سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۵۰

اخبار

به بهانه گرامی داشت روز ماما:

نقش جامعه مامایی در جوانی جمعیت بسیار پر اهمیت است

کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس بر این باور است، موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت از محوری‌ترین نقش‌های جامعه مامایی است و این موضوع بر عهده‌ی ماماها می‌باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، زهرا بستانیان در آستانه گرامی داشت روز ماما از زیبایی های این رشته گفت و عنوان کرد: مامایی هنری است که علم را به خدمت میگیرد تا عشق را در معرکه راز تجلی گاه آفرینش به نمایش گذارد.
 
کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، افزود: کار ماما قبل از تصمیم بانوان به بارداری، آغاز و با مدیریت بارداری و تولد فرزند سالم ادامه پیدا می‌کند.
 
وی اضافه کرد: دوره‌ی۹ماهه‌ی انتظار برای تولد فرزند از شیرین‌ترین دوران زندگی هر فردی است و این ماماها هستند که دوران بارداری را مدیریت می‌کنند و در لحظه‌ی طلایی و حساس تولد، در کنار مادر و نوزاد حضور دارند.
 
بستانیان با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند، گفت: ماماها یکی از مهمترین ارکان سلامت زنان و دختران به شمار می آیند چرا که از یک سو با ایفای نقش محوری خود در تامین سلامت بانوان، نوزادان و از سوی دیگر بازویی پر توان در اجرای طرح تحویل نظام سلامت مادر و نوزاد می باشد.
 
کارشناس مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، بیان داشت: وقتی از ماما سخن به میان می آید ناخود آگاه نگاه همه به سوی بیمارستان ها و زایشگاه می افتد در حالی که فعالیت ماماها در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی بسیار فراتر و گسترده تر از بیمارستان و زایشگاه می باشد.
 
وی تصریح کرد: ماماها در حوزه بهداشت و درمان صنعت نفت علاوه بر مراقبت های پیش از بارداری، بارداری پس از زایمان، مشاوره های باروری، معاینات میانسالی، غربالگری پستان و سرویکس، درمان بیماریهای زنان و مشاوره های شیر دهی و ... را نیز به عهده دارند.
 
بستانیان در خصوص فعالیت تیم مامایی این مرکز، اظهار داشت: در بهداشت درمان صنعت نفت نیز ماماها یکی از ارکان مهم انتقال دانش به زنان و مادران باردار هستند و در رسیدن به دستاوردهایی مانند کاهش مرگ زنان و نوزادان وکودکان،   دانستنی های تغذیه با شیر مادر، واکسیناسیون کلاس های آموزشی، زایمان طبیعی، ورزش دوران بارداری و... بزرگترین نقش را ایفا می کنند.
 
 
این کارشناس مامایی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، ابراز داشت: انتظار داریم با شناخت کافی از عملکرد ماماها، تنها به مراقبت مادران باردار و زایمان تمرکز نشود و در حوزه های متفاوت به نقش این قشر در بهداشت و سلامت جامعه توجه ویژه گردد. 
 
وی گفت: با توجه به اهمیت فرزند آوری و تاکید موکد مقام معظم رهبری و تربیت فصل نو برای خانواده و جامعه امروز ایران، آموزش ها و کلاس هایی مفیدی در این زمینه در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام می شود.
 
بستانیان با بیان اینکه شعار امسال "سهم من از جوانی ایران؟ " است، توضیح داد: از آنجایی که موضوع فرزند آوری حائز اهمیت است یک هفته در اردیبهشت ماه را به این موضوع اختصاص داده شده است و از تاریخ 24 تا 30 اردیبهشت را هفته جمعیت و جوانی نام گذاری شده است که شامل تقویت هویت مادری، تحکیم خانواده و تقویت نشاط درون خانواده، تک فرزندی و عوارض آن، مقابله با مساله سقط جنین، ناباروری، دلایل و راهکارها، ترویج ازدواج به وقت نیاز و جوانی جمعیت و سند تحول جمعیتی هستند.
 
به گفته وی، امروزه با توجه به وضعیت جمعیت کشور و ضرورت زادآوری و جوان‌گرایی در جمعیت کشور، مشارکت جامعه مامایی در کشور اهمیتی دو چندان یافته است.
 
*پنجم ماه می‌مصادف با جمعه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، روز جهانی ماما نامگذاری شده است ، که این روز در تقویم سال ۱۴۰۲ روز جمعه می باشد .

 

روز مامایی 1

 
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۶:۳۶
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید