سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۳:۰۷
 

اخبار

اهمیت هفته ملی سلامت مردان از زبان فوق تخصص قلب و و عروق

دکتر حسینی عوامل موثر در بیماریهای مردان بسته به نوع بیماری متفاوت است و میتوان گفت : دیابت نوع دو نیز در مردان شایعتر از زنان می باشد .

دکتر سید عباس قاسمی حسینی فوق تخصص قلب و و عروق و رییس بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران در گرامیداشت هفته ملی سلامت مردان می گوید: گروهی از بیماری ها مختص مردان است که از این گروه می توان به بیماریهای پروستات از بزرگی خوش خیم و یا سرطان پروستات اشاره کرد.سایر بیماریها در هر دو جنس دیده می شود که بعضی از آنها در مردان شایع تر است.

وی می افزاید : مردان بعلت شرایط شغلی ، نوع ، پوشش و قرار گرفتن طولانی تر در معرض نور آفتاب  ، دو برابرنسبت به زنان به سرطان پوست مبتلا می شوند. در زمینه علل شایع مرگ و میر در سطح جامعه بیماریهای قلبی عروقی در زمره علل اصلی می باشند که این بیماریها بدلیل عوامل زمینه سازشان مثل استرس ، عادات غذایی غلط ، عدم فعالیت بدنی کافی ، کشیدن سیگار و مصرف بیش از حد مواد چربی ، نمک و مواد قندی که در مردان شایعتر است در این گروه از علل اصلی مرگ و میر تلقی می شوند.فشار خون بالا نیز با افزایش سن در مردان شایعتر از زنان می باشد . دیابت نوع دو نیز در مردان شایعتر از زنان می باشد . مردان در مقایسه با زنان و با توجه به نوع شغل در معرض ابتلا بیشتر به بیماریهای شغلی و مواد آلاینده بیشتری می باشند که می تواند زمینه ساز بیماریهای جسمی شدید در آینده باشد.

دکتر حسینی با اشاره به اینکه عوامل موثر در بیماریهای مردان بسته به نوع بیماری متفاوت است ادامه می دهد : در بروز بیماری قلبی می توان به عوامل خطرساز مثل مصرف سیگار ، عدم فعالیت بدنی ، چاقی ، فشار خون بالا ، چربی خون بالا ، قند خون بالا و ... اشاره کرد.باتوجه به نوع شغل مردان که در پاره ای از موارد بیشتر جنبه فیزیکی و سخت جسمی دارد این گروه را بیشتر در معرض بیماریهای استخوانی و مفاصل مثل بیماریهای دیسک کمر و گردن و ضایعات مفاصل مثل زانو قرار می دهد.مصرف بیشتر سیگار و گاهاً الکل و اضافه وزن و چاقی در مردان ، این گروه را در معرض ابتلا به حوادث قلبی ـ عروقی ، سکته های مغزی ، فشار خون بالا و دیابت قرار می دهد.بدلیل اشتغال مردان در بعضی از محیط ها با هوای آلوده ، ابتلا به بیماریهای تنفسی ، ثانویه به کار شایعتر است.

فوق تخصص قلب و و عروق  اظهار میدارد: در کشور ما هر ساله هفته اول اسفند ماه بعنوان هفته ملی سلامت مردان شناخته شده است.اهمیت دادن به سلامت مردان موضوع مهمی در جامعه است زیرا که سلامت مردان موجب استحکام و ارتقای سلامت بخش اعظمی نیروی کار جامعه می شود و بعلاوه مردان بعنوان سرپرست اصلی خانواده ها مطرح می باشند که سلامت آنها در سلامت خانواده و استحکام آن نقش بسزایی دارد.

وی شایعترین بیماریهای مردان در صنعت نفت پس از حوادث شغلی را بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و فشار خون بالا عنوان میکند و می افزاید :در پزشکی همیشه پیشگیری از بیماریها مقدم بر درمان بوده و بسیار راحتتر و کم هزینه تر و کم عارضه تر می باشد. بسیاری از بیماریها با پیشگیری های خاص براحتی قابل کنترل می باشند . در این زمینه می توان به چک دوره ای و مرتب فشار خون ، قند خون ، بررسی خون در نمونه مدفوع در جهت تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ ، بررسی آزمایشگاهی و معاینه از جهت تشخیص زودرس بیماریهای پروستات پس از 50 سالگی ، معاینه ، نوار قلب و بررسی های پیشرفته قلبی در کسانی که در این زمینه علامت دار هستند و یا زمینه خانوادگی این بیماریها و یا فاکتورهای خطرساز مربوطه را دارند، اشاره کرد که همه این اهداف در معاینات دوره ای پرسنل صنعت نفت تحقق یابد.بعنوان مثال با تشحیص بموقع و درمان فشار خون ، بیماری های قلبی یا دیابت در مراحل اولیه می توان از عوارض شدید و بعضاً کشنده ی این بیماریها در آینده پیشگیری کرد.



۲ اسفند ۱۳۹۶ ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۳,۳۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید