سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۱۴
 

اخبار

دکتر سمیع: پوشش ۱۰۰ درصدي صنعت نفت برای ارائه خدمات درمانی و پزشکی

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با بیان این‌که صنعت نفت در حوزه درمان یکی از کامل‌ترین خدمات درمانی را در سطح کشور ارائه می‌کند، گفت: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای انواع بیماری‌ و خدمات درمانی و پزشکی کارکنان این صنعت پوشش ۱۰۰ درصدی دارد.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، دکتر حبیب‌اله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در تشریح نسبت افزایش سرطان در جامعه و صنعت نفت، گفت: ممکن است شیوع سرطان در سال‌های اخیر افزایش مختصری داشته است، اما میانگین ابتلا به سرطان در کل کشور بالاتر از میانگین جهانی نیست.

وی افزود: باید توجه داشت که با وجود پیشرفت علوم پزشکی هنوز علت بیماری سرطان ناشناخته است و نمی‌توان دلیلی را برای آن معرفی کرد، مواردی مانند آلودگی هوا، مواد غذایی تراریخته یا آلودگی آب و... هم به عنوان عوامل مستعدکننده برای ابتلا به سرطان مطرح  هستند، اما هیچ یک دلیلی برای ابتلا به سرطان نیستند.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تصریح کرد: در صنعت نفت برای مقابله با انواع بیماری‌ها از جمله انواع سرطان، با همکاری واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) و طب صنعتی اقدام‌های زیادی به‌منظور محدود و مهار کردن حجم آلایندگی می‌شود و تلاش داریم با تهیه غذای سالم و فراهم کردن محیط سالم برای کارکنان، اثرگذاری این عوامل مستعدکننده را کاهش دهیم.

پوشش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های شیمی درمانی سطح یک در بهداشت و درمان نفت

دکتر سمیع با بیان این‌که صنعت نفت در حوزه درمان یکی از کامل‌ترین خدمات درمانی را در سطح کشور ارائه می‌کند، اظهار کرد: پیش از آغاز طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم، پیاده‌‌کردن بیمه‌های پایه ازسوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت تدبیر و امید و ارائه بسیاری از داروهای شیمی درمانی با پوشش ۹۰ درصد، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت پوشش ۱۰۰ درصدی را برای انواع بیماری‌ و خدمات درمانی و پزشکی کارکنان این صنعت داشت.

وی افزود: هزینه داروهای شیمی‌درمانی سطح یک و داروهای ضروری برای سرطان در بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران و بیمارستان بزرگ نفت اهواز به صورت ۱۰۰درصدی پوشش داده می‌شود و چنانچه کارکنان به درمان‌های فوق تخصصی مانند پیوند نیاز داشته باشند، آنان به مراکز دیگری مثل بیمارستان دکتر شریعتی تهران منتقل و سازمان بهداشت و درمان نفت صنعت نفت هم هزینه‌ها  را به‌طور کامل می‌پردازد.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ادامه داد: حتی در مواردی هم که فرد بیمار کاندید پیوند مغز استخوان است، اما شخص دهنده مناسبی ندارد، سازمان بهداشت و درمان به قضیه ورود و هزینه شخص دهنده را به بیمارستان شریعتی پرداخت می‌کند و مرکز درمانی مورد نظر شخص دهنده مغز استخوان را از هر جای دنیا که باشد دعوت می‌کند و شرایط برای پیوند مهیا می‌شود.

دکتر سمیع اظهار کرد: هزینه پیوند مغز استخوان در مورد مشخص سرطان خون، در آخرین پرداختی‌ها حدود ۸۰ هزار یورو بوده که باوجود قابل توجه بودن، در موارد ضروری انجام شده است.

وی افزود: به‌طور معمول مواردی که به مرحله پیوند مغز استخوان برسد اندک است، زیرا ابتدا باید بیماری مهار شود و شانس تطابق مؤلفه‌ها وجود داشته باشد، خیلی وقت‌ها هم مواردی برای پیوند در اعضای خانواده فرد وجود دارد و  به بانک جهانی پیوند نیازی نیست.

آمایش آلاینده‌ها در سطح جهانی مهار می‌شود

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با بیان این‌که درباره تعداد افرادی که درگیر بیماری سرطان هستند آمار قطعی وجود ندارد، اما همه آنان شناسایی شده‌اند، افزود: افزون بر گزارش داخلی از تعداد و درمان بیماران، موظف هستیم آمار روزآمد شده را به مرکز ثبت داده‌های سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کنیم.

وی افزود: دلیل دقیق نبودن آمارها این است که برخی بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمان صنعت نفت مراجعه نمی‌کنند و مستقیم از بخش خصوصی یا دولتی خدمات دریافت می‌کنند.

دکتر سمیع ادامه داد: در عین حال سرطان لفظی عام دارد؛ برخی بیماران با یک عمل جراحی و برداشتن تومور دیگر مشکلی ندارند و سالم هستند، برخی هم با چند دوره شیمی‌درمانی بهبود می‌یابند و به همین دلیل نمی‌دانیم فردی که چند سال پیش دوره درمانی را طی کرده آیا امروز هم باید در آمار لحاظ شود یا خیر.

وی گفت: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت درباره دیگر بیماری‌ها هم به‌طور کامل هزینه‌ها و پوشش درمانی را برعهده دارد، برای این سازمان بیماری خاص و غیرخاص فرقی ندارد و ما پوشش ۱۰۰ درصدی داریم.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با بیان این‌که درباره آلاینده‌های موجود در مراکز صنعتی و تاسیسات نفتی به‌طور معمول گفته‌ها و برداشت‌های اشتباهی وجود دارد، گفت: افزون بر نهادهای نظارتی در داخل کشور برای پایش آلاینده‌ها، در سطح جهانی هم سازمان جهانی بهداشت (WHO) این موارد را به طور مستمر ارزیابی می‌کند، برای نمونه حدود دو سال پیش این سازمان الکل را هم در فهرست مواد سرطان‌زا قرار داد که اثرگذاری قابل توجهی بر ابتلا به این عارضه دارد.

نمی‌توان سرطان خون را بیماری ناشی از محیط کار قلمداد کرد

وی افزود: کارکنان صنعت نفت به طور مستمر در حال آموزش و روزآمدکردن دستور عمل‌های ایمنی هستند و موارد مهم در طب کار و معاینات دوره‌ای و تطابق شغلی انجام می‌شود، اما در این حال آسیب‌ها در محیط صنعتی اجتناب‌ناپذیرند و همانطور که ما در تهران ناخواسته در معرض انواع آلودگی هستیم، فردی هم که در محیط صنعتی کار می‌کند، ممکن است در معرض بسیاری از مواد آلاینده باشد.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ادامه داد: برای مثال گفته می‌شود که «بنزن» یک از علل سرطان خون است، اما با این استدلال همه افرادی که در جایگاه‌های عرضه سوخت هستند و مردمی که در اطراف آن زندگی می‌کنند مانند کارکنان صنعت نفت می‌توانند در معرض این خطر باشند، اما قرار نیست همه این افراد سرطان خون داشته باشند، عوامل زیادی در ابتلا به سرطان خون دخیل هستند و در نتیجه نمی‌توان سرطان خون را بیماری ناشی از محیط کار بدانیم.

دکتر سمیع با بیان این که بیماری‌های ناشی از محیط کار تعریف (بیماری‌های شغلی) علمی و استاندارد و شناخته شده‌ای در علوم پزشکی دارد و نمی‌توان هر بیماری را ناشی از کار بدانیم، گفت: نه در صنعت نفت ایران و نه هیچ جای دنیا نگفته‌اند اگر فردی تمام روز در ارتباط مستقیم با بنزن باشد سرطان خون می‌گیرد.

۷۰ درصد بیماران سرطانی ما به مراکز پزشکی نفت مراجعه می‌کنند

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: به فردی که دچار نوعی از سرطان شده، پس از مراجعه به مراکز درمانی توصیه می‌کنیم در بیمارستان بیمارستان فوق تخصصی مرکزی صنعت نفت تهران یا بیمارستان بزرگ نفت اهواز درمان شود، اما گروهی از بیماران ما بازنشستگان هستند که سرانه‌پرداز نفت نیستند و با بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بیرون از نفت که طرف قرارداد ما هستند، ارتباط دارند، اما اگر این بیماران در بیمارستان خصوصی درجه یک تهران هم بستری شوند، ما آنها را پوشش می‌دهیم و فقط فرانشیز را پرداخت می‌کنند، با این حال بیش از ۷۰ درصد بیماران سرطانی ما به مراکز پزشکی صنعت نفت مراجعه می‌کنند و تحت درمان قرار می‌گیرند.

ابلاغ ممنوعیت اعزام به خارج همسو با ابلاغیه وزارت بهداشت است

دکتر سمیع با بیان این‌که اگر بیماری بخواهد برای ادامه درمان به خارج از کشور برود، بر اساس مقررات اداری و استخدامی نفت امکان‌پذیر نیست، افزود: براساس بازنگری و ابلاغ وزیر نفت در مقررات اداری و استخدامی نفت و بخش مربوط به درمان در شهریور ماه ۹۵، اعزام به خارج از کشور از اختیارات سازمان بهداشت و درمان خارج شده و حتی در ابلاغیه راهبری وزیر نفت هم تاکید شده است که هزینه درمان خارج از کشور به هیچ عنوان در تعهد وزارت نفت نیست و اختیار اعزام به عهده «شورای عالی اعزام بیماران خارج از کشور» است.

وی ادامه داد: مبنای ابلاغیه وزیر نفت هم اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر توانایی درمان کامل در داخل کشور برای همه بیماری‌هاست و از ابتدای دوره فعالیت آقای قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دیگر کمیته اعزام به خارج از کشور تشکیل نشده است و «شورای عالی اعزام بیماران خارج از کشور» تنها درباره حوادث ناشی از کار تشکیل می‌شود.

سیاست‌های کلان بر دیدگاه شخصی ارجح است

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت درباره یکی از کارکنان صنعت نفت که به سرطان خون مبتلا شده و بر مداوا در خارج از کشور تاکید دارد هم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: درباره این بیمار اطلاعاتی را به ما اعلام کردند و بلافاصله درمان در بیمارستان شیراز آغاز شد، در ادامه مسئولان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در نامه‌ای شرایط این فرد را برای ما تشریح کردند و در آن نامه طبق نظر تعدادی از پزشکان اعلام شده بود بهتر است این فرد به خارج از کشور اعزام شود و حتی گفتند برای این کار منزل خود را هم فروخته است، اما مسئله این است که درباره این مسائل سیاست‌های کلان وجود دارد و دیدگاه شخصی مدنظر نیست.

پیوند مغز استخوان در داخل کشور قابل درمان است

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت افزود: پیوند مغز استخوان در این نوع از سرطان خون فناوری پیچیده‌ای ندارد که تجهیزات خاصی را نیاز داشته باشد. تنها مسئله مهم در این روند درمانی، پیدا کردن دهنده مناسب است که این مشکل قابل حل است و به جای اعزام بیمار  به خارج از کشور، می‌توان شخص دهنده را به داخل کشور دعوت کرد. این کار اکنون در داخل کشور امکان‌پذیر است و در موارد متعددی تاکنون انجام شده است.

وی با اذعان به سختی‌های بیماری لوسمی حاد، تاکید کرد: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت براساس مقررات و قوانین موجود همه تلاش خود را برای درمان و بهبود بیمار مورد نظر  به کار می‌گیرد.

دکتر سمیع در عین حال گفت: در جایگاه یک پزشک متخصص داخلی که حداقل سه سال در بیمارستان صنعت نفت مشغول درمان بیماران سرطانی بوده‌ام و نه در جایگاه مدیرعامل این سازمان، معتقدم که در خارج از ایران نسبت به داخل کشور کار بیشتری برای این بیماران انجام نمی‌دهند؛ بیماران زیادی در موارد مشابه با بیمار یادشده داشته‌ایم که درمان را آغاز کرده‌اند و تاکید می‌کنم بیمار یاد شده اگر همین حالا هم به داخل بازگردد در هر مقطعی از درمان باشد وی را می‌پذیریم.

۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ۱۴:۵۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۹۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید