدلی، مشارکت و کمک همه جانبه از سوی تمام شرکت های نفتی ضروری است.

 

***********  

 

گفتنی است، در این نشست گزارش شاخص های سلامت شغلی به تفکیک شرکت ها، گزارش برنامه های مداخله ای مشارکتی جهت کنترل بیماری های مزمن و غیرواگیر، گزارش پیشنهادات شرکت ها و راهکارهای اصلاحی مناطق، گزارش عملکرد مراکز بر اساس فرآیندهای کلیدی مراکز سلامت کار و انتقال تجارب و بهینه کاوی فرآیندها و شناسایی ظرفیت ها و نیازها در حوزه مراکز سلامت کار( معاینات شغلی و اورژانس های صنعتی MERR ) توسط کارشناسان و مدیران بهداشت و درمان صنعت نفت فارس ( دکتر علی عسکری؛ رییس سلامت کار و HSE، مهندس علی اصغر نصیحت کن؛ مسئول آمار و برنامه ریزی، مریم کوچکی؛ مسئول کنترل عفونت، مهندس ارسلان مرادی؛ کارشناس ارشد بهداشت) مطرح شد و از سوی مدیران شرکت های نفتی حاضر در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

همچنین، در این نشست مشترک، از تلاش های ارزشمند و صادقانه مهندس علی اصغر نصیحت کن؛ مسئول واحد آمار و برنامه ریزی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در آستانه ایام بازنشستگی، تقدیر شد و لوح سپاسی به نشان قدردانی تقدیم گردید.

 

هم اندیشی ارتقاء سطح سلامت شاغلان 3

 

این نشست مشترک به میزبانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و در سالن اجتماعات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان فارس  و با حضور مدیران منابع انسانی و مسئولان و کارشناسان واحد HSE شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان فارس، شرکت گاز استان فارس، منطقه پنج عملیات انتقال گاز، شرکت پتروشیمی شیراز، شرکت پالایش نفت شیراز، شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی و شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت استان فارس، صورت پذیرفت.

 

هم اندیشی ارتقاء سطح سلامت شاغلان 1

 
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ۱۶:۰۷
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱۸۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید