سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۴:۵۵
 

اخبار

روند افزایش سرطان ها در ایران نسبت به مقیاس جهانی بیشتر است

پزشک فوق تخصص بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان گفت: جمعیت کشور ایران به سرعت در حال پیر شدن است و افزایش عوامل خطر ایجاد سرطان نظیر خطر آلودگی هوا، مصرف دخانیات، مصرف الکل، چاقی، کبد چرب و کمبود فعالیت بدنی، روند افزایش این بیماری را در کشورمان نسبت به مقیاس جهانی بیشتر کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، سرطان از جمله بیماری هایی است که نام آن وحشت به دل همه‌ی افراد می‌اندازد، زیرا این بیماری به سختی درمان می‌شوند و اغلب افراد مبتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

 

در این راستا، بد نیست اطلاعاتی در مورد سرطان و انواع آن بدست آوریم تا با نگاهی دقیق تر به این بیماری نگاه گنیم چرا که بیماری سرطان امروزه به عنوان یکی از کشنده ترین بیماری ها شناخته می شود که با دانستن و رعایت نکات می توان به سادگی از بروز آن پیشگیری کرد یا آن را شکست داد.

 

سرطان یکی از انواع بیماری های شایع در سرتاسر جهان می باشد که سالانه افراد زیادی را درگیر خود می نماید. با توجه به اینکه سلول های سرطانی در کدام نقطه از بدن آغاز شوند، انواع مختلفی از سرطان را خواهیم داشت که هر کدام به تناسب وضعیت، روش درمانی مختص خود را دارند. البته گاهی ممکن است جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری، مجبور به بکارگیری همزمان چندین روش درمان باشیم. اما قبل از هر چیزی، آنچه مهم است، تشخیص به موقع این بیماری می باشد که از روش هایی مانند تست های آزمایشگاهی، عکس برداری، نمونه برداری، آندوسکوپی و ... صورت می پذیرد.  

 

*******************

 

فوق تخصص گوارش و کبد بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان به بهانه گرامی داشت هفته ملی مبارزه با سرطان، عنوان کرد: یکی از مهمترین علل مرگ و میر در جهان و کشور ایران بیماری های غیر واگیر می باشند، به گونه ای که 82 درصد علل مرگ و میر را بیماری های غیر واگیر تشکیل می دهند.

 

دکتر مظفر طالب زاده، افزود: در کنار بیماری های قلبی و عروقی و تصادفات، بروز سرطان ها یکی از مهمترین این عوامل می باشند که در کشور ما روند افزایش سرطان ها نسبت به بسیاری از کشورها و مقیاس جهانی بیشتر است.

 

وی اضافه کرد: یکی دلیل آن است که جمعیت ما به سرعت در حال پیر شدن است و دلیل دیگر افزایش عوامل خطر ایجاد سرطان نظیر خطر آلودگی هوا، مصرف دخانیات، مصرف الکل، چاقی، کبد چرب و کمبود فعالیت بدنی می باشد.

 

گزارش سرطان 2

 

متخصص داخلی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، ابراز داشت: از جمله شایعترین سرطان ها، سرطان پروستات می باشد که پیش بینی می شود سال 2040 بیش از 2 میلیون نفر، در دنیا به سرطان پروستات مبتلا باشند و در این میان، یکی از مهمترین راه های پیشگیری و تشخیص زودرس از سرطان پروستات اندازه گیری دوره ای PSA می باشد.

 

دکتر طالب زاده گفت: سرطان سینه شایعترین سرطان بانوان در سرتاسر جهان می باشد و یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر آن در بانوان زیر 40 سال است و متاسفانه از سال 1990 در بین بانوان سنین 52 تا 45 سال بروز سرطان سینه روند افزایشی داشته است.

 

وی در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری، توضیح داد: یکی از موثرترین روش های پیشگیری و تشخیص زودرس معاینات ادواری توسط خود بیمار و پزشک و انجام دوره ای، ماموگرافی می باشد.

 

این پزشک متخصص در مورد سایر سرطان های موجود، اظهار کرد: سرطان روده بزرگ یا کولون رتبه دوم را در زمینه مرگ و میر ناشی از انواع سرطان ها دارد و متاسفانه بروز سرطان روده بزرگ در افراد زیر 50 سال افزایش یافته است.

 

دکتر طالب زاده افزود: در بیشتر سرطان های روده بزرگ، شروع اولیه سرطان به صورت رشد غیر طبیعی سلول ها می باشد که به آن پولیپ گفته می شود که بسیاری از این پولیپ ها تا تبدیل شدن به سرطان، چندین سال طول می کشد و در صورتی که به موقع از طریق کونولوسکپی برداشته شوند از تبدیل آن به سرطان جلوگیری به عمل می آید.

 

فوق تخصص گوارش و کبد بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، اضافه کرد: با توجه به بروز بالای انواع سرطان،  مرگ و میر زیاد، اثرات اجتماعی، اثرات اقتصادی، هزینه بسیار بالای درمان، تغییر در کیفیت زندگی، مشکلات روانی که به بیمار، خانواده و جامعه وارد می شود پیشگیری و تشخیص زودرس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

وی تاکید کرد: در این راستا، اصلاح سبک زندگی، فعالیت بدنی و تغذیه سالم در کاهش بروز سرطان بسیار موثر است و توجه به تست های غربالگری مانند تست PSA، ماموگرافی، کولونوسکوپی، پاپ اسمیر و... در تشخیص زودرس، درمان کاملتر و بهبودی بیماران نقش به سزایی دارد.

 

گزارش سرطان 1

 
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۳:۲۴
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲۴۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید