سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۹:۰۸
 

اخبار

با تجربه ها در کنار مجهزترین دستگاه به روز دنیا /تجهیز واحد بیوشیمی بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران به دستگاه الکتروفورز

​آزمایشگاه بهداشت و درمان صنعت نفت تهران در سطح کشور از پیشرفته ترین دستگاه ها و امکانات برخوردار است، کمبودهایی نیز وجود دارد که در چارچوب امکانات نفت تهیه شده یا در حال اضافه شدن به سیستم درمانی بیمارستان نفت تهران هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ، بخش بیوشیمی یکی از مهم ترین بخش های آزمایشگاه تشخیص طبی است. لیلا احمدی نیا  مسئول واحد بیوشیمی  که از سال 86 وارد بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران شده و دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس بیوشیمی با اشاره به اعزام بیماران از نقاط مختلف به بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران گفت : با توجه به اینکه بیمارستان صنعت نفت بعنوان پشتیبان مناطق سازمان محسوب می شود و از شهرهای مختلف بیمار ارجاع داده می شود واحد آزمایشگاه بیمارستان باید از تمامی لحاظ در ارائه خدمات با کیفیت عمل کند و خوشبختانه طی سالهای اخیر پیشرفته ترین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز تجهیز شده و همین امر باعث شده تا خطا های انسانی به حداقل کاهش پیدا کند و باعث افزایش میزان رضایتمندی شود.

مسئول واحد بیوشیمی  بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران در ادامه بیان داشت : علی رغم دید عمومی آزمایشگاه، یکی از مشاغل سخت و زیان آوری است به همین دلیل افرادی در این حرفه موفق می شوند که این سختی را به جان خریده و متعهد باشند.

آزمایشگاه تهران 3
وی با تاکید بر اینکه آزمایشگاه بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران در طی بازدید های مختلف بازرسان دانشگاه علوم پزشکی براساس رعایت استاندارهای بهداشتی از رتبه بالایی برخوردار است  ابراز داشت : به دلیل حساسیت و  دقت بالایی که  لازم است، کسانی که در این حرفه هستند هم از لحاظ جسمی و روحی باید از توانایی بالایی برخوردار باشند.تمرکز زیادی بر کیفیت نتایج آزمایشگاه اختصاص یافته و تلاش می کنیم تا نتایج آزمایشگاه با شرایط بالین بیماران مطابقت داشته باشد، همچنین فراهم شده شرایطی که جواب آزمایش به موقع آماده و در اختیار پزشک قرار بگیرد دغدغه ما  است.

احمدی نیا با اشاره به تجهیز واحد بیوشیمی به دستگاه الکتروفورز اذعان داشت : ارائه خدمات مطلوب نیازمند انجام اقداماتی است. یکی از ابزارهای اصلی پیشرفت وجود امکانات و تجهیزات به روز است که خوشبختانه آزمایشگاه بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران به دستگاه الکتروفورز مجهز شده است و کادر مجرب و کارشناس این بخش از آزمایشگاه با به کارگیری این دستگاه مدرن و مجهز نتایج قابل اطمینانی از آزمایش ها را به دست می آورند، که تا قبل از تجهیز این بخش به دستگاه الکتروفورز تست ها به روش قدیمی غربالگری انجام می شد و یا آزمایشات به مراکز تحت قرار قرداد ارسال می شد که همین موضوع امکان داشت جواب دیر از موعود به بیمار و پزشک ارائه شود و احتمال بروز خطا در جواب و یا حادثه برای نمونه های آزمایش به وجود می آمد.

مسئول واحد بیوشیمی  بیمارستان فوق تخصصی صنعت نفت تهران اظهار داشت :بخش الکتروفورز آزمایشگاه با به کارگیری کادری کارآزموده و توانمند در جهت ارائه خدمات تشخیصی در سریعترین زمان و بالاترین کیفیت راه اندازی شده و مشغول سرویس دهی به پزشکان ارجمند و بیماران محترم می باشد. درواقع الکتروفورز برای تشخیص انواع کم خونیهای ژنتیکی و مادرزادی از کم خونیهای اکتسابی میباشد.

وی خاطر نشان کرد: از این دستگاه برای تشخیص درصد انواع مختلف پروتیین ها در بدن و بررسی تعادل آنها و  میزان دفع پروتنینهای مهم استفاده می شود. که این امر در تشخیص و بررسی سیر درمان بیماری بسیار حائز اهمیت هست.

آزمایشگاه تهران 2
درون گلبول های قرمز مملو از هموگلوبین است و هموگلوبین اصلی ترین فاکتور در خونسازی است و وظیفه آن اکسیژن رسانی به سلول های بدن است . در یک سری از بیماری ها نوع و میزان هموگلوبین تغییر می کند . یکی از مهمترین آزمایشاتی که برای بررسی نوع و میزان هموگلوبین انجام می شود آزمایش ازدواجی است . در آزمایش ازدواجی نوع و میزان هموگلوبین بررسی می شود و بر اساس آن تعیین می شود خون دو نفر با هم سازگار است یا خیر . این دستگاه می تواند چندین نوع هموگلوبین غیر طبیعی و بسیاری از بیماری های خونی را تشخیص دهد .
کاپیلاری الکتروفورز:
این روش جدیدترین روش معرفی شده توسط FDA به‌منظور شناسایی کمی هموگلوبین طبیعی و غیرطبیعی است که می تواند برای تشخیص هموگلوبینوپاتی و تالاسمی به کار رود. این روش رزولوشن بالایی برای تفکیک واریان های هموگلوبین دارد و تعیین مقدار هر جز بسیار دقیق انجام می‌شود.
از مزایای این تکنیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سرعت بالای مراحل انجام
• اتوماسیون مراحل
• جداسازی هموگلوبین S از هموگلوبین Dو هموگلوبینC از هموگلوبینE و هموگلوبین A2
• سنجش دقیق میزان هموگلوبین Fو هموگلوبین A2حتی در حضور هموگلوبین S
• جداسازی و تشخیص واریان‌های زنجیره آلفا و دلتا و دیگر فرم های نادر هموگلوبین
• تشخیص و اندازه‌گیری دقیق هموگلوبین H و هموگلوبین


آزمایشگاه تهران 5
آزمایشگاه تهران 4


خبرنگار : نفیسه هوشیار
۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۳:۴۶
تعداد بازدید : ۴,۴۴۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید