سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۳۴

اخبار

دستاوردی بزرگ در عرصه پزشکی ایران / پیوند شبکیه مصنوعی نخستین گام برای درمان نابینایی مطلق

پزشکان شیرازی با افتخارآفرینی دیگری، موفق شدند نخستین عمل جراحی پیوند شبکیه مصنوعی در ایران را با موفقیت، برای دو بانوی ایرانی به انجام برسانند.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، برای نخستین بار در جنوب کشور با عمل پیشرفته پیوند قرنیه، بینایی یک بیمار یک روز پس از جراحی 50 درصد بازگشت.

این عمل توسط تیم چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به سرپرستی دکتر "محسن فروردین" و با همکاری دکتر "فیصل راحت"، دکتر "عادل عطارزاده"، دکتر "مرسل مهریار"، دکتر "حسین اشرف"، دکتر "مهرداد آفرید" و دکتر "محمدحسین نوروززاده" در بیمارستان خلیلی شیراز انجام پذیرفت.

به گفته این تیم چشم پزشکی، از این شیوه عمل در بیمارانی که به طور مطلق فاقد دید هستند استفاده می شود، به طور مثال بیمارانی که دچار شب کوری بسیار پیشرفته باشند، در این بیماران در ابتدا دید شب کم است و به مرور زمان و با افزایش سن، دید روز آنان نیز از دست می رود، به صورتی که برخی از بیماران، با نابینایی مطلق روبرو می شوند.

این عمل در شیراز بر روی چشم یک خانم 40 ساله با نابینایی مطلق که هر دو چشم او با شیوه های معمولی اندازه گیری دید، فاقد درک نور، ولی با شیوه های خاص و استفاده از نورهای بسیار قوی، واجد پالس هایی از عصب بینایی  بود، انجام شده است؛ همچنین بیمار خانم دیگری با ٣٣ سال سن نیز با شرایط مشابهی مورد عمل جراحی قرار گرفت و این برای نخستین بار در جهان بود که دو عمل جراحی در این زمینه، توسط یک تیم در یک روز به وقوع پیوست.

گفتنی است، دکتر فیصل راحت ، جراح و فوق تخصص چشم و فلوشیپ لیزر و جراحی شبکیه چشم در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان است.

۲ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۰۹
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۴,۹۸۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید