سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۴۹

اخبار

به بهانه گرامی داشت روز جهانی بهداشت:

سلامتی برای همه؛ 75 سال بهبود بهداشت عمومی

7 آوریل 2023 ، توسط فدراسیون بین المللی بهداشت محیط به عنوان روز جهانی بهداشت محیط نامگذاری شده است، هر ساله شعاری برای این روز در نظر گرفته می شود، شعار سال 1402 (سلامتی برای همه؛ 75 سال بهبود بهداشت عمومی) می باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، 7 آوریل 2023 ، مصادف با 18 فروردین ماه، روز جهانی بهداشت محیط نامیده شده است و همه ساله برنامه هایی در گرامیداشت این روز در سراسر جهان برگزار می شود.


حفظ تندرستی و رهایی از رنج و بیماری یکی از مهمترین مسائلی است که همواره در طول تاریخ ، فکر بشر را به خود مشغول نموده است با پیشرفت علم و دانش و شناختن عوامل بیماری زا و تاثیر آن بر تندرستی، انسان آموخت که باید در محیط پاکیزه و سالم زندگی کند و از آنچه سلامتی او را به خطر می اندازد، اجتناب نماید .


در این میان آنچه بیش از همه در برقراری و حفظ این امنیت و آسایش خاطر رخ می نمایاند، فعالیت مجدانه پرسنل زحمتکش بهداشت محیط می باشد که با تلاشی شبانه روزی در ارتقاء امر بهداشت و حفظ سلامت آحاد جامعه می کوشند.


مهندسی بهداشت محیط در کشور به عنوان یک فعالیت منسجم، قدمتی بیش از نیم قرن داشته و منشاء اثرات زیادی در ارتقاء سلامت جامعه بوده است. روز جهانی بهداشت محیط نقطه عطفی در برنامه های بهداشت محیط محسوب می شود و می تواند تلاشی دیگر برای آماده سازی عمومی و جلب همکاری های بین بخشی و حمایت مسئولان باشد.


بر این اساس، دانستن وظایف واحد بهداشت محیط نیز خالی از لطف نیست.


ناظران بهداشت محیط علاوه بر واحدهای صنفی، در زمینه های دیگر از جمله بهداشت آب، ساماندهی فاضلاب، سلامت هوا، اثرات پرتوها، پسماندهای پزشکی و عفونی فعالیت های نظارتی دارند؛ برخی ازاین فعالیت ها به شرح زیر می باشد:


1. نظارت بر بهداشت مراکز تهیه و توزیع موادغذایی (رستورانها-آشپزخانه ها- فروشگاه ها...)
2. نظارت بر بهداشت اماکن عمومی ( مساجد- حمام – آرایشگاهها...)
3. نظارت بر بهداشت موادغذایی و آرایشی- بهداشتی
4. نظارت بر بهداشت آب آشامیدنی ازنقطه آبگیرتا نقطه مصرف
5. نظارت بر اجرای برنامه مبارزه با دخانیات
6. نظارت بر وضعیت مراکز پرتو پزشکی ( رادیولوژی ، سونوگرافی و... )
7. نظارت بر بهداشت محیط بیمارستانها و مراکزبهداشتی درمانی
8. نظارت بر بهداشت محیط مدارس و مهدکودک ها
9. نظارت وکنترل حشرات و جوندگان
10. نظارت وکنترل آلودگی هوا در محیطهای کوچک
11. اجرای عملیات بهسازی محیط روستاها
12. اجرای برنامه های آموزشی جهت صنوف مختلف
13. نظارت بر دفع بهداشتی فاضلاب


روز سلامت محیط، فرصتی است برای بازنگری و مرور عملکردها و تعیین و تصحیح برنامه ها و اهداف بهداشت محیط به منظور ارج نهادن به این رسالت مهم می باشد.

 

بنر روز جهانی بهداشت 1402 1

 
۱۸ فروردین ۱۴۰۲ ۰۹:۴۶
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید