سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۵۰

اخبار

اصلاح شیوه زندگی راهکار اساسی برای پیشگیری وکنترل بیماری‌ های قلبی و عروقی است

مشاور تغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، گفت: از آنجا که دیابت و پرفشاری خون عامل عمده بیماری ‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌ های قلبی و عروقی هستند، راهکار اساسی برای پیشگیری وکنترل این بیماری‌ ها اصلاح شیوه زندگی به ویژه عادات غذایی، سبک تغذیه سالم و افزایش فعالیت بدنی است و در این میان قابل توجه است که دیابت و پرفشاری خون ارتباط مستقیمی با مصرف قند و نمک دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، دکتر مهردخت حاج حسینی، در این خصوص عنوان کرد: همانطور که می دانیم مصرف نمک نقش بسیار موثری درافزایش فشارخون و سایر بیماری‌های وابسته دارد و بنابراین کنترل مصرف نمک بسیار مهم است. 


وی گفت: در بسیاری از کشورها کاهش مصرف نمک آغاز شده و لازم است در خانواده‌های ایرانی نیز این فرهنگ سازی انجام شود و میزان نمک مصرفی را از دوران کودکی و شکل گیری ذائقه کودکان کاهش دهند. 


مشاور تغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت فارس اضافه کرد: لازم به ذکر است ایرانیان از دوران کودکی به مصرف غذاهای پرنمک و پرروغن عادت کرده اند که اثرات زیان آوری بر سلامتی فرد می گذارد؛ همچنین به خانواده‌ها توصیه می‌شود صرفا از نمک تصفیه شده، یددار و دارای مجوز های بهداشتی وزارت بهداشت استفاده کنند.


دکتر حاج حسینی اظهار داشت: در پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم ازهشتم تا پانزدهم بهمن ماه با موضوع لبنیات و با شعار "از کودکی تا پیری ،لبنیات دوست سلامتی " انتخاب شده است.


وی افزود: در کشور ما متاسفانه سرانه مصرف شیر طی سال‌های گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است و همین امر می تواند زمینه ساز شیوع بیماری هایی همچون فشار خون بالا، سرطان، پوکی استخوان و شکستگی های متعدد استخوانی شده و حتی سبب کوتاهی قد نوجوانان و جوانان  نیز بشود؛ بنابراین  لبنیات باید نقش پررنگی در سبد غذایی ما داشته  و ضمن تاکید بر لزوم فرهنگ سازی مصرف لبنیات در خانواده ها یادآوری می شود و در حال حاضر برنامه شیر مدارس نیز به ‌منظور تامین نیازهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان در ۳۰ استان  کشور در حال انجام است.


 به گفته وی، امید است با اجرای این پویش ملی و با آگاه سازی، توجه و هدایت عموم جامعه به سمت الگوی تغذیه سالم ،گام های موثری در راستای تامین و ارتقای سلامتی عموم مردم برداشته شود .


*پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم، با هدف افزایش آگاهی همگانی در خصوص کاهش مصرف نمک، توصیه به مصرف مناسب نمک تصفیه شده یددار و افزایش مصرف شیر و لبنیات از تاریخ یکم لغایت پانزدهم بهمن ماه 1402درکشور آغاز شده است.


این پویش اول تا هفتم بهمن ماه با موضوع نمک و با شعار "انتخاب همه نمک کم ، اما تصفیه شده یددار "نامگذاری شده است.


روز شمار پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم به شرح زیر نامگذاری  شده است.
 

آغاز پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم درکشور با رویکرد مصرف نمک یُد دار و لبنیات

۹ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۵۰
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید