سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۳۱

اخبار

روز جهانی غذا...

24 مهر ماه سالروز جهانی غذا، روز همدردی با انسان هایی که از ابتدایی ترین حق خود محروم هستند، روز تداوم شکرگزاری از نعمت های سرشار الهی و همدردی با گرسنگان جهان را گرامی می داریم.

شعار روز جهانی غذا  در سال 2017؛ پیشگیری از مهاجرت ها از طریق توسعه منابع روستایی  و تامین امنیت غذایی می باشد.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، هر ساله روز جهانی غذا در تاریخ 16 اکتبر (24 مهرماه) مقارن با سالروز تاسیس سازمان بین‌المللی فائو،با برگزاری مراسمی با‌شکوه در اقصی نقاط جهان گرامی داشته میشود.

این مراسم  در 150 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران با حضور تمامی دست اندرکاران امر تولید غذا برگزار می‌شود و به همین دلیل نیز این رویداد یکی از شناخته شده‌ترین روزهای موجود در تقویم جشن‌های مهم سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.

از نظر فائو موضوع مهاجرت فقط نقل و انتقال  مردم از یک منطقه به منطقه دیگر نیست. بلکه  با ایجاد شرایط ناامنی غذایی  و بحران  دریک منطقه  ,نیزاجبار برای  تغییر محل  زندگی  اجتناب ناپذیر بوده و  باعث  بروز مشکلات مختلف برای مهاجرین و میزبانان منطقه  میشود .

در سال های اخیر علاوه بر مهاجرت هایی که  بدنبال جنگ ها و اغتشاشات  بوجود آمده , مهاجرت  و خانه بدوشی مردم در نقاط مختلف دنیا بدلیل شرایط بد غذایی  و گرسنگی و فقر نیز افزایش داشته است .

تغییرات آب و هوایی, بالا رفتن دما و خشسکالی ؛ مسایل جوی و همینطور بلایای طبیعی   باعث  کاهش تولیدات غذایی توسط کشاورزان خرد و خانوادگی هم شده که این موضوع  نیزخود باعث مهاجرت های زیادی شده است.  در همین راستا شعار روزجهانی غذا در سال 2017 ؛

"پیشگیری از مهاجرت ها از طریق توسعه منابع روستایی  و تامین امنیت غذایی " توسط فائو انتخاب شده است .

در بیانیه امسال فائو مانند سال قبل  برای پیشگیری از مهاجرت روستاییان و ساکنین مناطق فقیر و کمتر توسعه یافته بدلیل ناامنی غذایی,   تاکید برامنیت غذایی است.

از طرف دیگربا توجه  به پیش بینی های انجام شده جمعیتی, تا سال 2050  جمعیت زمین به 9 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت  که به موازات ان برای تامین غذای این جمعیت تولیدات غذای جهانی  هم  باید تا حدود 60% افزایش یابد.

لازم به ذکر است از فعالیتهای  فائو  برای روز جهانی غذا در سال 2017,برگزاری مسابقه تولید فیلم کوتاه و نقاشی  برای جوانان  براساس تم و الگوی انتخاب شده امسال است .

این سازمان از کودکان و نوجوانان 5 تا 19 ساله دعوت می‌کند که بر اساس شعار روز جهانی غذا پوستری را طراحی کنند. همچنین نوجوانان 13 تا 19 ساله دعوت می‌شوند که یک فیلم ویدئویی کوتاه یک دقیقه‌ای درباره راه‌حل‌هایی که برای مشکلات غذایی در نظر دارند، تولید کنند.

اسامی برندگان  در وب‌سایت «روز جهانی غذا» و نیز شبکه‌های اجتماعی فائو منتشر خواهد شد. برندگان هدایا و گواهینامه‌ای از فائو دریافت کرده و پوسترها و ویدئوهای منتخب در نمایشگاهی در رم به نمایش گذاشته خواهند شد.

بر طبق روال  همه ساله  درسال جاری میلادی  نیز به مناسبت روز جهانی غذا ,شهرداران  بیش از 100 شهر در سراسر جهان که به پیمان  سیاست غذا در شهر میلان متعهد شده بودند در روز 16 اکتبر امسال در جشن روز جهانی غذا در رم در مقر فائو شرکت خواهند کرد.

 

تهیه و تنظیم: حاجی حسینی

مشاوره تغذیه و رژیم درمانی بهداشت و درمان فارس و هرمزگان

 

۲۴ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۲۲
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲,۳۱۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید