سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۰۶
 

اخبار

مقام عالی وزارت نفت در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» :من مدافع وضعیت معیشت کارکنان نفت هستم

وزیر نفت شامگاه دوشنبه (ششم شهریورماه) در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» که به مناسبت هفته دولت از شبکه یک سیما پخش شد، به پرسش‌هایی در حوزه‎های مختلف مرتبط با صنعت نفت پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ، مقام عالی وزارت نفت درباره بهبود وضع معیشت کارکنان نفت که پرسش مجری برنامه بود، توضیح داد: مسئله معیشت کارکنان صنعت نفت سه  بخش است؛ نخست، معیشت کارکنان رسمی است که در این سال‎ها حقوق کارکنان نفت بیشتر از تورم بالا رفته است. من مدافع این هستم که باید به وضعیت معیشت کارکنان نفت به صورت ویژه رسیدگی شود، به ویژه این که شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های دیگر ما باید طبق قانون دولتی بمانند و قابل خصوصی سازی نیستند. اما مجتمع‌های پتروشیمی‎ و پالایشگاه‌ها خصوصی شدند.

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران وقتی دولتی مانده است باید بتواند همانند یک بنگاه عمل کند و قدرت رقابت با شرکت‎های منطقه را داشته باشد. نمی توان با شرکت ملی نفت و کارکنان آن همانند یک اداره کل رفتار کرد. ما در داخل و خارج رقیب داریم و بعضی مواقع بهترین کارکنان را به دلیل این رقابت از دست می‌دهیم  و از اینجا آسیب می بینیم که باید به آن توجه کرد. ضمن این که شرایط کاری سختی هم در مناطق عملیاتی داریم.

وزیر نفت سپس به کارکنان قراردادی مدت موقت اشاره کرد و با بیان این که کارکنان مدت موقت همانگونه که در مجلس عنوان کردم حقوق مناسبی دریافت نمی کنند، تصریح کرد: ارکان ثالث یا نیروهای پیمانکاری نیز بخش دیگری از کارکنان صنعت نفت هستند که قرارداد مستقیم با آنها نداریم.

وی با این مقدمه یادآور شد: در سال ۸۴ که از وزارت نفت رفتم کل کارکنان رسمی و پیمانکاری نفت کمتر از ۱۲۰ هزار نفر بودند که این تعداد در سال ۹۲ با وجود آن که کاری اضافه نشده بود و ۲۵ هزار نیرو به دلیل خصوصی سازی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها از آن جدا شده بود به ۲۲۰ هزار نفر رسید در حالی که باید ۹۵ هزار نیرو داشت.

مهندس زنگنه ادامه داد: شما فکر کنید به ازای یک سمت، دو و نیم نفر کار کنند چه وضعی در این سیستم ایجاد می شود؟

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا با مازاد نیرو روبه‌رو هستید، گفت: من نمی خواهم بگویم مازاد؛ می‌خواهم بگویم در برخی بخش‌ها به شدت تراکم نیرو داریم و در بخش‌های‎های دیگری نیروی متخصص و ماهر کم داریم. یعنی بخش مدیریتی ما مرتب لاغر و ضعیف می شود و در دیگر سو، تعداد زیادی نیرو داریم.

وی تصریح کرد: در چنین وضعی، سازمانی که می تواند با ۸۰ هزار نفر به خوبی اداره شود وقتی ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار نفر نیرو داشته باشد از نظر مدیریتی دچار بحران می‌شود.  به‌واقع ما چهار سال روی این موضوع فکر کردیم.

مقام عالی وزارت نفت با بیان این که ما به دنبال حذف کردن نیرو در این شرایط اشتغال نیستیم، تصریح کرد: ما در سطوح خیلی بالا به نیرو نخبه نیاز داریم فشارهم زیاد است.
وی سپس با طرح این پرسش‌ها که، این همه فشار را چگونه می توان تحمل کرد؟ چه راهی می توان برای اداره این مجموعه انتخاب کرد؟ ادامه داد: این تعداد نیرو، اجازه نمی‌دهد خیلی از تصمیم‌ها راحت گرفته شود زیرا اگر این تصمیم‌ها ضربدر اعداد شود به‌عنوان مثال یک میلیون، اعداد بسیار بزرگی به دست می‌آید و چند هزار میلیارد تومان در سال  برای ما هزینه دارد.

مهندس زنگنه با تاکید بر این که ما هم علاقه‌مند به اصلاح حقوق کارکنان هستیم و همه تلاشمان را در این زمینه به کار می‌گیریم، تصریح کرد: البته باید منابع آن تامین شود. من اهل این نیستم قول دهم و به آن عمل نکنم. در جریان رای اعتماد هم قولی ندادم و زمانی مشخص نکردم، اما گفتم تمام تلاشم را در این زمینه انجام می دهم. هفته ای نیست که درباره آن با گروهی که برای این کار تشکیل شده جلسه نداشته باشم.

۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۳۳
تعداد بازدید : ۴,۲۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید