سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۳۹

اخبار

برگزاری دوره آموزش تفسیر CBC در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان

یک دوره آموزش تفسیر CBC برای پزشکان و پرستاران شاغل در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان توسط مسئول فنی آزمایشگاه پلی کلینیک مرکزی شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، مسئول فنی آزمایشگاه پلی کلینیک مرکزی شیراز در این دوره گفت: آزمایش CBC یکی از پر کاربردترین تست های آزمایشگاهی در طب می باشد و اغلب پزشکان علاقه مند به داشتن اطلاعات پایه در زمینه اصول آزمایش CBC و تفسیر نتایج غیرطبیعی آن می باشند.


دکتر هومان روزبهی افزود: آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول های خونی، یک آزمایش بسیار کاربردی و رایج است که اطلاعات مهمی را به پزشک می دهد.


این پاتولوژیست عنوان کرد: شمارش کامل خون یا همان CBC جهت تشخیص و ارزیابی بسیاری از بیماری‌ها مثل کم‌خونی‌ها، عفونت‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این تست معمولاً شامل تعیین تعداد، نوع، شکل و اندازه‌ی سلول‌های خونی است.


به گفته وی، ذکر این نکته ضروری است که تفسیر جواب آزمایش حتما بایستی توسط پزشک معالج انجام شود زیرا هدف پزشک برای انجام آزمایش، طیف بسیار گسترده ای است و با توجه به شرایط بیمار را درخواست می شود و ذکر تمامی تفاسیر در اینجا نمی گنجد و در این آموزش تنها کلیات و تفاسیر اولیه و کلی را بیان می کنم.


مسئول فنی آزمایشگاه پلی کلینیک مرکزی شیراز اضافه کرد: در تفسیر جواب آزمایش باید مقادیر آزمایش با یکدیگر مقایسه شود شود و بین کارکتر های جواب آزمایش ارتباط و پیوستگی وجود دارد. که ما در این متن شایع ترین و معمول ترین تفسیر را بیان میکنیم.


وی گفت: سلول‌های موجود در جریان گردش خون به طور کلی به سه نوع تقسیم می‌شوند که شامل سلول‌های سفید خون (لکوسیت)، سلول‌های قرمز خون (اریتروسیت)، و پلاکت‌ها (ترومبوسیت) هستند. در بسیاری از بیماری‌ها ممکن است تغییراتی در تعداد، شکل و یا اندازه‌ی این سلول‌ها رخ دهد، بنا بر این شمارش کامل خون می‌تواند در تشخیص بیماری‌ها بسیار راهگشا باشد.


دکتر روزبهی اظهار داشت: هنگامی که آزمایش cbc می دهیم پارامترها و ایندکس‌های Hb, Hct, RBC count, WBC count, platelet, 5 MCV, 6 MCH, 7 MCHC, 8 RDW  مورد ارزیابی قرار می دهیم.


این پاتولوژیست توضیح داد: آزمایش CBC امروزه به وسیله ی دستگاه های پیشرفته ای که Full Diff هستند انجام می شود اما در گذشته با استفاده از لام نئوبار و کانتر دستی این عمل انجام می شد اما هنوز هم در بسیار از آزمایشگاه ها، علاوه بر دیف اتوماتیک، یک لام خونی از نمونه بیمار تهیه می کنند و جهت مشاهده ی اشکال دیگر سلول های خونی غیر معمول که دستگاه توانایی تشخیص آن را ندارد استفاده می کنند. که در این مطلب هر دو رنج نرمال بر اساس رفرنس نوشته شده است.


به گفته دکتر روزبهی، در مورد رنج نرمال نیز باید به این نکته توجه شود که در امور آزمایشگاهی، هیچ گاه عدد دقیقی برای یک آزمایش نمی توان در همه جا در نظر گرفت، و اعداد و ارقام آزمایش تحت تاثیر شرایط فرد، ژنتیک، نژاد، محیط، آب و هوا، تغذیه و... قرار دارد؛ مثلا در آزمایش CBC ممکن است تعداد یاخته های سرخ یک فرد که در منطقه مرتفع زندگی می کند با تعداد شخصی که محیط کم ارتفاع زندگی می کند، بالاتر باشد و یا فردی که دارو یا سیگار مصرف می کند با فرد دیگر و یا فرد سفید پوست با فرد سیاه پوست و حتی افراد یک شهر، با شهر دیگر و کشور های دیگر متفاوت است و اختلاف در اعداد و ارقام آزمایش به معنی خارج شدن از رنج نرمال نخواهد بود و به همین دلیل در هر شهری یا منطقه ای، رنج نرمال توسط آزمایشگاه مرجع با توجه به رنج افراد سالم مورد آزمایش تعیین می شود و در جواب آزمایش در صورتی که خارج از رنج نرمال باشد، به صورت خودکار Bold و در صورت Rechek با علامت * مشخص می شود.


برگزاری دوره آموزش تفسیر CBC برای کادر درمان بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان 6
برگزاری دوره آموزش تفسیر CBC برای کادر درمان بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان 5
برگزاری دوره آموزش تفسیر CBC برای کادر درمان بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان 3
برگزاری دوره آموزش تفسیر CBC برای کادر درمان بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان 2
برگزاری دوره آموزش تفسیر CBC برای کادر درمان بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان 1

۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۰۲
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۹۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید