سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۱۸
 

اخبار

فعالیتهای آزمایشگاه بیمارستان نفت تهران از زبان رئیس آزمایشگاه و پاتولوژی

علوم آزمایشگاهی یکی از شاخه‌های علوم پزشکی است و بیشتر با آنالیز آزمایشگاهی خون، مایعات و بافت‌های بدن انسان با هدف تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه سر و کار دارد.دکتر الهام افتخار رئیس آزمایشگاه و پاتولوژی بیمارستان نفت تهران به بهانه فرا رسیدن سالروز تولد حکیم جرجانی و گرامیداشت روز آزمایشگاه گفتگویی با واحد روابط عمومی سازمان انجام داد که به شرح زیر می باشد.

* خانم دکتر با توجه به اینکه یکسال هست در این سمت مشغول بکار هستید عملکرد آزمایشگاه صنعت نفت را چطور ارزیابی میکنید؟

آزمایشگاه نفت در سطح کشور از پیشرفته ترین دستگاه ها و امکانات برخوردار است، در اعتبار بخشی از دانشگاه علوم پزشکی نمره قابل قبولی گرفته است و جز بخش های بروز بشمار می رود. در حال حاضر یک دهم درصد از آزمایش به بیرون ارسال می شود که شامل تست های تخصصی است چرا که نیازی به خرید دستگاه و صرف نیرو نیست زیرا کیس های مراجعه کننده در سال 2 مورد یا بیشتر است. از ملزومات خدمات  مطلوب آزمایشگاهی باید به تجهیزات اشاره کنم ، در یکی دو سال گذشته، با کمک و مساعدت مدیران ارشد بهداشت و درمان صنعت نفت تجهیزات مدرن و تکنولوژی های جدید به  این مجموعه اضافه شده که موجب گردیده تا بتوانیم خدمات بیشتر و بهتری را در این مرکز ارائه کنیم.

* فعالیت در آزمایشگاه چگونه است ؟

آزمایشگاه جز  بخش های  تخصصی در درمان نقش ایفا میکند ، چرا که پزشک نیازمند اطلاعات درست از وضعیت بیمار است. برخی از بیماری ها فقط با آزمایش تشخیص داده می شود ، همکاران شاغل آزمایشگاه در معرض انواع و اقسام الودگی ها با توجه به تماس با نمونه های بیماران هستند. آنها همچنین در معرض انواع و اقسام مواد شیمیایی نیز هستند. همکاران در بخش آزمایشگاه وظیفه مهمی را بر عهده دارند زیرا تمامی اقدامات درمانی بستگی به تشخیص دارد تا درمان آغاز شود. اهرم اصلی هر پزشکی برای تشخیص بیماری و درمان آزمایش هایی است که از بیمار دارد.خوشبختانه در حال حاضر اهمیت فعالیت کارکنان آزمایشگاه از سال های گذشته پر رنگتر شده اما با توجه به اینکه بطور مستقیم با بیمار و یا حتی پزشک در ارتباط نیستند امکان دارد اهمیت کار آنان دیده نشود. آزمایش یه سری اطلاعات میدهد اما نتیجه توصیف آن بستگی به شرایط جسمانی و بالینی بیمار دارد و چه بسا ارتباط پزشک با مسئولین آزمایشگاه میتواند نقش بسزایی در روند درمان داشته باشد.
                                                                                                                          
* اهمیت روز آزمایشگاه و گرامیداشت آن چیست؟

روز آزمایشگاه فرصتی است برای انعکاس زحمات کارکنان آن، که باتوجه به همه حساسیت ها و شرایط رضایتمندی مراجعان و بیماران و دریافت خدمات به موقع و با کیفیت را سر منشا فعالیت های خود قرار داده اند .  علی رغم اینکه نیروها بصورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند اما انرژی آنها بسیار بالاست و خوشبختانه شاهد افزایش فعالیت ها در حوزه آزمایشگاه و راه اندازی تست های جدیدی هستیم.
                                                            

* لطفا در پایان به برخی از اقدامات آزمایشگاه بیمارستان صنعت نفت تهران در سال 96 اشاره فرمایید.

در سال 96 خوشبختانه فعالیت های گسترده ایی صورت گرفت که با توجه به اهمیت تعدادی از آن ها را بیان میکند که شامل : راه اندازی سیستم نرم افزاری اسپرموگرام، تست  pro BNP ، راه اندازی الکتروفورز با خرید دستگاه SEBIA ، راه اندازی سیستم pap smear thin prep  در جهت ارتقاء کیفیت غربالگری کانسر سرویکس  و راه اندازی تست های انعقادی در درمانگاه آزادی میشود.

گفتگو : نفیسه هوشیار

۳۰ فروردین ۱۳۹۷ ۱۵:۴۱
تعداد بازدید : ۶,۵۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید