سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۱:۳۲
 

اخبار

به بهانه روز جهانی دیابت.../ دکتر ترابی: با اصلاح سبک زندگی آمار دیابت را کاهش دهیم

شکل گیری و توسعه پدیده شهرنشینی، تغییر الگوی غذایی و کاهش تحرک و فعالیت بدنی مناسب، شرایط مساعدی را برای افزایش میزان قند خون و ابتلاء به بیماری دیابت پدیدآورده است. جهت شناساندن و افزایش سطح آگاهی در زمینه بیماری دیابت، روز 23 آبان به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، دکتر محمد علی ترابی در هفته دیابت در گفتگو با خبرنگار واحد روابط عمومی گفت: نداشتن شناخت کافی و پیشگیری نکردن به موقع از ابتلا به بیماری دیابت عوارض زیادی را در حوزه سلامت و اقتصاد به فرد مبتلا و جامعه تحمیل می کند.

این متخصص بیماری داخلی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان افزود: دیابت یک عارضه ناشى از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است، انسولین هورمون یا ماده‌اى است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید مى‌شود و سلول‌ها را قادر مى‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرد و براى تولید انرژى استفاده کنند.

دکتر ترابی اظهار کرد: هفت درصد افراد بالغ جهان مبتلا به مرض قند هستند و با این پیشرفت در ۲۰ سال آینده ۱۵ درصد بودجه سلامت کشور باید صرف درمان دیابت شود.

وی گفت: سال ۲۰۳۰ طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۷۵ میلیون نفر به همین علت به کام مرگ خواهند رفت و همین الان نیز بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت از شایع ترین مریضی ها در جهان به شمار می آید و در کشور نیز آمار چشمگیری را به خود اختصاص داده است.

این متخصص بیماری داخلی اضافه کرد: تکرر ادرار، پر خوری، نوشیدن زیاد آب و کاهش وزن را از علامت های مهم مرض قند در افراد است و از علامت های دیگر این بیماری می توان به خستگی، تاری دید، دیر خوب شدن زخم، عفونت مکرر دستگاه ادراری، خارش زیاد بدن، گزگز دست و پا اشاره کرد.

ترابی گفت: اساس کاهش ابتلا، پیشگیری و کنترل این مریضی با آموزش و افزایش اطلاعات در مورد تغذیه و ورزش است و بیماران حداقل سالانه ۱۵ ساعت آموزش مرتبط با دیابت را باید تکرار کنند.

وی با بیان اینکه مقدار قند خون عادی بدن زمانی که ناشتا می باشد مابین ۷۰ الی ۱۰۰ است عنوان کرد: دو ساعت بعد از مصرف غذا نیز باید این میزان زیر ۱۴۰ باشد و اگر در حالت اول بیش از ۱۲۶ و بدون ناشتا بالای ۲۰۰ باشد، یعنی این فرد مبتلا به دیابت بوده و باید زیر نظر پزشک متخصص قرار بگیرد.

این پزشک متخصص گفت: نزدیک به ۱۲درصد افراد بالای ۲۰ سال از جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند و این یک زنگ خطر برای مردم و مسئولین است و باید با اصلاح سبک زندگی خود این آمار را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیماری دیابت قابل کنترل است؟ اظهار کرد: شما می توانید با نظر پزشک، دیابت خود را در مراحل اولیه، بدون دارو و تنها با مراقبت دقیق از خود، کنترل کنید. اما اگر دارو مصرف می کنید، باز هم باید از خودتان مراقبت کنید زیرا دراین صورت ، مصرف دارو نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

ترابی با اشاره به مواردی که در کنترل دیابت باید رعایت شود؛ افزود: سعی نکنید با رژیم سخت، وزن خود را به سرعت کاهش دهید. چرا که هم دوام زیادی نخواهد داشت و هم خطر آفرین خواهد بود، وزن خود را آرام و به تدریج کاهش دهید ، خوب و به موقع بخورید، به خاطر بسپارید که چه می خورید، چه زمان می خورید و چه مقدار می خورید. بهترین شیوه تغذیه برای افراد مبتلا به دیابت، تناول پیوسته غذاهای سبک و مناسب است، روزانه30 تا 45 دقیقه ورزش کنید. ورزش کردن به کنترل وزن شما کمک خواهد کرد، همچنین سلولها را به مصرف قند وادار می کند و از بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.

مجمع عمومی سازمان ملل در 20 دسامبر 2006 با  تصویب قطعنامه برجسته و منحصر به فرد، دیابت را "یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه های هنگفت“ معرفی کرد که خانواده‌ها، دولت ها و کل جهان با آن مواجه است. بر اساس قطعنامه سازمان ملل، چهاردهم نوامبر  (23 آبان ماه) روز جهانی دیابت اعلام شد. این سازمان با پذیرش روز جهانی دیابت و برجسته کردن خطرات جهانی این بیماری، تعهد خود را برای مبارزه با دیابت نشان داده است.

انجمن دیابت ایران (ادا) نیز در سال 1369 با هدف ارائه برنامه های آموزشی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به بیماری دیابت تأسیس گردید.

 


۲۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۴:۰۰
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۰۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید