سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۳:۰۲
 

اخبار

درمان 6900 بیمار در اورژانس بیمارستان بعثت گچساران/اورژانس در ایران 44 ساله شد

مسئول واحد اورژانس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت : شش هزار و 900 بیمار از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه در بخش اورژانس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران درمان شدند .

تابان حکمتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اظهار داشت : در پنج ماهه نخست سال جاری شش هزار و 105 نفر از مراجعه کنندگان به اورژانس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران به صورت سرپایی درمان شدند .

وی با اشاره به اینکه هر نوبت کاری با یک پزشک عمومی و یک پزشک اورژانس خدمات ارایه می شود افزود : در این مدت 773 بیمار در بخش اورژانس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران بستری شدند .
حکمتی یادآوری کرد : در پنج ماهه گذشته 33 ماموریت توسط آمبولانس های واحد اورژانس انجام گرفت .
سال گذشته بیش از 15هزار و 600نفر در اورژانس بیمارستان بعثت گچساران پذیرش شدند
به گفته مسئول واحد اورژانس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران سال گذشته 15هزار و 626  بیمار با مراجعه به بخش اورژانس این بیمارستان پذیرش شدند .
حکمتی اظهار داشت : از این تعداد بیش از 13 هزار  و  600 نفر به صورت سرپایی درمان  و دو هزار نفر بستری شدند .
وی یادآور شد : هم اکنون بخش اورژانس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران دارای یک نفر پزشک متخصص طب اورژانس ، 5 نفر پزشک عمومی ، 10 پرستار و 4 نیروی خدمات است که در 24 ساعت شبانه روز به بیماران و مراجعان خدمات درمانی ارایه می دهند .
در حال حاضر 12هزار و 958 نفر از خدمات بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران استفاده می کنند ، که هشت هزار و 412 نفر آن کارکنان شاغل و افراد تحت پوشش آنها و چهار هزار و 546 نفر کارکنان و خانواده ها ی بازنشسته صنعت نفت گچساران می باشد .
اورژانس در ایران 44 ساله شد
44سال از راه اندازی اورژانس در ایران می گذرد ؛ ساعت ۲:۵۰ دقیقه بعدازظهرِ 14 آذرِ سال 52 سالن انتظار فرودگاه مهرآباد به ‌دلیل ارتعاشات ناشی از سر و صدای موتور جت‌های غول پیکر  فرو ریخت .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ در این حادثه دردناک 16 تن کشته و 11 نفر هم به شدت مصدوم شدند ؛ حادثه‌ای که باعث شد سیستم اورژانس پیش بیمارستانی در سال ۱۳۵۴ در ایران راه‌اندازی و فعالیت آن  به طور رسمی آغاز شود .
این حادثه به دلیل انعکاس وسیع در رسانه‌های داخلی و خارجی آن سال ، در ردیف یکی از تلخ‌ترین وقایع کشورمان به ثبت رسید ، این در حالی بود که هیچ سیستم از قبل طراحی شده‌ای برای کمک و انتقال به مجروحین در اینگونه حوادث ناگهانی وجود نداشت .
بعد از این حادثه سیستم فوریت‌های پزشکی کشور با عنوان اورژانس ۱۱۵ کشور با همکاری آمریکا تأسیس شد و ایران بعنوان چهارمین کشور دارنده خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در جهان شناخته شد .
آمریکا در دومین تجربه خود در تشکیل یک سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بسیاری از کمبودها و نقص‌های تجربه اول را که برای خودش بود در ایران لحاظ نکرد و اورژانس پیش بیمارستانی ایران در سال ۱۳۵۴ کاملتر و بهتر از اورژانس پیش بیمارستانی آمریکا راه اندازی شد .
این روش به صورتی بود که اقدامات اولیه و حیاتی مصدومان و آسیب دیدگان در محل حادثه انجام شده و ادامه مراحل درمان پس از انتقال توسط اورژانس پیش بیمارستانی ، در مراکز درمانی انجام می‌شد .
ماجرای "115"
در آن زمان شماره سه رقمی ۱۲۳ برای تماس با اورژانس اختصاص داده شد و از آمبولانس‌های بنز ون و ماژولر (نوعی آمبولانس GMC) برای خدمت‌رسانی به مردم استفاده می‌شد که بعدا شماره تماس با اورژانس از ۱۲۳ به ۱۱۵ تغییر کرد .
سیستم فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی در سطح دنیا به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند :
•    Franco-German : امکانات و تجهیزات در صحنه بر بالین بیمار برده و از حضور پزشک در آمبولانس‌ها استفاده می‌شود .
•    Americo –England : که سیستم اورژانس ایران در شروع راه‌اندازی از این دسته بود ، تکنیسین‌هایی که دوره‌های اولیه فوریت‌های پزشکی را آموزش دیدند ، در صحنه حاضر می‌شوند ، بیمار یا مصدوم را دریافت می‌کنند و اقدامات اولیه را انجام داده و سپس آن‌ها را به مرکز مجهز یا همان بیمارستان انتقال می‌دهند .
خط مقدم جبهه سلامت
امروز "اورژانس" به عنوان خط مقدم جبهه سلامت شناخته می‌شود ؛ چراکه پرسنل اورژانس نخستین مواجهه را با بیماران و مصدومان حوادث دارند . بر همین اساس طی سال‌های اخیر نیز توسعه اورژانس‌ها با توجه به جمعیت مناطق گوناگون و همچنین گسترش امکانات و به روز کردن تجهیزات این مراکز از دغدغه‌های مسوولان امر در وزارت بهداشت بوده است . برقراری ارتباط موثر و مستمر بین خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی، دریافت اطلاعات به موقع تعداد تخت‌های بخش‌های بیمارستانی به منظور مدیریت اثربخش اعزام بیماران نیازمند به خدمات فوریت‌های پزشکی ، تسهیل و تسریع فرآیند پذیرش و انتقال بیمار ، هدایت و ساماندهی اعزام و انتقال بیماران ، جلوگیری از اعزام‌های غیر ضرور و کاهش مدت زمان انتقال بیماران از جمله اهداف و برنامه‌هایی بوده که طی این سال‌ها در اورژانس کشور پیگیری شده است .
تشکیل سازمان اورژانس
در سال ۱۳۹۵ نیز پس از گذشت حدود چهار دهه از تاسیس اورژانس به عنوان مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ، تشکیل سازمان اورژانس کشور در قالب برنامه ششم توسعه به تصویب رسید و تسریع در کاهش زمان رسیدن بر بالین بیماران در شهرها و جاده‌های اصلی ، کاهش مرگ و میر ناشی از تروما ، توسعه فراگیر اورژانس هوایی و اورژانس موتوری ، ارتقا و گسترش خدمت رسانی به بیماران قلبی و مغزی با ایجاد سامانه ۷۲۴ و ۲۴۷ و همچنین نوسازی ناوگان اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی از جمله دستاوردهای تشکیل سازمان اورژانس و طرح تحول نظام سلامت طی این سال‌هاست .
علاوه بر توسعه پایگاه‌های زمینی و تلاش برای جایگزینی ساختمان‌های اورژانس به جای کانکس ، استفاده از آمبولانس‌های هوایی به منظور کاهش زمان رساندن بیمار به مرکز درمانی و دسترسی به نقاط صعب‌العبور بسیار مورد تاکید است .
گفتنی است سابقه "اورژانس" و جزء جدایی‌ناپذیرش که امروزه به نام " آمبولانس" آن را می‌شناسیم ، به عهد قدیم باز می‌گردد؛  به طوری که گفته می‌شود لوح نوشته‌های نخستین اسناد پزشکی حدود ۴ تا ۵ هزار سال پیش ، مشابه پروتکل‌های امروزی  EMS و حاوی دستورالعمل‌های مرحله به مرحله بوده است .
26 شهریور 1398 ، چهل و چهارمین سالروز تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی در ایران است .

۲۷ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۰۷
تعداد بازدید : ۲,۳۴۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید