سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۱۸

اخبار

خودمراقبتی چاشنی پیشگیری از کرونا است

کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان معتقد است، خود مراقبتی اولین گام برای رسیدن به جامعه سالم است و ریشه و منشاء بسیاری از بیماری‌ها، نداشتن سبک زندگی سالم و عدم مراقبت از خود است در حالی که خود مراقبتی کم هزینه ترین و پرسود ترین اقدام برای ارتقاء سلامت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان،کرونا مثل یک مهمان ناخوانده، چند ماهی است که همنشین زندگی مردم سراسر جهان شده و امان همه را بریده است.


در این میان اگر چه کرونا بخشی از واقعیت زندگی بشری شده اما نمی شود تمام فعالیت های انسانی را به طور کلی متوقف کرد، بنابراین ادامه فعالیت های روزانه در سایه کرونا با رعایت موازین بهداشتی گره خورده است.


برای مبارزه با بحران کرونا، راهی جز اقدامات پیشگیرانه نیست که در این میان خودمراقبتی با چاشنی ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستشوی مرتب دست ها مهمترین راهکار مقابله با این ویروس خطرناک مورد توصیه اکید پزشکان و دست اندرکاران عرصه بهداشت و درمان در سطح جهان و ایران قرار گرفته است.


گسترش آموزش های خودمراقبتی برای تمامی افراد جامعه، به زبان ساده موجب داشتن رفتارآگاهانه آنان در پیشگیری از کرونا با راه حل های آسان و همچنین انتقال پیام های آموزشی به سایر اعضای خانواده و اطرافیان می شود.

 

خودمراقبتی چاشنی پیشگیری از کرونا است 2


***********


عاطفه رفیعی پور در این باره گفت: خود مراقبتی عملی است که در آن شخص از دانش ، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می کند و بطور مستقل از سلامت خود مراقبت می کند.


کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان افزود: خود مراقبتی قسمتی از زندگی روز مره مردم شامل فرزندان ، خانواده دوستان و اجتماعات می باشد و اعمالی است که مردم انجام می دهند تا تندرست بمانند و سلامت ذهنی و جسمی خود را حفظ کنند و نیازهای اجتماعی و روانی خود را برآورده سازند، از بیماری ها و حوادث پیشگیری کنند ناخوشی ها و وضعیت های مزمن را بهبود بخشند و نیز از سلامتشان بعد از بیماری حاد حفاظت کنند.


حیطه های خود مراقبتی


وی ارتقای سلامت – اصلاح شیوه زندگی – پیشگیری از بیماری – حفظ سلامت – درمان بیماری را حیطه های خود مراقبتی معرفی کرد و گفت: خود مراقبتی بر کارآیی و مهارت های فردی مردم می افزاید و نباید به عنوان بخشی از مداخلات بهداشتی مطرح شود.


رفیعی پور اضافه کرد: خود مراقبتی جزئی از سطح های مراقبت بهداشت اولیه و تخصصی است که می تواند وضعیت بهداشتی و  اقتصادی و اجتماعی کل جامعه را بهبود بخشد.


کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان با بیان اینکه، ترویج و توسعه خود مراقبتی – رضایت بیماران از خدمات درمانی را ارتقاء می دهد؛ عنوان کرد: نقش مهم سلامت افزودن زندگی به روزهاست که این امر با ترویج خود مراقبتی انجام پذیر می باشد.


وی افزود: تمام بیماران به ویژه بیماران مزمن نیازمند آموختن مهارت های خود مراقبتی هستند که باعث کاهش تعداد مراجعه بیماران به مراکز درمانی می شود.

 

خودمراقبتی چاشنی پیشگیری از کرونا است 1


رفیعی پور گفت: ایجاد رابطه خوب بین مراقبین سلامت و بیمار از مزایای خود مراقبتی بیماران می باشد و تیم سلامت خانواده با آموزش خود مراقبتی کیفیت زندگی بیماران مخصوصا بیماران مزمن را افزایش می دهد.


این کارشناس مامایی اذعان داشت: با خود مراقبتی در طول زندگی کمتر بیمار می شویم و در صورت بیماری زودتر و با عارضه دکمتری سالم می شویم.


به گفته وی،کیفیت زندگی سالم شامل تغذیه سالم – فعالیت ورزشی – مدیریت استرس – مسئولیت پذیری – افزایش کارایی و استقلال در تمام دوره های زندگی از بدو تولد تا سالمندی مورد تائید است و ما برای برنامه خود مراقبتی فردی باید بر این باور باشیم که ما برای تغییر به این دنیا آمده ایم و باید به سبک زندگی خود توجه کافی کنیم.

۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۵۰
واحد سلامت خانواده هرمزگان |
تعداد بازدید : ۱,۰۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید