سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۱۸

اخبار

شرایط پر استرس و بحرانی نظیرِ شیوع ویروس کرونا را می توان مدیریت کرد

روانشناس واحد سلامت کار و HSE بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان معتقد است؛ شرایط پر استرس نظیرِ شیوع ویروس کرونا را می توان مهار کرد و بحران ها را به نحو موثری، مدیریت نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، زهرا صحراییان با بیان این مطلب که " در شرایط پر استرس و بحرانی  مانند شیوع ویروس کرونا چه کنیم؟ " گفت: استرس گاهی نتیجه یک اتفاق مهم و غیر معمول است و گاهی به دلیل انباشته شدن فشار های کوچک پیش می آید، وقتی احساس می کنیم شرایط برای ما غیر قابل تحمل شده است قادر به مدیریت اوضاع نیستیم، ممکن است در بحران باشیم و فشار زیادی را بر روی خود احساس می کنیم.

وی افزود: نکته ی قابل تامل این است که هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و شرایط ناگوار واکنش نشان می دهیم؛گاهی نشانه های جسمی مانند سردرد های پراکنده بدنی، مشکل گوارشی، احساس خستگی،کاهش اشتها، بی خوابی پیش می آید و گاهی نشانه های روانی رفتاری مانند احساس ترس، اضطراب، درماندگی، ناامیدی،کرختی و شوکه شدن یا خشم تجربه می شود.

روانشناس واحد سلامت کار و HSE بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان اضافه کرد: اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب و اختلال وسواسی جبری بوده اند در این شرایط اضطراب بیشتری را تجربه می کنند.

صحراییان از اصطلاح " تاب آوری" گفت و اظهار کرد: آنچه که به ما کمک می کند با استرس ها و موقعیت های سخت کنار بیاییم تاب آوری گفته می شود.

وی افزود: تاب آوری بدین معنی نیست که تحت تاثیر مشکلات قرار نمی گیریم و ناراحت نمی شویم بلکه تعیین می کند چطور با مشکلات کنار بیاییم از آنها گذر کنیم و سلامت روانمان را حفظ کنیم.

این روانشناس در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، تعهد( این افراد توانایی درگیر شدن عمیق با رویدادهای زندگی را دارند)،کنترل( به خوبی می توانند رویدادهای قابل کنترل زندگی خود را شناسایی کنند) و چالش ( این افراد علی رغم تغییرات زیادی که در زندگی با آن مواجه می شوند می توانند همواره به رشد خود ادامه دهند) را سه ویژگی برشمرد که افراد را در مواجهه با استرس مقاوم تر می کند، توانایی انعطاف پذیری فرد را ارتقاء می بخشد و شرایط مناسبی را در رویارویی با مشکلات فراهم می سازد.

باید ها و نباید ها در شرایط پر استرس و بحرانی

صحراییان در ادامه از باید ها و نباید ها در شرایط پر استرس و بحرانی گفت و عنوان کرد: اکثر رفتار ها و واکنش هایی که افراد در هنگام حوادث و بحران ها ی غیر منتظره از خود نشان میدهند، رفتار هایی طبیعی است، به همین دلیل به خودتان یا دیگران بر چسب ضعیف، ترسو و یا غیر طبیعی بودن نزنید.

وی توصیه کرد: ازمسایلی که استرس شما را زیاد می کنند دوری کنید.برای مثال کمتر اخبار را چک کنید و از هم نشینی با افراد وموقعیت های پر تنش دوری کنید.

صحراییان اضافه کرد: در مورد نگرانی ها و احساساتتان حرف بزنید و از بیان آنها خجالت نکشید، اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهید.

روانشناس واحد سلامت کار و HSE بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان گفت: احساس خود را بپذیرید، با احساس ها و فکر های خود نجنگید، تغییر حال شما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان هست.

وی افزود: بپذیرید همه چیز در کنترل شما نیست، روی چیزهایی که کنترل دارید تمرکز کنید نه روی چیزهای که کنترل ندارید.

صحراییان تاکید کرد: ساعت هایی را به دور از فضای مجازی بگذرانید و کارهایی که برای شما آرامش بخش است را در برنامه روزانه بگنجانید؛ برای مثال موسیقی گوش کنید، کتاب بخوانید ، یا فیلمی که دوست دارید ببینید.

این روانشناس تصریح کرد: در شرایط بحرانی و بی ثبات، تصمیم مهمی نگیرید و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنید.

وی افزود: به اندازه کافی استراحت کنید ، خواب  خوب و کافی کمک می کند که توان خود را بازیابی کنید.ورزش کنید ،اگر امکان ورزش منظم ندارید، تحرک بیشتری داشته باشید و حداقل بیست دقیقه در روز پیاده روی کنید.

روانشناس واحد سلامت کار و HSE بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان اظهار داشت: از روش های آرام سازی استفاده کنید و هنگام استرس نفس های عمیق بکشید.

وی اضافه کرد: تا حد امکان اخبار وقایع منفی را در حضور کودکان دنبال نکنید، آنها را در جریان جزییات وقایع چون تعداد مبتلایان و یا آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا قرار ندهید، برنامه های روزمره خانوادگی را حفظ کنید و نحوه ی مراقبت از خود را به کودکان آموزش دهید.

به گفته ی صحراییان، اگر احساس میکنید تحت فشار زیادی هستید یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده است، با روانپزشک و یا روانشناس خود مشورت کنید.

 

شرایط پر استرس و بحرانی نظیرِ شیوع ویروس کرونا را می توان مدیریت کرد 1
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۴۸
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۶۹۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید