سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ۲۳:۱۰
 

اخبار

اهمیت برنامه حفاظت از شنوایی در صنعت نفت

روز جهانی ناشنوایان هر ساله در روز سی ام ماه سپتامبر با هدف توجه عموم مردم، سیاستمداران و نهادهای مردمی و دولتی در رابطه با ناشنوایان برگزار می شود .

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت  و درمان صنعت نفت ؛ با توجه به اهمیت این موضوع و فعالیت بسیاری از کارکنان شریف صنعت نفت در محیط های مختلف با آلودگی صوتی رییس سلامت کار و HSE  سازمان به برنامه حفاظت شنوایی اشاره کرد و گفت:  با توجه به اینکه تعدادی از کارکنان واحدهای صنعتی و عملیاتی در محیط های کاری در معرض سرو صدای بیش از حد استاندارد قرار دارند ، در تمامی شرکتهای صنعت نفت با هدف پیشگیری و کاهش افت شنوایی ناشی از مواجهه با صدا در محیط کار برنامه حفاظت شنوایی  اجرا می شود.

دکتر پیمان فریدنیا  افزود : واحد طب صنعتی مسئول انجام معاینات شنوایی و ارزیابی های شنوایی سنجی کارکنان در حین استخدام و تکرار سالیانه آنها برای همه آنهایی که به هنگام انجام وظایفشان در مواجهه با تراز صدای80 دسی بل یا بیشتر است می باشد را بعهده دارد ،و تغییرات معنی دار ادیوگرامهای کارکنان را به منظور بررسیهای بیشتر به واحد طب صنعتی بایستی اعلام کند.

وی گفت : بررسی تمام محیطهای کاری به منظور شناسایی تجهیزاتی که تراز صدای آنها بیش از 80 دسی بل است،شناسایی افرادیکه در محیطهای کاری با تراز صدای 80 دسی بل یا بیشتر به مدت 8 ساعت کار می کنند، پایش سالانه کارکنانی که در معرض ریسک مواجهه با صدای بیش از 80  دسی بل  طی  8 ساعت کار قرار دارند و محدودیت جهت کارکنانی که ریسک خطر کاهش شنوایی آنها به علت بیماری زمینه ای آنها بیشتر است از جمله برنامه حفاظت شنوایی بشمار می رود.
دکتر فریدنیا بیان داشت : آموزش زمان ها و مکان های ضروری کاربرد وسایل حفاظت شنوایی ، نحوه استفاده درست و نگهداری مناسب آنها و کنترلهای مهندسی و مدیریتی از دیگر برنامه حفاظت شنوایی است و شامل :
پایش فردی:  به منظور دوزیمتری میزان مواجهه کارکنان با صدا بایستی یک دوزیمتر کالیبره شده صدا را از ابتدا تا انتهای شیفت کاری به کارگر متصل کرد.در پایان شیفت کاری ، دوزیمتر صدا از کارگر جدا شده و اطلاعات آن ثبت شود.کارکنانی که میزان مواجهه آنها بیشتر از80 دسی بل باشد بایستی به منظور بررسیهای دقیقتر پزشکی به واحدطب صنعتی معرفی شوند.
انتخاب گوشیهای حفاظتی : وسایل حفاظت شنوایی( ایر پلاگها ، ایر مافها ) باید تنها زمانی بعنوان روش کنترل دائمی در نظرگرفته شوند که روشهای کنترل مهندسی ومدیریتی غیر قابل اجرا بوده و یا هزینه هنگفتی را برای سازمان داشته باشد این وسایل به منظور کاهش دادن میزان صدای ورودی به گوش استفاده می شود
نصب تابلوهای هشدار دهنده مبنی بر استفاده از وسایل حفاظت شنوایی بر روی دربهای ورودی محیطهای کار یا محوطه های دارای تراز صدای 80 دسی بل یا بیشتر
پرسنل شاغل در این محیطهای کاری باید مجهز به وسایل حفاظت شنوایی بوده و بمنظور استفاده درست از آنها آموزش دیده و ملزم به استفاده از وسایل حفاظت شنوایی در مکانهای مشخص شده باشند .
وظایف سرپرستان شامل :
حصول اطمینان از اینکه پرسنل تحت سرپرستی آنها آموزش مناسب در زمینه برنامه حفاظت شنوایی دریافت کرده و معاینات پزشکی آنها بطور سالیانه انجام می شود .
حصول اطمینان از در دسترس بودن وسایل حفاظت شنوایی تعیین شده برای مشاغل تحت حوزه سرپرستی
نظارت بر استفاده مناسب از وسایل حفاظت شنوایی توسط پرسنل تحت سرپرستی در مکانهایی که استفاده از وسایل حفاظت شنوایی ضروری است.

۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۲:۰۴
تعداد بازدید : ۲,۶۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید