سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۱

اخبار

به بهانه گرامی داشت هفته جهانی شیر مادر مطرح شد:

پیگیری شیردهی موفق در مادران شیرده به صورت مکرر و روزانه انجام می شود

کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان گفت: انجام واکسیناسیون کرونا در بانوان باردار و شیرده در ایام مواجهه با پاندمی کووید 19 و پیگیری شیردهی موفق در بانوان شیرده، که آموزش های لازم را دریافت کردند، از اولویت های واحد مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، بر اساس نظر کارشناسان مامایی، زیربنای زندگی و اساس رشد جسمی و روانی هرکودک وابسته به وقایعی است که در سال های اول عمر وی رخ می دهد.


از نظر این کارشناسان، دو سال اول زندگی برای ارتقاء رشد و تکامل مطلوب و تامین سلامت انسان دوره ای کلیدی و حیاتی می باشد.


بر این اساس، تغذیه با شیر مادر بخش غیرقابل تفکیک فرایند بارداری است و با توجه به اهمیت این موضوع هر ساله در سراسر جهان مراسم هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از اول تا هفتم اگوست برابر با 10 تا 16 مرداد ماه توسط یونیسف در 120کشور جهان برگزار می شود.


امسال نیز، شعار هفته ترویج شیر مادر "قدمی به جلو برای تغذیه شیرخوار با شیر مادر: آموزش و حمایت"، عنوان شده است.


در این میان، بنفشه زندی لک در خصوص این مهم، از فواید شیر مادر بر نوزاد گفت و ابراز کرد: اثرات ایمونولوژیکی، روانی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، پیشگیری از بیماری های عفونی دستگاه تنفسی و گوارشی، همچنین کاهش نرخ افزایش وزن در دوران بزرگسالی و... می باشد.


وی از تاثیر شیردهی بر مادر گفت و بیان کرد: کاهش خونریزی پس از زایمان، برقراری پیوند بهتر با فرزند، افزایش کیفیت خواب،کاهش وزن،کاهش خطر افسردگی پس از زایمان، افزایش دهنده اعتماد به نفس و آرامش در مادر،کاهش خطر ابتلا به دیابت و فشارخون و بیماری های قلبی در دوران شیردهی وکاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه از اثرات شیردهی بر مادر شیرده می باشد.


کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، افزود: در دوران شیوع کرونا، مادران مبتلا به این بیماری با رعایت پروتکل های بهداشتی شیردهی امکان پذیر می باشد و به دلیل ایمونوگلوبین زیاد در شیر مادر نقش محافظتی برای نوزاد ایجاد می کند.


زندی در خصوص عملکرد کلینیک بارداری در واحد مامایی این مرکز، اظهار داشت: درکلینیک بارداری بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، بالغ بر 55 بانوی باردار تحت مراقبت این دوران قرار می گیرند.


وی اضافه کرد: مراقبت مکرر و روزانه برای هر بانو 7 مرتبه در دوران بارداری است و در بانوان بارداری که بیماری های مزمن و یا بارداری پر خطر دارند تعداد مراقبت به دو برابر موارد نرمال می رسد.


این کارشناس مامایی با بیان این که، پیگیری مراقبت های مکرر و روزانه مادران پرخطر در اولویت واحد مامایی است، گفت: به دلیل اهمیت و حساسیت موقعیت مادران پرخطر، فرد رابطی که از کارشناسان مامایی می باشد با دانشگاه علوم پزشکی در نظرگرفته شده است.


زندی، در خصوص مراقبت های مکرر و روزانه که هر بار مراجعه انجام می پذیرد، گفت: اندازه گیری وزن و فشارخون و اندازه گیری قله رحم و شنیدن قلب جنین و تعیین هفته بارداری از جمله اقداماتی است که به صورت مکرر و روزانه که هر بار مراجعه انجام می پذیرد و همچنین بررسی سونوگرافی ها و آزمایش های معمولی که در هفته های مختلف بارداری انجام می شود.


کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، اضافه کرد: در کلینیک بارداری بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در کنار اقدامات بالینی، آموزش مادران باردار و آموزش های ضروری پس از زایمان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد که به صورت روتین صورت می پذیرد.


وی در رابطه با اقدامات انجام شده در دوران کرونا اذعان داشت: در دوران پیش از کرونا کلاس های بارداری شامل، ورزش و تغذیه و مراقبت های این دوران و همچنین علایم خطر در دوران بارداری و آموزش شیردهی و مراقبت های پس از زایمان به صورت حضوری برگزار می شد و سپس، به علت شیوع بیماری کرونا این آموزش ها بصورت مجازی برگزار می شود و درصورت حضور فرد باردار درکلینیک، آموزش به صورت حضوری ارائه می گردد.


به گفته زندی، در دوران مواجهه با کرونا و هم اکنون، در زمینه پیگیری ها، می توان به انجام واکسیناسیون کرونا در بانوان باردار و شیرده ، همچنین پیگیری شیردهی موفق در بانوان که به آن ها آموزش داده شده ؛ اشاره کرد.

 

پیگیری شیردهی موفق در مادران شیرده به صورت مکرر و روزانه انجام می شود 1

 
۱۰ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۰۵
تعداد بازدید : ۴۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید