سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۲۴

اخبار

به بهانه اول اکتبر روز جهانی سالمند:

روز شمار هفته ملی سالمندان اعلام شد

شعار بزرگداشت روز جهانی و هفته ملی سالمندان ۱۴۰۲ از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، روز جهانی سالمندان (اول اکتبر - نهم مهرماه سال جاری) با شعار "تحقق وعده‌های اعلان جهانی حقوق سالمندان" برگزار می‌شود.


اول اکتبر، 9 مهرماه، از طرف سازمان ملل متحد روز جهانی سالمند نامگذاری شده است، هدف از این اقدام، افزایش آگاهی مردم سراسر جهان در مورد فرصت ها و چالش های پیش روی جمعیت سالخورده و بسیج جامعه برای رسیدگی به مشکلاتی است که سالمندان با آن مواجه هستند.


روز جهانی سالمند در سال 2023 با موضوع "تحقق وعده‌های اعلان جهانی حقوق سالمندان" مورد توجه قرار گرفته و دیجیتالی شدن معیارهای زندگی ما را متحول کرده است. 


سالمندان در بکارگیری  فناوری های نوین دیجیتال از توانمندی کافی بهره مند نیستند و ضروری است تا با توجه به نیازها و علایق ایشان در مورد استفاده از تلفن همراه، اینترنت و کامپیوتر آموزش دریافت کنند.


جمعیت جهان رو به سالمندی است و پیش بینی می شود تا سال 2050، حدود 22 درصد از جمعیت جهان را سالمندان تشکیل دهند، بنابراین، برای ارتقای کیفیت زندگی این گروه از افراد جامعه، استفاده بهینه از فرصت ها برای تامین سلامت، مشارکت، امنیت و یادگیری مادام العمر سالمندان، در برنامه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.


از دیدگاه WHO، فناوری های نوین دیجیتال، ابزار مفیدی برای ترویج سبک زندگی سالم در سالمندان می باشند و می توانند به سالمندان در دسترسی به آموزش های مرتبط با کنترل، پیگیری و درمان بیماری ها، آموزش تغذیه مناسب و مدیریت دارویی کمک کنند. 


با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی، افزایش تاب آوری سالمندان موضوع بسیار مهمی است. تاب آوری به معنای توانایی سازگاری مثبت و توانایی غلبه بر مشکلات در زندگی و مهارت حل مسئله می باشد که با پاسخ فرد به تنیدگی ها در شرایط خاص سنجیده می شود. 
افراد تاب آور، سلامتی و استقلال بیشتری دارند و با تغییرات محیطی خود را تطبیق می دهند. یکی از شیوه های افزایش مهارت تاب آوری، آموزش می باشد. 


برنامه های آموزشی باید طوری طراحی و اجرا شوند که نه تنها با تغییرات فیزیولوژیک دوران سالمندی و ناتوانی های احتمالی ناشی از آن تطابق داشته باشند، بلکه نیازهای یادگیری سالمندان را در استفاده از ابزارهای دیجیتال مرتفع کنند.


در تقویم جهانی، اول اکتبر هر سال (۹ مهر)، روز جهانی سالمندان نامیده شده است. در سال 1982 سازمان ملل متحد شورای بین المللی سالمندی را تأسیس کرد و در همان سال طرحی را برای تعیین روز جهانی سالمندان تا سال 1990 پیشنهاد کرد. این شورا اول اکتبر را به عنوان روز جهانی سالمندان اعلام کرد.


 به همین مناسبت هر ساله هفته ای به عنوان هفته ملی سالمند در ایران گرامی داشته می‌شود و برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود. روز جهانی سالمندان شبیه به روز ملی پدربزرگ و مادربزرگ در ایالات متحده و کانادا و همچنین جشنواره ای در چین و روز احترام به سالمندی در ژاپن است.


*************  


براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، عناوین روز شمار هفته تکریم سالمندان به شرح زیر اعلام شده است:


شنبه  - هشتم مهرماه با عنوان مردمی‌سازی و تقویت سمن‌های حوزه سالمندی


یک شنبه - نهم مهرماه با عنوان حمایت‌های اجتماعی، اقتصادی و تکریم سالمندان


دوشنبه - دهم مهرماه با عنوان آموزش و توانمندسازی سالمندان


سه شنبه - یازدهم مهرماه با عنوان سیاست‌گذاری، راهبری و همکاری بین بخشی در امور سالمندان


چهارشنبه - دوازدهم مهرماه با عنوان رسانه، آگاهی‌بخشی، مطالبه‌گری، فرهنگ و گفتمان‌سازی


پنج شنبه - سیزدهم مهرماه با عنوان دسترسی عادلانه به خدمات


جمعه - چهاردهم مهرماه با عنوان مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه

 

روز شمار هفته ملی سالمندان اعلام شد 1

 
۹ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۴۰
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱۷۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید