سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۲۹

اخبار

گفتگو با پیشکسوت عرصه رادیولوژی:

عاشق حرفه ام هستم

دکتر محمد رضا فرزانه، استاد بنام عرصه رادیولوژی استان فارس و ایران است و به عنوان پیشکسوت این عرصه در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، شناخته شده است و عنوان می کند اگر به قبل برگردم باز همین انتخاب را خواهم داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، مسیر پر فراز و نشیب آموختن، دانش و پژوهیدن، از رهگذران خود، تندیسی جاودانه می‌سازد که ریشه در خاک اصالت و اخلاق دارد و این نمی‌شود مگر با جهد و اندیشه.

 

مردان دانش و کاشفان علم همچون درختان پربار، افتاده تر و متواضع‌تر می‌کوشند تا ثمره سال‌ها شکوفایی خود را برای همگان عرضه کنند.

 

نام و نام آوری دکتر محمد رضا فرزانه برگی جاودانه است در علم، دانش رادیولوژی این مرز و بوم.

 

دکتر فرزانه، در سال 1318، در خانواده ای کم جمعیت در شهرستان استهبان استان فارس متولد شده است.

 

پدرش کارمند اداره دارایی بوده و یک خواهر و دو برادر دارد، دیپلم خود را از دبیرستان ابن سینای شیراز اخذ کرده و فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی و در مقطع تخصص، فارغ التحصیل رشته رادیولوژی تشخیصی از دانشگاه شیراز است.


همسری مهربان و دو فرزند (پسر) موفق، فارغ التحصیل در رشته های دکترای مکانیک و مهندسی کامپیوتر دارد، حرفه خود را از بیمارستان شهید فقیهی شیراز آغاز کرده و مدت 9 سال را در این بیمارستان سپری کرده، چند سالی هم در بیمارستان دنا شیراز و چندین بیمارستان دانشگاهی دیگر فعالیت داشته است. 


وی که به تازگی از سوی سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان پزشک نمونه برگزیده شده، از اساتید نامی و سرشناس استان فارس و کشور می باشد و از سالی که فارغ التحصیل شده تاکنون، نزدیک به چهل سال است که در بخش رادیولوژی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس مشغول به خدمت است و رضایتمندی مراجعان در طی سال های خدمت، نشان از تبحر این استاد گرانمایه دارد.

 

گفتگو با پیشکسوت عرصه رادیولوژی 3


در این سال های گرانبها، به جز طبابت و تشخیص، دستی هم بر مسند آموزش داشته و در پرداختِ چندین مقاله در خصوص سن استخوانی با واحد آموزش و پژوهش بهداشت و درمان صنعت نفت فارس نیز، همکاری کرده است.


این پزشک متخصص معتقد است، حسن تشخیص در علم رادیولوژی بسیار حائز اهمیت است و تشخیص زودهنگام زندگی را نجات می دهد. 


دکتر فرزانه اذعان دارد که در بسیاری از موارد، تشخیص زودهنگام می‌تواند جان بیماران را نجات دهد، از جمله بیماران مبتلا به سرطان و پزشکان نمی توانند بدون تصویربرداری تشخیصی به طور مؤثر بیماران را مدیریت کنند، به همین دلیل است که برای یافتن تشخیص و دوره درمان مناسب به رادیولوژی متکی هستند.


به گفته وی، دستگاه رادیولوژی یکی از سودمندترین ابزارهای پزشکی است که در فرآیندهای درمانی و تشخیصی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، معمولاً رادیولوژی اولین بررسی کاملاً تخصصی از وضعیت سلامت ارگان‌ها و بافت داخلی بدن است که برای بیمار انجام می‌شود تا اختلالات و بیماری‌های ممکن را شناسایی کند و در گذشته برای تشخیص یا درمان بیماری‌های داخلی، از روش‌های بسیار تهاجمی استفاده می‌کردند که امکان ناکارآمدی این روش‌ها بسیار زیاد بود.

 

گفتگو با پیشکسوت عرصه رادیولوژی 2


بر این اساس، سالیان طولانی است که علم رادیولوژی، درمان را برای تشخیص سریع‌تر همراهی می‌کند و اساتید بنام و پیشکسوت این علم در مسیر پیشرفت آن دست از تلاش نمی‌کشند. 


درخشش یاد و نام اندیشمندان، تاریخ دانش این مرز و بوم را سرفراز و ملت ایران را نسبت به آینده امیدوار نگاه می‌دارد.


* اولین بار در ۸ نوامبر سال 1895 اشعه ایکس توسط دانشمندی به نام ویلهلم رونتگن کشف شد. همچنین او اولین کسی بود که از این اشعه برای تصویر برداری از درون بدن انسان استفاده کرد. ویلهلم رونتگن به خاطر این کشف برنده جایزه نوبل سال ۱۹۰۱ شد. روز جهانی رادیولوژی برای اولین بار در اروپا در تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۱۱ به مناسبت بزرگداشت سالروز مرگ رونتگن، کاشف اشعه ایکس برگزار شد. پس از آن در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱ انجمن رادیولوژی اروپا (ESR) ، انجمن رادیولوژي آمریکای شمالی (RSNA) و کالج رادیولوژی آمریکا (ACR) با همکاری یکدیگر تصمیم به ایجاد روز جهانی رادیولوژی گرفتند. آنها تاریخ این روز را از سالگرد مرگ رونتگن به روز کشف اشعه ایکس یعنی ۸ نوامبر تغییر دادند. این روز هر ساله با هدف بزرگداشت رونتگن و تاکید بر اهمیت اشعه ایکس و رادیولوژی در علم پزشکی در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.


*به همین مناسبت، هشتم نوامبر، برابر با ۱۷ آبان ماه، روز جهانی رادیولوژی را بهانه ای جهت تجلیل از تلاش های بی دریغ متخصصین رادیولوژی قرار می دهیم.

 

گفتگو با پیشکسوت عرصه رادیولوژی 1

 

خبرنگار: الهه بهرامی راد

 
۱۷ آبان ۱۴۰۲ ۰۷:۲۹
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱۹۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید