سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۱:۲۳
 

اخبار

خروپف عارضه ای مهم و درمان پذیر

اختلال خواب عارضه ای مهم است که با انواع تکنیک های جراحی و غیر جراحی و پیگیری به موقع می تواند فرد را از خطرات جدی احتمالی در خواب و بیداری نجات دهد.راه اندازی کلینیک تخصصی و انجام تست خواب در بیمارستان نفت تهران فرصتی شد تا با دکتر پانته‌آ آریا فوق تخصص اختلالات خواب ازاهمیت خواب و لزوم درمان اختلالات خواب و نحوه انجام تست خواب در این بیمارستان گفتگو کنیم که در ادامه می خوانید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، دکترآریا با بیان اینکه خواب بخش مهمی از زندگی هر موجود زنده و بسیار مهم و حیاتی برای همه جانداران است توضیح داد: زمانی  که ما می خوابیم مکانیزم هایی در بدن فعال می شود که ضمن رفع خستگی روزانه ، تنظیم هورمون ها و طبقه بندی و ثبت داده ها وآموخته های ما می شود که در طول روز با آن مواجه بودیم.حتی تنظیم فشار خون و قند نیز در زمان خواب انجام صورت می گیرد.

پرخوابی و کم خوابی هردو نگران کننده است

وی افزود: هم پر خوابی وهم کم خوابی هردو به بدن آسیب می زنند، ما برای اینکه بتوانیم در طول روز مفید باشیم و حافظه خوبی داشته باشیم و برای  اینکه تحریک پذیر ، افسرده و پرخاشگر نباشیم لازم است حتما خوب بخوابیم . در کل انسان سالم، اگر خواب آرام و کافی داشته باشد، طی روز احتمالا هوشیار و فعال خواهد بود.در شغل های حساس فرد نیاز به تمرکز و هوشیاری بالاتری در روز دارد. خطای فردی در بسیاری از مشاغل می تواند برای فرد یا سیستم یک مشکل پرهزینه ایجاد کند از این رو وضعیت خواب فرد در بسیاری از مشاغل دارای اهمیت بیشتر است.به گفته وی کمتر از 5 ساعت خواب در شبانه روز فرد را مستعد بیماری قلبی وعروقی می کند و اگر فردی بیش از 10 ساعت در روز بخوابد از طول عمر وی کاسته می شود.

کیفیت خواب  حتی مهمتر از  زمان خواب

دکتر آریا تصریح کرد: غیر از بررسی مدت زمان خواب، کیفیت خواب نیز اهمیت دارد و فردی که احساس کند با هر محرک صوتی بیدارمی شود در واقع وارد خواب عمیق نشده است.همچنین ما از زمانی که قصد خواب داریم تا زمانی که به خواب می رویم نیز مورد بررسی قرار  می گیرد، اگر زمان رفتن به رختخواب تا به خواب رفتن  حدود نیم ساعت طول بکشد طبیعی است در غیر این صورت باید این مورد نیز مورد توجه قرار بگیرد.

 خر و پف  را جدی بگیر

به گفته این فوق تخصص خواب ،نکته دیگر که در سلامت خواب اهمیت دارد این است که آیا فرد خر و پف می کند یاخیر  وباید به موضوع خروپف در خواب اهمیت داد بخصوص برای افرادی که سابقه سکته مغزی و یا بیماری قلبی عروقی دارند و همچنین در بیماران فشار خونی و فرد بالای 50 ساله ای که مشکل فشار خون دارد احتمالا این بیمار از بیماری به نام آپنه تنفسی رنج می برد که خطر سکته مغزی و قلبی را بالا می برد.دکتر آریا تاکید کرد: خر و پف باید هم در افراد جوان و هم سالمند بدون استثنا بررسی شود تا دلیل آن مشخص شود البته این پدیده در سالمندان به دلیل اینکه ممکن است موجب مرگ ناگهانی و یا سکته مغزی و قلبی بشود خطرناک تر است و هرچه فرد به موقع و هرچه زودتر مراجعه کند برای درمان فرد و آرامش اطرافیان راحت تر است. ناگفته نماند مشکل خروپف کاملا قابل درمان است.

 اختلال خواب  زنگ خطری  برای دیگر بیماری ها

دکتر آریا توضیح داد: اختلال خواب هم می تواند موجب علت شروع بیماری باشد و هم می تواند همراه بسیاری از بیماریها باشد . از طرف دیگر می تواند بیماری زمینه ای را هم تشدید کند. بطور مثال در دیابت ، فشار خون و افسردگی اختلال خواب یک عامل خطر است برای شروع آلزایمر. در بیماران الزایمر نیز اختلال خواب شبانه عامل مهمی در تشدید علایم و افت حافظه است .کم خوابی و آپنه خواب میتواند باعث ابتلای زود هنگام آلزایمر بخصوص در افرادی شود که ژن آلزایمر دارند.لازم به اشاره است اغلب بیمارانی که سابقه بیماری قلبی، دیابت، فشار خون،پارکینسون، ام اس و بیماری اعصاب و افسردگی داشته باشد بیشتر دچار اختلال خواب می شوند.از دیگر مواردی که وی به عنوان اختلال خواب از آن یاد کرد این بود که عده ای از افراد اگرچه شب ها خواب خوبی دارند اما ممکن است در روز دچار پر خوابی روزانه باشند که این مورد نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و افرادی که طی روز خواب آلود هستند ونیاز به خواب زیاد دارند نیز باید درمان شوند.دکترآریا خاطر نشان کرد: بیماران دیابتی، خانم هایی که در ماه های آخر بارداری هستندو یا افرادی که کبود آهن دارند نیز دچار اختلال خواب سندرم پای بی قرار می شوند .

 بازهم موبایل...

این متخصص با بیان اینکه نور موبایل باعث می شود که هورمون خواب دچاراختلال شود گفت: موبایل و دیر خوابی جوانان، سیکل شبانه روز خواب را تحت تاثیر قرار می دهد که بر حافظه و خلق آنها اثر دارد.وی افزود: موبایل باید شب ها کمتر استفاده شود زیرا مبنای طبیعت ما این است که درساعات عصر به بعد در معرض نور کمی قرار بگیریم به همین دلیل افراد باید از ساعت 7 بعد ازظهر به بعد از گوشی کمتر استفاده کنند و اگرمجبور به استفاده هستند،نور گوشی را کم کنند و با گوشی وارد رختخواب نشوند و بازی کامپیوتری را در پایان شب نداشته باشند زیرا در ریتم خواب و ترشح هورمون خواب فرد اختلال ایجاد می کند.

کلینیک خواب جایی برای رمز گشایی مشکلات خواب

دکتر آریا تاکید کرد: نکته مهم این است که سلامت خواب مسئله مهمی است و فرد اگرحس کند خواب خوب ندارد یا خر و پف میکند می تواند به کلینیک خواب مراجعه کند تا ضمن اخذ شرح حال دقیق از الگوی خواب ، بیماری های همراه ، سابقه دارویی و....وی بررسی شود.

دکتر آریا با اشاره به ایجاد کلینیک خواب و بخش بستری  درمان اختلال خواب در بیمارستان نفت تهران گفت: راه  اندازی این بخش و کلینیک در بیمارستان نفت، اقدامی  ارزشمند برای ارایه خدمات جدید به پرسنل صنعت نفت است که  کیفیت زندگی  فرد را بهبود می بخشد.
وی  تاکید کرد: با توجه به شیوع بالای انواع اختلالات خواب در سطح جامعه بخصوص با افزایش سن افراد باید خر و پف را جدی بگیرند، کسانی که آپنه تنفسی دارند و خروپف می کنند در واقع هنگام خواب زجر تنفسی می کشند و اکسیژن خون آنها درخواب افت می کند که خطرناک است.

این فوق تخصص خواب گفت: خوشبختانه  گاهی فقط با تغییر ساعت مصرف و چیدمان درست داروهای بیمار انی که  بیماری زمینه ای دارند و دروهای مشکل اختلال خواب افراد رفع یا کم می شود

دکتر آریا تشریح کرد: تست خواب تست راحتی است  به این شکل که بیماران یک شب در بیمارستان بستری می شوند و تمام شاخص های قلب و مغز و حرکات اندام ها و تنفس آنها آنالیز می شود و پس از ریشه یابی درمان های  لازم مشخص وپیگیری می شود.این پزشک فوق تخصص بیمارستان نفت تهران با بیان اینکه اختلال خواب همانقدر که مهم است درمان پیچیده ای ندارد و با انواع تکنیک های جراحی و غیر جراحی و پیگیری به موقع بیمار می تواند از خطرات احتمالی  برای فرد در خواب پیشگیری کرد . آریا اظهار امیدواری کرد: با اقداماتی که در کلینیک خواب بیمارستان نفت تهران  انجام می شود، نقش موثری در ارتقا سلامت خواب افراد ایفا شود.

تست خواب

۱ بهمن ۱۴۰۱ ۱۴:۱۶
تعداد بازدید : ۶,۱۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید