سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۳۸

اخبار

سالمندی ، از کارافتادگی نیست/ کلینیک سالمندان در مرکز فارس فعال است

با توجه به جمعیت قابل توجه سالمند در صنعت نفت و در راستای تکریم و رسیدگی این قشر آسیب پذیر ، بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان اقدام به راه اندازی واحدی با عنوان " کلینیک سالمندان " نموده و خدمات تخصصی و کاربردی را توسط کارشناسان و پزشکان متخصص این مهم ، به این جمعیت ارائه می دهد.

به گزارش واحد روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان ، در گذشته این گونه  دعا می کردند که الهی پیر شوی ؛ یعنی انشاءا... طول عمر  داشته باشی اما امروزه به دلیل این که در جامعه ما تصور می شود پیری مساوی با بیماری و ناتوانی است افراد با شنیدن این دعا می گویند خدا نکند، دوست دارم در جوانی بمیرم . زیرا این تفکری که در ذهن افراد وجود دارد به صورت منفی نقش بسته است در صورتی که همین الان نیز  در جامعه ما بزرگ سیاستمداران سالمندی را داریم که در صحنه های مختلف فرهنگی ، بهداشتی و... فعال هستند و نظرات بسیار گرانقدری دارند ؛ بنابراین سالمندی مترادف با از کارافتادگی و کنار گذاشتن  نیست.                                  

بر اساس نظر کارشناسان، متاسفانه کلمه سالمندی در کشور ما بار منفی دارد که برای اصلاح این تفکر نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد. لازم به توضیح است  که نباید افراد صبر کنند تا به سن سالمندی برسند و بعد به کلینیک سالمندی مراجعه نمایند.

قسمت مهمی که درطب سالمندی به آن توجه ویژه می شود این است که افراد از 50 سال به بعد باید به کلینیک سالمندی مراجعه نمایند تا ضمنcheck up  کامل ، عوامل خطر استخراج شده و مورد ارزیابی قرارگیرند تا در آینده به سلامت، وارد سن سالمندی شوند و بتوانند ،سالمندیِ سالم همراه با توانمندی را تجربه نمایند.

دوره سالمندی توام با توانمندی ،‌ نیازمند برنامه ریزی از سنین پایین تر است.

همه ما خواهان آن هستیم که از زندگی شاد و آرام برخوردار باشیم و دستیابی به طول عمر بیشتر کیمیایی است که در طول سالیان متمادی همه به نوعی در جست وجوی آن بوده ایم. رسیدن به این هدف چندان دور از دسترس نبوده و احتیاج به هیچ جادو و اعجازی هم ندارد، کافی است اندکی به جسم و ذهن خود بیشتر توجه کنیم تا بتوانیم با تامین سلامت هر دوی آنها، به راز طول عمر پی ببریم.

سالمند سالم هدف متعالی ماست

اگر چه پدیده سالمندی را نمی توان متوقف نمود ولی می توان با برنامه ریزی درست و بکارگیری روش ها و مراقبت های اصولی از اختلالات و معلولیت های این دوران پیشگیری نمود یا اینکه آن را به تعویق انداخت تا بتوان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه بهتر که همواره هدف و آرزوی بشر بوده بهره مند شد.

وقتی افراد سالمند می‌شوند، تغییراتی در بخش‌های مختلف بدن آنان ایجاد می‌شود مثل تغییر خلق‌وخو، تغییر الگوی مصرف غذا، تغییر ساعت و مدت خواب و بیداری و همچنین ابتلای هم‌زمان به چندین بیماری.

در واقع در کلینیک‌های تخصصی طب سالمندان، بسیاری از بیماری شایع سالمندان مانند؛ فشارخون، دیابت، افزایش چربی خون، کم‌کاری تیروئید، پوکی استخوان، آرتروز، افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب، مشکلات ادراری، اختلالات حافظه (که شایع‌ترین آن بیماری آلزایمر است)، مشکلات تغذیه‌ای و بسیاری موارد دیگر شناسایی و برای درمان آن اقدام می‌شود.

حسن کلینیک‌های سالمندی در این است که سالمند به‌جای مراجعه به پزشکان مختلف برای درمان انواع بیماری‌ها، در بدو ورود به کلینیک سالمندان، پزشک متخصص سالمندان او را ویزیت کرده و همه این بیماری‌ها غربالگری می‌شوند.

به گفته پزشکانِ مسئول این کلینیک در مرکز فارس، از نیمه دوم سال 95 اولین کلینیک تخصصی سالمندی در پلی کلینیک بهداشت و درمان صنعت نفت فارس راه اندازی شده است که هدف آن ارایه خدمات به سالمندان  و افراد بزرگسالی که در مرحله قبل از سالمندی هستند( میانسال) می باشد .

ایجاد اولین کلینیک تخصصی سالمندان در مرکز فارس ، تدبیری برای ارتقای سلامت سالمندی در جامعه بوده است.

در این کلینیک تخصصی افراد مورد ارزیابی کامل سالمندی قرار می گیرند ضمن این که به یکسری از سندرم ها و مشکلات شایع سالمندی مثل اختلال خواب ، افسردگی ، حافظه ، مشکلات عضلانی اسکلتی مثل پوکی استخوان و ... توجه ویژه می شود و ضمن بیان توصیه های ضروری ، درمان های مختلف در بیماری ها نیز به مراجعان ارایه می شود.

در این کلینیک ضمن غربالگری مشکلات بیماران ، درمان و پیگیری نیز صورت می پذیرد و درصورت نیاز از مشاوره و همکاری سایر متخصصان نیز استفاده می کنیم .

 لازم به ذکر است که این کلینیک در روزهای یک شنبه ، دوشنبه و چهارشنبه در پلی کیلینیک مرکزی منطقه فارس پذیرای کلیه مراجعین می باشد.

بررسی تاریخچه و سوابق بیماری ها، پرسش تخصصی در خصوص سایر مشکلات شامل : سردرد-سرگیجه-فراموشی پارکینسون-اختلال گوش و تعادل-اختلال بینایی و آب مروراید و آب سیاه-بیماریهای دهان و دندان تیروئید-ریه- آسم-تنگی نفس-بیماریهای قلبی تصلب شرایین-آنژین صدری- گوارش-پیوست- نفخ-اسهال- کلیه و مجاری ادراری و تناسلی- پروستات- یائسگی- بیماریهای عضلانی و مفاصل- اختلال تعادل و زمین خوردن ، بررسی داروهای مصرفی شامل داروهای تجویز شده و تجویز نشده و گیاهی و بررسی تداخلات دارویی و داروهای خطرناک سالمند از اهداف کلینیک سالمندان مرکز فارس است.

همچنین ، بررسی تراکم استخوان( پوکی استخوان)-فراموشی- آلزایمر افسردگی و اضطراب-تناسب تغذیه و وزن ، مشاوره های تخصصی و فوق تخصصی با توجه به مشکلات سالمند ، مشاوره ورزش-فیزیوتراپی جهت پیشگیری از افتادن و شکستگی لگن و بررسی فاکتورهای خطر زمین خوردن( داروها، افت فشار خون و قند خون ، اختلال بینایی- کفش نامناسب .....) نیز از دیگر برنامه ها و اهداف این کلینیک تخصصی در پلی کلینیک شیراز است.

الهه بهرامی

 

۲۰ تیر ۱۳۹۶ ۱۲:۴۸
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۱۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید