سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۵۱
 

اخبار

ارتقاء سلامت و کاهش هزینه های درمانی دندانپزشکی با اجرای طرح سلامت دهان و دندان

مسئول دندانپزشکی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ، سیاست سازمان را سلامت محور عنوان کرد و گفت : با اجرای طرح سلامت دهان و دندان، باعث ارتقاء سلامت و کاهش هزینه های درمانی دندانپزشکی را خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ؛دکتر امیرهوشنگ دقایقی با اشاره به ادامه طرح سلامت دهان و دندان  در مناطق کشور گفت:از ابتدای اردیبهشت سال 95 این طرح اجرایی شده ،  در این طرح غربالگری سالانه جمعیت هر منطقه ثبت بانک اطلاعاتی دهان و دندان، شاخص سلامت دهان و دندان جمعیت تحت پوشش انجام گردد.

وی افزود: اجرای طرح سلامت دهان و دندان در بهداشت و درمان صنعت نفت شمال شرق کشور 2 دوره اجرایی شده، و در دیگر مراکز هم شاهد افزایش پوشش بودیم بطور مثال در بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز پوشش 70 درصدی،مرکزی و لرستان90 درصد،گچساران 95 درصد،تهران و اصفهان 50 درصد، فارس 60درصد ،کرمانشاه 70 درصد، مسجد سلیمان 90 درصد را داشته ایم.

مسئول دندانپزشکی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اظهار داشت : یکی از برنامه هایی که در سال 98 بطور جدی در حال پیگیری است شاخص گیری سلامت دهان است ، شاخص‌هایی نظیر بیماری‌ها و پوسیدگی‌های دندانی (( DMFT  و بیماری‌های لثه (CPITN) که با به دست آوردن این شاخص‌ها درمی‌یابیم جمعیت هدف به لحاظ برخورداری از سلامت در چه وضعیتی است و بر اساس آن چه اقدامات پیشگیرانه و درمانی انجام خواهد شد.

دکتر دقایقی ادامه داد:در جهت دسترسی آسان برای نوبت گیری بیماران در سال 98 قصد داریم از فضا اینترنتی،تلفنی بیشتر استفاده کنیم تا مدت زمان انتظار بیماران کاهش یابد.

وی یکی دیگر از برنامه های واحد دندانپزشکی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را کنترل کیفی خدمات از دو طریق فرم نظرسنجی بیمار و نرم افزار عنوان کرد .

مسئول دندانپزشکی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از افزایش 20 درصدی کمک هزینه های اروتز و پروتز خبر داد و گفت : توصیه ما به همه بیماران، در اولویت قرار دادن خدمات موظف است، تا نیاز به درمان های وسیع تر کاسته شود و برای خدمات دندانپزشکی غیر موظف (اروتز و پروتز) کمک‌هزینه  تعیین شده‌ که امسال 20 درصد افزایش یافته و مصوب این طرح در اواخر اردیبهشت ماه 1398 به مناطق ابلاغ می شود.

دکتر دقایقی  گفت : در 6 ماهه دوم سال 97 علاوه بر اجرای طرح سلامت دهان و دندان در برخی از مراکز از جمله بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان ،اصفهان و مرکزی و لرستان، عملیاتی شدن بیشتر مداخله درمانی بیماران در حوزه پرونده سلامت خانواده را شاهد بودیم، به نحوی که نیاز های درمانی بیماران ثبت و با اجرای دندانپزشکی خانواده پیگیری برای انجام خدمات صورت میگیرد.

وی تصریح کرد: اگر سالی یکبار تمام جمعیت تحت پوشش مورد معاینه قرار بگیرند و  مداخله درمانی برایشان انجام شود،در طی  2 سال بعدی نیاز به انجام درمان‌های غیرموظف (خدمات ایمپلنت، اروتز و پروتز(ثابت و متحرک) ارتودنسی( کاهش می یابد و این روند در کاهش هزینه ها بسیار موثر خواهد بود.

مسئول دندانپزشکی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت یاد آور شد: با اجرای فراخوان شاغلان در قالب معاینات دوره‌ای از سوی طب صنعتی و فراخوان از طریق پزشک خانواده و تماس از سوی مراکز پزشک خانواده در حوزه طرح پیشگیری دهان ودندان در سال 97 شاهد افزایش میزان رضایتمندی مراجعین بودیم.

دکتر دقایقی  خاطر نشان کرد :  طبق بازرسی های انجام شده در سال گذشته ، تخلفاتی از در حوزه درمان غیر مستقیم صورت گرفته بود که خوشبختانه شناسایی و مورد پیگیری قرار گرفت ، در صورت انجام طرح سلامت و تهیه بانک اطلاعاتی دهان و دندان جمعیت تحت پوشش امکان نظارت بر تایید نسخ درمان غیر مستقیم و کمک هزینه های اروتز و پروتز میسر می گردد.

۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ۱۶:۱۵
تعداد بازدید : ۱,۹۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید