سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ۰۷:۵۴
 

اخبار

مسئول مرکز مشاوره بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان:

مشاوره روانشناختی ضامن سلامت روانی و شغلی کارکنان صنعت نفت

دکتر جاوید معتقد است، مشاوره در جایگاه دانش بشری،تعاملی است عاطفی و عقلانی بین مراجعه کننده و مشاور،که در جریان آن به مراجعه کننده کمک می شود پس از شناخت شرایط خود و کسب مهارت ها و گسترش توانایی های شخصی در انطباق و سازگاری با محیط اجتماعی تصمیم های معقول و مقبولی بگیرد و در زندگی فردی و اجتماعی شیوه ای را برگزیند که با رغبت و استعدادهایش هماهنگ باشد .

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان و بر اساس گزارش سازمان، مراکز مشاوره خدمات روانشناختی صنعت نفت به عنوان یکی از بازوهای کمکی در حوزه منابع انسانی همواره سعی دارد با فراهم کردن شرایطی جهت ارتقا سلامت روان به پیشگیری و حذف یا اصلاح عوامل سبب ساز اختلافات در خانه و محیط کار اقدام نماید.سلامت روان کارکنان در گرو برقراری روابط صحیح انسانی،در فضایی ایمن می باشد.

 

مرکز مشاوره خدمات روانشناختی صنعت نفت به منظور کمک به کارکنان خدوم صنعت نفت و در جهت ارائه خدمت روانشناختی به آنان و خانواده و فرزندان  آنان تشکیل شده است.بدون شک آسایش خیال کارکنان به بهبود ایفای نقش آنان در محیط کار و در نتیجه بهره وری سازمانی بیشتر منجر خواهد شد.


دکتر حجت اله جاوید ، مسئول مرکز مشاوره بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در گفتگو با خبرنگار واحد روابط عمومی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت درباره عملکرد این مرکز می گویند: هدف اصلی مرکز مشاوره خدمات روانشناختی صنعت نفت فارس که در سال 1380 راه اندازی شد، ارتقای سلامت روان در راستای اهداف فوق الذکر و تقویت عوامل محافظت کننده در برابر آسیب های روانی -  اجتماعی می باشد.

 


وی می افزاید: ابتدا این مرکز در پلی کلینیک شماره یک بهداشت و درمان صنعت نفت شیراز(ارم)راه اندازی شد.اما به منظور افزایش کیفیت خدمات و ایجاد فضای مناسب و مطمئن برای مراجعان به ساختمان پژهان که با مرکز پلی کلینیک ارم فاصله اندکی دارد منتقل گردید.
مسئول مرکز مشاوره بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان اعلام می کند: دو دکترای روانشناسی ، سه روانپزشک و یک دکترای مشاور خانواده در این مرکز فعالیت دارند و بطور میانگین حدود 300 نفر ماهیانه از  کارکنان شاغل یا بازنشسته و اعضای خانواده آنها  به این مرکز  مراجعه می کنند .
دکتر جاوید با اشاره به وجود کلینیک های تخصصی روانپزشکی در پلی کلینیک شماره 2امام علی (ع) و ارم تصریح می کند: افزون بر کارکنان صنعت نفت و خانواده های آنها  که در شهر شیراز ساکن هستند ، از کارکنان برخی از مناطق نفتی جنوب کشور نیز برای امور درمانی به این مرکز مراجعه می کنند.
وی اضافه می کند: کارکنان و اعضای خانواده های آنان از روش های مختلفی نظیر تماس مستقیم با مرکز مشاوره از طریق شماره تلفن 32295939 در بعد از ظهر روزهای شنبه تا چهارشنبه ، یا از طریق کلینیک های تخصصی،پزشکان خانواده و پزشکان طب صنعتی و بهداشت ،  به این مرکز ارجاع داده می شوند و از خدمات: روان درمانی ، انجام آزمون های هوشی و شخصیتی، مشاوره ازدواج،درمان های زوجی و خانواده ،  خدمات در زمینه آموزش خانواده و فرزند پروری در این مرکز مشاوره بهره مند می گردند.


دکتر جاوید تاکید می کند زمینه بهره مندی از خدمات روانشناختی اشخاصی که مشکل جدی ندارند می توانند از طریق مطالعه جزوه ها و بسته های آموزشی بهبود یابند و مشکلات خود را برطرف می کنند که این رویه به معنای توانمند سازی از طریق آموزش است.اما وقتی کارکنان مشکلات و مسائل جدی در حوزه های مختلف شغلی و خانوادگی داشته باشند دیگر تنها آموزش کافی نیست در این مرحله کارشناسان امور مشاوره روانشناختی مداخله می کنند و با پیگیری های خود برای رفع مشکل تلاش می کنند.از بین کارکنان محترم صنعت نفت ،کارکنان اقماری بیش از سایرین  نگرانی هایی درباره نحوه ترتبیت و تحصیل فرزندان و سلامتی خانواده هایشان دارند که می تواند بر سلامت روانی و کاری آنها تاثیر بگذارد. ستفاده از خدمات مشاوره ای می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.


دکتر جاوید می گوید: کوشیده ایم که خدمات بر اساس اصول اخلاق حرفه ای و اجرای دستور العمل های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران  و با  توجه به شرایط خاص کارکنان شریف صنعت نفت و خانوادهایشان صورت گیرد. به منظور حفظ حریم شخصی و رعایت رازداری و احترام به حقوق مراجعه کنندگان،نوبت دهی به مراجعان با هماهنگی قبلی صورت می گیرد تا انتظار افراد برای دریافت خدمات به حداقل زمان برسد و از تجمع افراد در مرکز مشاوره خودداری گردد.


مسئول مرکز مشاوره بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در پاسخ به این سوال که: " مشکلات مراجعه کنندگان چگونه است " می گویند: مشکلات مراجعه کنندگان در سنین مختلف متفاوت است،اما در کل بالاترین شیوع اختلالات مربوط به  اضطراب و افسردگی است . علاوه بر این در نوجوانان اختلاف سلیقه و تعارض با خانواده، و در بین میان سالان  تعارض بین زوجین و دل نگرانی های آنان در مورد آینده فرزندانشان می باشد.


او همچنین در پاسخ به این سوال که : راه حل کلی مشکلات چیست می گویند: باید به فرزندانمان بیاموزیم که تفاوت های نسلی بین والدین و فرزندان اجتناب ناپذیر است.این امر به معنای تفاوت دیدگاه و نقطه نظرهای افراد است. لذا رعایت احترام متقابل و پذیرش این تفاوت ها ضروری است. پرهیز از قضاوت های زودهنگام و تحمل دیدگاه های مختلف و اغماض و گذشت در روابط با دیگران،دنیای قابل تحمل تری را برای ما فراهم می سازد.


دکتر جاوید ادامه می دهد: بدون شک در خانواده های کارکنان که فعالیت  پدران بصورت اقماری است باعث افزایش مسئولیت مادران برای تربیت صحیح فرزندان بوجود می آید . خانواده های محترم صنعت نفت می توانند از خدمات روانشناختی مراکز مشاوره در این زمینه استفاده نمایند.


مسئول مرکز مشاوره بهداشت درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان تاکید می کند که افزایش مراجعه به مراکز مشاوره خدمات روانشناختی بر خلاف سایر کلینیک های تخصصی می تواند نشان دهنده اصلاح و بهبود بینش مثبت کارکنان صنعت نفت  نسبت به خدمات روانشناختی و مشاوره باشد.


دکتر جاوید در پایان تصریح می کند؛ افزایش شمار مراجعه کنندگان به مراکز خدمات روانشناختی در صنعت نفت به معنای وجود مشکلات روانشناختی بیشتر ، در بین کارکنان صنعت نفت در مقایسه با جمعیت عمومی نیست ،  بلکه نشان از درک صحیح آنان از اثر خدمات روانشناختی در حل مشکلات و تعارض ها و تمایل پرسنل صنعت نفت به استفاده بیشتر از این خدمات است.

۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۳۰
روابط عمومی سازمان |
تعداد بازدید : ۴,۷۸۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید