سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۲۱

اخبار

به مناسبت روز جهانی غذا:

آب زندگی است آب غذاست ، هیچ کسی را نادیده نگیرید

مشاور تغذیه و رژیم درمانی بهداشت و درمان نفت فارس، گفت: با توجه به اهمیت و نقش ضرروری آب شعار روز جهانی غذا در سال 2023 ؛آب زندگی است آب غذاست ،هیچ کسی را نادیده نگیرید؛ اعلام گردیده است؛ زیرا در کنار تمام منابع غذایی، بر روی زمین آب برای حیات بی نهایت ضروری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، دکتر مهردخت حاج حسینی همزمان با روز جهانی غذا، عنوان کرد: غذا از ابتدایی ترین نیازهای انسان و تمام موجودات زنده بوده و نقش اساسی و مهم آن؛ غیر قابل انکار است. 


مشاور تغذیه و رژیم درمانی بهداشت و درمان نفت فارس، افزود: در حال حاضر نیز دغدغه‌ی ذهنی هشتاد درصد از مردم جهان، دسترسی به غذای سالم است. در اثرآلودگی منابع ، تخریب محیط زیست  و بدنبال آن کاهش منابع غذایی و آبی جهان ، کمبودآب و غذای مورد نیاز برای مردم جهان  به مشکلی بزرگ تبدیل شده است .


وی اضافه کرد: 78 سال پیش یعنی در16 اکتبر  سال 1945 میلادی در سازمان ملل، سازمانی جدید با نام خوار و بار کشاورزی (FAO) ایجاد شد و هدف خود را  تشویق کشورهای مختلف  برای ساختن جهانی بدون فقر و گرسنگی  قرار داد و اقداماتی نیزدراین زمینه  انجام داد. 


دکتر حاج حسینی، تصریح کرد: فائو تلاش کرده است با همکاری تمامی کشورها، همه مردم در سراسر جهان و در تمام اوقات به غذای کافی و سالم دسترسی داشته و در دنیای سالم تری زندگی کنند. 


مشاور تغذیه و رژیم درمانی بهداشت و درمان نفت فارس، اظهار داشت: 16اکتبر هرسال برای  گرامی داشت و به افتخار تأسیس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال 1945  مطابق با  24 مهر ماه روزجهانی غذا نامیده شده و در سراسر جهان  و توسط همه کشورهای عضو سازمان ملل و همچنین بسیاری از سازمان مرتبط با امنیت غذایی، از جمله برنامه جهانی غذا و صندوق بین المللی توسعه کشاورزی گرامی داشته و جشن گرفته می شود.


وی توضیح داد: این روز به تدریج به فرصتی برای افزایش آگاهی و اطلاع رسانی عمومی در مورد گرسنگی، سوء تغذیه، پایداری و تولید غذا تبدیل شد؛ چراکه هر روزه میلیون ها نفر گرسنه می شوند، در حالی که مقادیر زیادی غذا یا در حین تولید یا حمل و نقل فاسد می شود و یا در سطل های زباله خانوارها، خرده فروشان یا رستوران ها دورریخته می شود.


دکتر حاج حسینی، افزود: روز جهانی غذا روزی برای آگاهی جهانی و اقدام جمعی برای مبارزه با موضوع گرسنگی و اهمیت رعایت رژیم های غذایی سالم برای همه را نشان می دهد و تمرکز اصلی آن؛ مقابله با گرسنگی جهانی و تلاش برای ریشه کن کردن گرسنگی در سراسر جهان است .


وی گفت: اختصاص یک روز از تقویم به موضوع غذا نه تنها برای جشن گرفتن و شکرگزاری از داشتن غذاهای شگفت انگیزی است که هر روز می خوریم، بلکه برای گسترش آگاهی در مورد کسانی است  که از گرسنگی رنج می برند و برای دریافت حتی یک وعده غذایی در روز تلاش می کنند.


همه ما می توانیم با انتخاب های غذایی سالم؛ همچنین با کاهش ضایعات مواد غذایی سهم خود را برای برای تحقق بخشیدن به چشم انداز جهانی بدون گرسنگی و سوء تغذیه انجام دهیم.


به گفته حاج حسینی، طبق اعلام فائو، آسیا نیز یکی از قاره‌هایی است که بیشترین میزان گرسنه در جهان را به خود اختصاص داده است این در حالی است که میزان اسراف موادغذایی درآسیا بیش از سایر نقاط جهان است.


مشاور تغذیه و رژیم درمانی بهداشت و درمان نفت فارس، اضافه کرد: بر اساس گزارش همین سازمان هر سال در خاورمیانه 290 کیلوگرم مواد غذایی به ازای هر نفر به هدر می‌رود که این آمار در ایران به ازای هر نفر معادل 375 کیلوگرم مواد غذایی در سال است. 


وی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۶ سرانه هدر رفت مواد غذایی در ایران ۱۳۴ کالری در روز بود،30 درصد مواد غذایی اسراف شده معادل غذای 15 میلیون نفر می باشد. 


دکتر حاج حسینی از راهکار های فائو برای رفع گرسنگی گفت و ابراز کرد: یکی از راهکارها و پیشنهادهای فائو برای حذف گرسنگی، کاهش ضایعات مواد غذایی، استفاده بهینه از آب، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، تخصیص یارانه به مواد غذایی با ارزش تغذیه بالا، افزایش مصرف حبوبات،  خرید مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای بالا و توسعه تحقیقات مرتبط با خشکسالی و تولید و معرفی گونه‌های گیاهی مقاوم خشکی می باشد.


مشاور تغذیه و رژیم درمانی بهداشت و درمان نفت فارس، گفت: جهان امروز با دو مشکل بزرگ مواجه است؛ یکی مسئله ارائه یک رژیم غذایی سالم است که بر افراد ثروتمند و فقیر تأثیر می گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در سبک زندگی مانند چاقی، دیابت می شود؛ از سوی دیگر مسئله گرسنگی وجود دارد که منجر به سوء تغذیه، مرگ و رشد غیرطبیعی در کودکان می شود، امروز بحران گرسنگی دیگر خاموش نیست و به گوش همه مردم جهان رسیده است.


وی اعلام کرد: بر اساس گزارش فائو؛ درحال حاضر حدود 870 میلیون نفر در سراسر این کره خاکی  معادل یک هشتم جمعیت جهان غذای کافی برای خوردن ندارند و از گرسنگی مزمن رنج می برند، یعنی از هر 7 نفر یک نفر با رنج گرسنگی روز سخت خود را به شب می‌ رساند. 


دکتر حاج حسینی تصریح کرد: علیرغم تلاش های زیاد؛ هنوز در کره خاکی ما این واقعیت تلخ پا برجاست که برای بسیاری از انسان ها 16 اکتبر روز جهانی غذا نیست، این روز برای آنها روزی دیگر بدون غذا است.


مشاور تغذیه و رژیم درمانی بهداشت و درمان نفت فارس، با اشاره به شعار روز جهانی غذا در سال 2023 گفت: با توجه به اهمیت و نقش ضرروری آب شعار روز جهانی غذا در سال 2023؛ آب زندگی است آب غذاست ،هیچ کسی را نادیده نگیرید؛ اعلام گردیده است؛ زیرا در کنار تمام منابع غذایی، بر روی زمین آب برای حیات  بی نهایت ضروری است. 


وی افزود: بیش از ۵۰ درصد از ترکیب بدن و حدود ۷۱ درصد از سطح زمین را پوشش می دهد و یک نیروی محرکه ضروری برای مردم، اقتصاد و طبیعت و اساس غذای ما است و در واقع، کشاورزی ۷۲ درصد از برداشت جهانی آب شیرین را تشکیل می دهد، اما مانند همه منابع طبیعی، آب شیرین بی نهایت نیست.


به گفته دکتر حاج حسینی، قدر آب و غذا، این نعمت آغازین خلقت را بدانیم و با مصرف درست و عدم اسراف، با گرسنگان جهان همدردی کنیم و به خاطر بسپاریم وظیفه همه ماست که با مصرف صحیح آب و غذا و پرهیز از اسراف امانت دار خوبی برای آیندگان باشیم .
 
*هر سال 16 اکتبر ( 24 مهر ) به عنوان روز جهانی غذا در سراسر دنیا گرامی داشته می‌شود و امسال عبارت «آب زندگی است، آب غذا است» به عنوان شعار این روز اعلام شده است.

 

عکس روز جهانی غذا 2023 1

۲۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۵۳
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۴۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید