سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۵:۱۲
 

اخبار

سالروز تولد حکیم جرجانی «روز علوم آزمایشگاهی» گرامی باد

آن هنگام که مثبت و منفی تو دنیایی را زیرو رو می کند ان هنگام که حق لمس سلول ها فقط از ان توست و تویی که نظاره گر عظمت خدا درون میکروسکوپ هستی ای ارزشمند روزت مبارک ؛ هر روز که خدمتت مایع نجات انسانی می شود ان روز روز توست؛ آزمایشگاهی هر روز، روزت باد.

به گزارش واحد روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان ، روز 30 فروردین سالروز تولد حکیم فرزانه امیر سید امام زین الدین اسماعیل بن حسن بن محمد بن محمود بن احمد حسینی جرجانی از پزشکان نامدار ایران است که در سده های پنجم وششم هجری قمری می زیسته وی در سال 434 ه.قدر گرگان زاده شد .

ابتدا طب را در زادگاه خود فرا گرفت و سپس برای ادامه ی تحصیل و تحقیق به عراق عجم و خوزستان و فارس سفر نمود .

مدتی در نیشابور می زیست و در آنجا به خدمت ابن ابی صادق از شاگردان ابن سینا رسید و بدین جهت با یک واسطه شاگرد ابن سینا نابغه ی شرق می باشد .

در سال 504 ه.ق رهسپار خوارزم شد و به دربار قطب الدین محمد سر سلسله ی خوارزمشاهیان پیوست . دربار آنان مجمع فضلا و دانشمندان بود. قطب الدین محمد مقدم استاد را گرامی داشت و تولیت داروخانه (بیمارستان) خوارزم را به عهده ی وی نهاد و در عین حال در همین سال تدوین کتاب عظیم ذخیره را به پایان رسانید و آن را ذخیره ی خوارزمشاهی نامید .

ذخیره با حدود 750000 کلمه بهترین و مهم ترین کتاب پزشکی به زبان فارسی و منبع عظیم طب فارسی است .

اگرچه برخی از مطالب آن همانند هر کتاب طبی کهن منسوخ شده با این وجود اگرذخیره را در ترازوی زمان بسنجیم همانا بهترین کتاب طب فارسی است .

حکیم جرجانی از کتاب بزرگ ذخیره دو خلاصه تهیه کرد : یکی کوچک و به قطع طویل تا طبیبان بتوانند آن را در چکمه خود بنهند بنام خفی علائی و دیگری خلاصه ای مفصل تر بنام الاغراض الطبیه .

این سه کتاب به عنوان منابع پزشکی به زودی در تمامی مدارس پزشکی آن زمان گزینش و گسترش یافت . و بدین جهات او بنیان گذار طب فارسی است .

این حکیم توانا بیشتر از دید مشاهدات آزمایشگاهی به تشخیص امراض اهتمام می ورزید . از جمله در گفتار پنجم کتاب دوم از ذخیره مطالب اصلی و کاربردی ادرار شناسی را مفصلا مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است .

وی پس از 97 سال زندگی پر برکت و سراسر خدمت خویش در سال 531 ه ق (1136میلادی ) در مرو به جهان باقی شتافت .

این روز بر همه سفید پوشان علوم آزمایشگاهی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان مبارک باد.

۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ۰۹:۲۲
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۷۴۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید