سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۱۶

اخبار

به بهانه گرامی داشت "هفته اطلاع رسانی تغذیه صحیح و سالم" مطرح شد:

تفاوت الگوی تغذیه ایرانی با شاخص های جهانی تغذیه

مشاور تغذیه بهداشت و درمان نفت فارس و هرمزگان، گفت: مقایسه سرانه الگوی مصرف مواد غذایی ایران با سایر کشورها نشان می دهد متاسفانه سرانه مصرف برخی اقلام غذایی در کشور ما بالاتر از شاخص و الگوهای جهانی تغذیه است و مصرف این اقلام ارتباط مستقیم با شیوع بیماری های غیرواگیر و افزایش خطر بیماری های قلبی - عروقی دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، دکتر مهردخت حاج حسینی در این خصوص عنوان کرد: تغذیه سالم علاوه بر ایجاد حس سیری باید نسبت مناسبی از مواد مغذی را برای بدن تامین نموده و سیری سلولی و در نهایت سلامتی و نشاط کلی بدن را نیز ایجاد کند.

 

 وی توضیح داد: مقایسه سرانه الگوی مصرف مواد غذایی ایران با سایر کشورها نشان می دهد متاسفانه سرانه مصرف برخی اقلام غذایی از جمله : شکر، نان، نوشابه ، نمک  و روغن در کشور ما بالاتر از شاخص و الگوهای جهانی تغذیه است و مصرف این اقلام ارتباط مستقیم با  شیوع بیماری های غیرواگیر ( دیابت ، پرفشاری خون ، کبد چرب، افزایش چربی های خون و... ) و افزایش خطر بیماری های قلبی- عروقی دارد. 

 

مشاور تغذیه بهداشت و درمان نفت فارس و هرمزگان اضافه کرد: به خصوص در دوران کرونا و پسا کرونا که بدلیل مراجعات و پیگیری های کمتر  مبتلایان ؛ کنترل این بیماری ها در افراد ضعیف تر انجام شده و لازم است مجددا به همه بیماران و همچنین  افراد بالای 40  سال یادآوری شود که هرچه بیشتر به وضعیت سلامت و تغذیه خود توجه داشته باشند و در این زمینه چکاپ سالانه فشار خون، قندوچربی های خون (کلسترول و تری گلیسرید ها) انجام و درصورت نیاز؛ به عنوان بخشی از فرآیندهای  پیشگیرانه محور، پیگیری های تغذیه و رژیم درمانی به موقع صورت گیرد.

 

به گفته حاج حسینی، با توجه به افزایش امید به زندگی درسال های اخیر لازم است با آموزش واطلاع رسانی های هرچه بیشتر تصحیح الگوهای غذایی از سبد خانوار،شروع و به تدریج همگانی شود تا شاخص های فعلی تغذیه در ایران را هرچه بیشتر به استانداردهای جهانی سلامت نزدیک تر کنیم .

 

عضو شورای بهبود تغذیه ستاد سازمان بهداشت ودرمان نفت در ادامه توصیه کرد: مصرف مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ تندرستی و سلامتی از قبیل : سبزیجات( تازه و خام یا پخته )، انواع  حبوبات، ماهی، انواع  مغزهای در دسترس (در حد متعادل)، انواع  روغن های سالم ( زیتون، سویا،کلزا) ، و میوه ها ( درحد متعادل) و تخم مرغ در اولویت قرار گیرد و مصرف مواد غذایی حاوی نمک ،شکر، آرد های تصفیه شده و بدون سبوس، انواع غذاهای فرآوری شده(سوسیس، کالباس، فست فودها، انواع سس و پنیر پیتزا  و... ) و  همچنین، مصرف زیاد   چر بی ها( بخصوص چربی های جامد و اشباع) را به حداقل ممکن رسانید.

 

 وی افزود: همچنین از آنجا که بسیاری واکنش های متابولیسمی در بدن در محیط های آبی انجام میشود، نوشیدن آب کافی در روز  وحتی  قبل از ایجاد حس تشنگی ضروری است.

 

حاج حسینی اضافه کرد: مطالعات نشان داده است که چاقی و افزایش وزن علاوه بر اینکه عامل خطر بروز بیماری های مختلف ازجمله دیابت پر فشاری خون و کبد چرب و....می باشد، با بروز برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه و سرطان پروستات نیز ارتباط تنگاتنگ دارد، بطور کلی حدود 30% یا یک سوم سرطان ها با تغذیه صحیح و فعالیت بدنی قابل پیشگیری است.

 

به گفته مشاور تغذیه بهداشت و درمان نفت فارس و هرمزگان، چاقی و افزایش وزن با وارد آوردن فشار بر مفاصل عامل ایجاد مشکلات مرتبط با آرتروز نیز می باشد که این بیماری به تدریج تحرک و فعالیت بدنی  فرد را بسیار مشکل خواهد ساخت.

 

حاج حسینی با بیان این مطلب که موضوع مهم در بحث چاقی نحوه مدیریت وزن می باشد، گفت: برخی افراد برای کاهش وزن به طرق مختلف و با استفاده از روش های غیر معمول به دنبال دستیابی به نتیجه سریع هستند، به طور مثال  برخی افراد برای کاهش وزن سریع تر اقدام به حذف شام  از برنامه غذایی خود می کنند.

 

وی افزود: باید توجه نمود همانطور که مصرف بیش از حد غذا منجر به چاقی و عوارض آن می شود، نخوردن شام نیز منجر به تحریک پذیری سیستم عصبی، ضعف بدن و عضلات ؛ ضعف عصبی  و افسردگی خواهد شد. 

 

این مشاور تغذیه در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، اضافه کرد: همچنین کاهش وزن هم  بایستی تدریجی و آهسته و به دور از عجله باشد برخی روش های کاهش وزن سریع و هیجانی که متاسفانه تعداد زیادی از افراد دنبال می کنند همزمان با بافت چربی از بافت عضلانی فرد نیز کاسته خواهد شد و پس از قطع رژیم آنچه جایگزین بافت عضلانی می گردد چربی است که خود باعث کاهش سوخت و ساز و چاقی هرچه بیشتر می گردد.

 

حاج حسینی اظهار کرد: انواع رژیم های جادویی و تبلیغی -تجاری در شبکه های اجتماعی و سایت ها ی مختلف و یا استفاده از دمنوش ها و انواع داروهای غیر مجاز لاغری و روش های تجاری که افراد را ترغیب به کاهش وزن سریع و هیجانی می کند، عملا تلاش برای کاهش وزن را در دراز مدت با شکست مواجه و مردود است. 

 

عضو شورای بهبود تغذیه ستاد سازمان بهداشت ودرمان نفت ادامه داد: بهتر است برای کاهش وزن و حفظ سلامتی  از رژیم های غذایی صحیح و اصولی در کنار فعالیت بدنی کمک گرفت .

 

وی افزود: از طرف دیگربی تحرکی و نشستن های طولانی مدت و بخصوص در مقابل تلویزیون، کامپیوتر، موبایل و... و استفاده همزمان از تنقلاتی مثل چیپس، پفک و یا تخمه باعث افزایش احتمال دیابت و چاقی خواهد شد بنابراین فعالیت بدنی نیز به عنوان بخشی از برنامه های سلامت محور فردی باید در کنار تغذیه سالم همواره و درتمام سنین مورد توجه قرار گیرد.

 

به گفته وی، نکته مهم در زمینه ورزش ضرورت انجام تحرک و فعالیت بدنی برای همه افراد هست، چون بعد از 30 سالگی به تدریج ترکیب بدن شروع به تغییر می کند؛ به طوری که بتدریج از توده عضلانی کاسته شده و بر توده چربی اضافه می گردد که منجر به کاهش سوخت و ساز بدن شده وحتی اگر میزان غذای مصرفی فرد نیزثابت باشد احتمال چاقی را باز هم افزایش می دهد. 

 

حاج حسینی بیان کرد: برای کاهش این رخداد داشتن فعالیت بدنی درکنار تغذیه سالم که بتواند تمام نیازهای بدن را تامین کند ضروری است.

 

وی گفت: لازم به یاد آوری است اندازه دور کمر بیش از 102 سانتیمتر درمردان و بیش از 88 سانتیمتر در زنان را چاقی شکمی می گویند چاقی شکمی معمولا با اندازه دور کمر محاسبه می شود .

 

مشاور تغذیه بهداشت و درمان نفت فارس و هرمزگان اذعان داشت: باید توجه داشت، درکنار تغذیه سالم برای حفظ سلامت سیستم عروقی و پیشگیری از بیماری های مزمن غیر واگیر، عوامل دیگری نظیرِ دوری از استرس و اضطراب، پرهیز ازکم خوابی ویا  بد خوابی ،انجام  فعالیت های ذهنی ، فعال نگهداشتن مغز و استفاده از حافظه به کمک  حل جدول،  فعالیت یا بازی های فکری، عوامل روانشناختی از جمله داشتن ارتباط خوب و موثر با دیگران( خانواده، دوستان و همکاران )، تحرک و فعالیت های بدنی هوازی در فضای باز و طبیعت دخیل هستند که باید رعایت شوند و به عنوان یک نکته پایانی  هم توصیه می شود برای حفظ هر چه بیشتر سلامت و تندرستی خود و عزیزانتان هرگز قسمت های  برشته و سوخته نان و.... را استفاده نکنید.

 

به گفته حاج حسینی، قسمت های برشته و سوخته نان و سایر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات  مثل: نان، برنج،  سیب زمینی، ماکارونی و... حاوی ماده سمی خطرناک سرطان زایی به نام آکریلامید می باشد. این ماده در اثر برشته شدن این مواد غذایی در درجه حرارت بالای شعله و بدلیل واکنش نشاسته با برخی آمینو اسیدهای موجود ایجادرنگ قهوه ای و یا سیاه رنگ می نماید که با توجه به افزایش موارد ابتلا به سرطان در سال های اخیر لازم است استفاده از قسمت های سوخته، برشته و قهوه ای یا سیاه رنگ  ته دیگ، نان، برنج، بیسکویت و چیپس پرهیز شود.

 

6-10 آذر هفته اطلاع رسانی تغذیه صحیح و سالم نامگذاری گردیده است.

 

تفاوت الگوی تغذیه ایرانی با  شاخص های جهانی تغذیه 1

 
۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۱۷
واحد تغذیه فارس |
تعداد بازدید : ۲۶۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید