سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۰۱

اخبار

آغاز پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم درکشور با رویکرد مصرف نمک یُد دار و لبنیات

مشاور تغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت فارس،گفت: پویش ملی سلامت با رویکرد غربالگری دیابت و پرفشاری خون که نزدیک به ۴۳ میلیون نفر در آن، غربالگری شدند با دو هدف کلی افزایش نسبی شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پر فشاری خون در کشور انجام شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، دکتر مهردخت حاجی حسینی در این باره عنوان کرد: اعتقاد بر این است که با  افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر بیماری دیابت و پرفشاری خون و پیامدهای  این بیماری ها، اهمیت تشخیص زود هنگام و کنترل آن در کشور همگانی می گردد.


وی افزود: با اتمام غربالگری این دو بیماری، درادامه پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با رویکرد مصرف نمک یُداردارو لبنیات از اول بهمن ماه آغاز می شود.


مشاور تغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، اضافه کرد:  همانطور که می دانیم با افزایش سن، فشار خون افراد تمایل به افزایش دارد اما علیرغم اینکه اکثر سالمندان، مبتلا به پرفشاری خون و تحت درمان های داروئی برای کنترل فشارخون می باشند برخی سالمندان به دلیل کاهش حساسیت جوانه‌های چشایی، نمک بیشتری مصرف می‌کنند چون احساس می‌کنند غذایشان کم‌ نمک است،که این موضوع کنترل فشارخون را در این افراد مشکل تر می سازد.


دکتر حاج حسینی تصریح کرد: از طرف دیگر هرروزه در برخی رسانه ها و شبکه های مجازی شاهد تبلیغات عجیب و غریب و غیر کارشناسی در زمینه تشویق  افرادبه مصرف نمک قبل از شروع غذا هستیم .


وی گفت: همچنین درسال های  اخیر آگاهانه یا ناآگاهانه و بدون اطلاعات دقیق و صحیح، تبلیغات وسیعی در زمینه  فواید و خواص استفاده ازبرخی انواع نمک ها ( نمک دریا، نمک دریاچه، نمک های صورتی، نمک سنگ یا نمک طبیعی و)… توسط برخی افراد و شخصیت‌ها مطرح  شده و افراد را دچار سردرگمی زیادی نموده است .


 این مشاور تغذیه، افزود: در حالی که باید توجه داشت نمک در هر شکل و اسمی که وجود دارد عمدتاًکلریدسدیم است؛ به ‌عبارتی هیچ تقسیم‌بندی برای نمک خوب و بد نداریم به این معنی که افزایش دریافت نمک، باعث افزایش  فشارخون می‌شود، در زمینه نمک‌های، دریا، نمک های رنگی و سنگ نمک،لازم است موارد زیر را مورد توجه قرار داد:


 الف: نمک دریا در واقع از تبخیر آب دریا و اقیانوس‌ها به دست می‌آید و به دلیل اینکه فاضلاب‌ بسیاری از کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز صنعتی، به اقیانوس‌ها و دریاها ریخته می‌شود، این نمک شامل انواع ناخالصی های گوناگون  به ویژه  عناصر سنگینی مثل جیوه، سرب و کادمیوم است که وجود این  فلزات سنگین در نمک‌های دریا باعث:


1. کاهش جذب ریزمغذی‌هایی مانند آهن و روی شده و عوارضی  ازقبیل آنمی فقر آهن و اختلال در رشد را به دنبال دارد.


2. سرطان‌زایی  این فلزات سنگین کامل اثبات شده است.


3. فلزات سنگین می توانند با ایجاد  نارسایی کبد وکلیه، ایجاد مسمومیت شدید و مرگ نمایند. 


ب: همچنین ید یکی از ریزمغذی‌های ضروری  در تمام گروه های سنی و به خصوص در رشد و تکامل ذهنی نوزادان می باشد. کمبود ید مخصوصاًدر زنان باردار، سبب اختلالات مادرزادی، تولد نوزادان مرده و یاکاهش بهره هوشی (IQ) در نوزادان است.


دکتر حاج حسینی ابراز کرد: کمبود ید خطر بسیار بزرگی برای توسعه انسانی کشورها محسوب می شود و درکشور ما نیز در سال 1368، شیوع گواتر در جامعه حدود ۷۰ درصد بود که با توجه به اهمیت موضوع و با تشکیل سریع کمیته کشوری پیشگیری از کمبود یددر وزارت بهداشت و پایش استان‌ها، یددار کردن نمک خوراکی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.


 وی اضافه کرد: در واقع  ایران به عنوان  اولین  و موفق ترین کشور در منطقه‌ی مدیترانه‌ی شرقی (EMRO) اقدام به یددار کردن نمک خوراکی در سطح ملی نمود. تجربه اضافه کردن ید به نمک خوراکی یکی از موفق‌ترین برنامه‌های حوزه سیاستگذاری غذا و تغذیه در وزارت بهداشت بود که به خاطر آن ایران بارها از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تقدیر قرار گرفت،که نتیجه این اقدام کاهش  شیوع گواتر از  حدود 70 % به حدود 6%  و به عبارت بهتر،ریشه کن شدن بیماری گواتر در کشور  بود .


مشاور تغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر برخی افراد با نا آگاهی از این دستاورد بزرگ کشوری  با  تبلیغ انواع نمک ها از جمله نمک های دریا که مقدار ید آن بسیار ناچیز است، دستاورد موفق وزارت بهداشت در ریشه‌کنی گواتر را از بین برده و نادانسته مجددا کشور را به بحران کمبود ید برگشت داده اند .


وی افزود: این اقدامات غیرکارشناسی نه ‌تنها سلامت افراد را به خطر می‌اندازد، بلکه می‌تواند سبب بازگشت به عقب و شیوع دوباره بیماری گواتر در جامعه شود. 


 ج:نمک های رنگی(صورتی ، آبی ، زرد):


-سرشار از ناخالصی بوده .


-خطرابتلا به انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.


-با اهداف تجاری به فروش می‌رسند.


دکتر حاج حسینی عنوان کرد: استفاده از انواع  نمک های صنعتی و نمک دریا  و نمک های رنگی  و یا سنگ نمک بدلیل ناخالصی ها و آلودگی های گسترده  برای مصارف خوراکی ممنوع است و روی بسته بندی هیچ کدام از آنها نیز عنوان نمک خوراکی ذکر نشده است.


به گفته وی، نمک های صنعتی، سنگ نمک و نمک های رنگی فاقد ید بوده و به دلیل انواع ناخالصی های فراوان و آلودگی مجوز و پروانه ساخت وزارت بهداشت را ندارد و برای مصارف خوراکی و حتی خیساندن برنج توصیه نمی شوند.

 

*پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم، با هدف افزایش آگاهی همگانی در خصوص کاهش مصرف نمک، توصیه به مصرف مناسب نمک تصفیه شده یددار و افزایش مصرف شیر و لبنیات از تاریخ یکم لغایت پانزدهم بهمن ماه 1402درکشور آغاز شده است.  

 

هفته ملی پویش سلامت2

 
۱ بهمن ۱۴۰۲ ۰۸:۳۳
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱۱۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید