سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۵

اخبار

دکتر حیدری:

بیماری " تب کریمه کنگو" نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر داشته است

مسئول مرکز درمانی امام رضا(ع) در بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان اعلام کرد: با توجه به اینکه این بیماری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر داشته است؛ سال گذشته فقط ۱۳ مورد ابتلا ثبت شده است در حالی که امسال و تاکنون ۲۲ مورد ابتلا به بیماری و ۲ مورد فوتی ثبت شده است، مردم مراقب بیماری «تب کریمه کنگو» باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهد اشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که هر سال با شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها در کشور مشاهده می‌شود. افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار دارند یا افرادی که مورد گزش کنه قرار بگیرند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.


در همین راستا، دکتر معین حیدری در رابطه با این مهم که این روزها برخی نقاط جنوبی کشور را درگیر نموده، عنوان کرد: بنا به گزارش های اعلام شده، در هفته اخیر خرداد ماه امسال،  ۲ بیمار مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان‌های استان بستری شدند که یک مورد آقای ۳۵ ساله از قشم با حال عمومی بد بود که متاسفانه جان خود را از دست داد؛ مورد دوم هم یک خانم ۵۵ ساله از سیریک است که در حال حاضر با حال عمومی نامساعد در بخش مراقبت های ویژه بستری است و احتمال اینکه این دو بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شده باشند، بسیار زیاد است.


وی افزود: بیمارانی که علائم شبیه به آنفولانزا دارند، حتماً مورد بررسی قرار بگیرند و اگر سابقه تماس با دام یا گزش کنه دارند، در مراجعه به پزشک مطرح کنند؛ چراکه علائم اولیه این بیماری مشابه آنفلوآنزا و کرونا است و ممکن است در وهله اول شناسایی نشود اما بیماران اگر سابقه تماس با دام یا گزش کنه را عنوان کنند، این بیماری خیلی سریع‌تر تشخیص داده می‌شود.


مسئول مرکز درمانی امام رضا(ع) در بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان در خصوص راه های پیشگیری از تب کریمه کنگو، اضافه کرد:  از خرید و مصرف گوشت دامی هایی که به طریق غیر قانونی و قاچاق وارد کشور می شوند و یا بصورت غیر بهداشتی ذبح و عرضه می گردن، خودداری شود.


دکتر حیدری همچنین، حفاظت فردی هنگام کار در فضاهایی که احتمال وجود کنه هست ( استفاده از دستکش، لباس کار، چکمه)، خرید دام مطمئن از مکان هایی که مورد تایید دامپزشکی است ( برای ذبح و...، عدم نگهداری از حیوانات مگر در مواقع ضروری، رعایت اصول بهداشتی در نگهداری دام ( خود دام، محل نگهداری دام، تغذیه دام و...، حفاظت فردی در تماس با دام ( ذبح ، تمیز کردن و سایر تماس ها)، رعایت حفاظت فردی در تماس با بیمار مشکوک ، محتمل و قطعی ( استفاده از ماسک، دستکش ، عینک ، گان و...)، عدم جداسازی کنه با دست از دام یا انسان ( روغن/ وازلین به سطح پشتی کنه مالیده شود تا تنفس وی قطع گردد، کم کم کنه پوست را رها می کند)، مصرف گوشت و احشا کاملا پخته را راهکارهای مناسب بهداشتی و ضروری جهت پیشگیری نسبت به بیماری تب کریمه کنگو، قلمداد کرد.


وی تاکید کرد: در صورت خرید گوشت دام هایی که از سلامت آنها مطمئن نیستید؛ گوشت به مدت 24 ساعت دردمای کمتر از 4 درجه سانتی گراد(دریخچال) یا فریزر نگهداری شود و سپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن، شستشو و بسته بندی آن اقدام شود.


دکتر حیدری گفت: با اعلام رییس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری های واگیر مرکز بهداشت، ذبح دام در معابر عمومی و منازل ممنوع است و فقط بایستی در مراکز بهداشتی کشتارگاه ها صورت پذیرد.


مسئول مرکز درمانی امام رضا(ع) در بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان، اذعان داشت: به تمامی خانواده ها و جمعیت تحت پوشش توصیه می شود در تماس با خون و ترشحات آلوده دامی قرار نگیرند و در صورتی که دامی را دیدند که حتی به ظاهر سالم است به آن نزدیک نشوند،  فرآورده های گوشتی از مراکز معتبر خریداری شود و قبل از استفاده حتما به مدت ۲۴ ساعت در دمای کمتر از ۴درجه نگهداری و قبل از مصرف به طور کامل پخته شود.

 

بیماری " تب کریمه کنگو" نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر داشته است 1

 
۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۳:۳۳
تعداد بازدید : ۳۰۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید